موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
212493
۳۰ دی ۱۳۹۸

مسابقه‌ای برای ساخت فیلم کوتاه نوجوانانه

طی روزهای اخیر فراخوانی با عنوان «داستان نوجوان برای اقتباس فیلم کوتاه» منتشر شد. رویدادی فرهنگی- هنری که مجریان برپایی‌اش مهم‌ترین هدف آن را برقراری تعامل میان اهالی سینما و ادبیات می‌دانند.

به گزارش کودک پرس ، این رویداد فرهنگی- هنری اقدامی است که در همکاری انجمن سینمای جوان با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان شاهد انجام آن خواهیم بود.

شاید بپرسید چرا فیلم کوتاه؟ پاسخ در جای خالی نوجوانان در این بخش مهم از فیلم‌سازی کشورمان است. با وجود موفقیت‌های جهانی که در عرصه کارگردانی و ساخت فیلم کوتاه نصیب کشورمان شده اما بررسی هرچند مختصری کافی است تا ببینیم که با وجود اهمیتی که سینماگران دیگر کشورها برای نوجوانان قائل هستند ما توجه چندانی به این مخاطبان نشان نداده‌ایم. به‌همین منظور هم انجمن سینمای جوان تصمیم به انتشار این فراخوان و انجام اقدامات لازم از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گرفته است.

 

بر اساس تصمیم مشترک این دو انجمن قرار شده از میان آثار ارسالی به دبیرخانه حدود پنجاه داستان انتخاب شده و در قالب کتابی منتشر شوند تا در نهایت کتاب در اختیار انجمن‌ها، سازمان‌ها و همه افرادی قرار گیرد که خواهان فعالیت در حوزه فیلم کوتاه هستند. یکی از نکات مهمی که از همین ابتدا مورد توجه‌مان قرار گرفته این است که هیچ محدودیتی از نظر موضوع یا حتی حجم پیش روی علاقه‌مندان نگذاشته‌ایم. تنها شرطی که نویسندگان ملزم به اجرای آن هستند این است که داستان‌هایی کاملاً تألیفی و با توجه به شرایط زندگی امروز خلق کنند تا قادر به برقراری ارتباط با مخاطبان هدف ما باشد.

داوری آثار در قالب هیأتی سه نفره انجام می‌شود که من هم در آن حضور خواهم داشت، دو داور دیگر هم یکی منتخب انجمن نویسندگان کودک و نوجوان خواهد بود و داور دیگر هم باید از سوی انجمن سینمای جوان معرفی شود. از نویسندگان خواسته شده در صورت تمایل به حضور در این جشنواره داستانی بنویسند که مناسب ساخت فیلم کوتاه سی دقیقه‌ای باشد، حالا فرقی ندارد داستان مذکور دو صفحه‌ای باشد یا بیست صفحه ای.

نکته مهم این است که از قابلیت تبدیل به فیلم کوتاه برخوردار باشد. ما با همراهی دوستان همکار در این طرح به‌دنبال آشتی میان فعالان این دو عرصه هستیم؛ متأسفانه سینماگران ما گمان می‌کنند نیازی به همراهی اهالی ادبیات ندارند.

 

نویسندگان هم تصور می‌کنند اگر نوشته‌ای از آنان برای اقتباس انتخاب شود حق هرگونه دخالت و ایجاد محدودیت برای آنان مجاز است. امیدوارم با برپایی چنین رویدادهایی به مرور قادر به تغییر این نگاه اشتباه میان هر دو قشر باشیم. ‌

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار