موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
212794
۰۷ بهمن ۱۳۹۸

بازگشت نوجوان اهل شاهین‌دژ به زندگی پس از ۱۵ دقیقه

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهین‌دژ گفت: نوجوان ۱۲ ساله این شهرستان که در استخر شنا غرق شده بود، با انجام موفق عملیات احیا یا CPR و پس از ۱۵ دقیقه به زندگی بازگشت.

به گزارش کودک پرس ، هیمن نباتی افزود: طی تماس تلفنی با اورژانس بیمارستان شاهین‌دژ مبنی بر غرق شدن یک نوجوان ۱۲ ساله در استخر «آنا» این شهر بلافاصله همکاران فوریت‌های پزشکی به محله مورد نظر اعزام شدند.

وی ادامه داد: پس از معاینه‌های لازم معلوم شد که فرد غرق شده در استخر دچار ایست قلبی شده و با وجود مشاهده علایم مرگ عمل CPR روی وی آغاز شد.

نباتی اضافه کرد: در این عملیات همکاران فوریت‌های پزشکی پس از گذشت ۱۵ دقیقه انجام ماساژ قلبی علایم حیاتی نوجوان غرق شده را بازگرداندند و وی را احیا کردند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهین‌دژ اظهار داشت: بیمار سپس برای مراقبت بیشتر به بخش CCU بیمارستان منتقل و برای مراقبت‌های بیشتر و تکمیل درمان به یکی از مراکز درمانی ارومیه اعزام شد و هم‌اکنون وضعیت هوشیاری وی پایدار و رو به بهبودی است.

نباتی عنوان کرد: این چهارمین مورد عملیات CPR برای احیای جان شهروندان شاهین‌دژی است که با موافقیت انجام گرفت.

 

ایست قلبی،‌ متوقف شدنِ ناگهانی و غیرمنتظره‌ی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری است که عمل پمپاژِ آن را مختل و رسیدن جریان خون را به سایر اندام‌ها متوقف می‌کند.

ایست قلبی، اورژانسی است و اگر سریع مورد درمان قرار نگیرد، باعث مرگ ناگهانی می‌شود اما با مراقبت‌های پزشکیِ سریع و مناسب، ممکن است فردی که دچار این عارضه شده‌است، زنده بماند.

انجام احیای قلبی ریوی (CPR)، درمان با دستگاه شوک یا حتی تنها فشار روی سینه، می‌تواند شانس زنده ماندن را تا رسیدنِ اورژانس، افزایش بدهند.

 

شاهین‌دژ با ۹۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی است.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار