موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
212606
۰۳ بهمن ۱۳۹۸

چه عواملی باعث افزایش افسردگی در دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان شده

ما در عصر جدید شاهد بحران سلامت روان نوجوانان هستیم که دختران در مرکز آن قرار دارند. حال این سوال پیش می‌آید که در شرایط مساوی چرا دختران بیشتر از پسران دچار افسردگی می‌شوند؟

به گزارش کودک پرس ، از سال 2010، میزان افسردگی، خودآزاری و خودکشی در بین پسران نوجوان افزایش یافته است؛ اما میزان افسردگی عمده بین دختران نوجوان در ایالات متحده حتی بیشتر هم شده است (از 12درصد در سال 2011 به 20درصد در سال 2017).

در سال 2015، دختران 10 تا 14 ساله سه برابر پسران در اورژانس پذیرش شدند. در همین حال، میزان خودکشی دختران نوجوان از سال 2007 تاکنون دو برابر شده است. نرخ افسردگی همزمان با محبوب شدن تلفن‌های هوشمند شروع به رشد کرد، بنابراین رسانه‌های دیجیتال در این امر نقش بسزایی دارند. نسل نوجوانان پس از سال 1995 معروف به iGen یا Gen Z اولین کسانی بودند که تمام دوران نوجوانی خود را با تلفن هوشمند گذراندند. آنها همچنین اولین گروه از نوجوانان هستند که رسانه‌های اجتماعی را به عنوان بخشی ضروری از زندگی اجتماعی تجربه کردند.

با اینکه دختران و پسران در زمان یکسانی شروع به استفاده از تلفن‌های هوشمند کردند؛ اما اکنون دختران بیشتر در معرض آسیب‌های سلامت روان هستند. با بهره‌گیری از سه نظرسنجی که بیش از 200 هزار نوجوان در ایالات متحده را مورد تجزیه تحلیل قرار داد، جواب این سوال را تا حدی پیدا کرد.

نوع استفاده از رسانه‌های دیجیتال

دانشمندان دریافتند که دختران و پسران نوجوان، زمان استفاده از رسانه‌های دیجیتال خود را به روش‌های مختلفی می‌گذرانند؛ پسران وقت بیشتری را برای بازی صرف می‌کنند، در حالی که دختران وقت بیشتری برای پیام کوتاه و استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌گذراند.

بازی شامل اشکال مختلف ارتباطی است. گیمرها اغلب در زمان واقعی با یکدیگر در تعامل هستند و از طریق هدست با هم صحبت می‌کنند. در مقابل، رسانه‌های اجتماعی غالباً شامل پیام رسانی از طریق تصاویر یا متن هستند. با وجود این حتی چیزی مانند مکث کوتاه قبل از دریافت پاسخ می‌تواند اضطراب ایجاد کند.

تعداد لایک‌ها و نظرات و اتفاقات رسانه‌های اجتماعی می‌توانند استرس‌زا باشند و مطالعات نشان می‌دهد که مقایسه خود با دیگران در رسانه‌های اجتماعی، به سادگی شما را دچار افسردگی می‌کند و برخلاف بسیاری از سیستم‌های بازی، تلفن‌های هوشمند قابل حمل هستند. آنها می‌توانند در تعامل اجتماعی چهره به چهره تداخل داشته یا به رختخواب بیایند که دو عمل برای تضعیف سلامت روان و خواب است.

فقط این نیست که دختران و پسران وقت خود را در رسانه‌های دیجیتال صرف فعالیت‌های مختلف می‌کنند. همچنین ممکن است استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر دختران تأثیر بیشتری نسبت به پسران داشته باشد. تحقیقات قبلی نشان داد نوجوانانی که وقت بیشتری در رسانه‌های دیجیتال می‌گذرانند، احتمالاً افسرده و ناراضی هستند. محققان در تحقیقات جدید دریافتند که این پیوند برای دختران قوی‌تر از پسران است.

دختران و پسران هرچه بیشتر وقت خود را صرف تلفن‌های خود کنند، نارضایتی آنان را افزایش می‌دهد؛ اما برای دختران این افزایش بیشتر است.

15درصد دخترانی که روزانه 30 دقیقه را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، احساس نارضایتی داشتند در حالی‌که این عدد برای آنان‌ که روزانه 6 ساعت در رسانه‌های اجتماعی بودند، 26درصد بود. این عدد برای پسران به ترتیب 11 و 18درصد بود.

 

چرا ممکن است دختران هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی مستعد نارضایتی شوند؟

محبوبیت و تعاملات اجتماعی مثبت تأثیر بارزتری در خوشبختی دختران نوجوان نسبت به خوشبختی پسران دارد.

علاوه بر این، دختران همچنان با فشار بیشتری در مورد ظاهر خود مواجه هستند که این امر با استفاده از رسانه‌های اجتماعی تشدید می‌شود. به همین دلایل و موارد دیگر، رسانه‌های اجتماعی تجربه‌ای پرمخاطره‌تر برای دختران است. استفاده از رسانه‌های دیجیتال (به ویژه رسانه‌های اجتماعی) ممکن است تأثیر منفی بیشتری بر سلامت روان دختران نسبت به پسران داشته باشد.

 

چه می‌توانیم بکنیم؟

اول، والدین می‌توانند به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا ورود خود را به رسانه‌های اجتماعی به تعویق اندازند. این در واقع قانونی است که کودکان تا 13 سالگی نمی‌توانند از یک حساب رسانه اجتماعی به نام خودشان استفاده کنند. این قانون به‌ندرت اجرا می‌شود؛ اما والدین می‌توانند کاری کنند که فرزندانشان تا 13 سالگی از رسانه‌های اجتماعی دور بمانند.

در بین نوجوانان با سن بالاتر اوضاع پیچیده‌تر است؛ زیرا استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط آنان بسیار گسترده است. افراد در گروه‌های دوستانه می‌توانند در مورد این چالش‌ها صحبت کنند احتمالاً بسیاری از افراد در این مقطع آگاه هستند که رسانه‌های اجتماعی باعث احساس اضطراب یا غم و اندوه می‌شوند.

شبکه‌های اجتماعی به دنبال این هستند تا با جذاب‌تر شدن، کاری کنند افراد زمان بیشتری را رسانه‌های آنان بگذرانند. این اقدام باعث سود‌دهی بیشتری برای آنان می‌شود؛ اما ممکن است به سلامت روانی نوجوانان به‌‌ویژه دختران ضرر بزند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار