موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
212018
۲۱ دی ۱۳۹۸

تشخیص ژنتیکی راحت‌ترین راه برای شناسایی استعداد افراد است

دبیر اجرایی همایش ژنتیک و آینده کودک گفت: همه افراد دارای استعداد هستند ولی چون استعدادهای آنها شناسایی نشده است احساس می‌شود برخی افراد بی‌استعداد هستند و علم ژنتیک می‌تواند در تشخیص استعداد کمک کند.

به گزارش کودک پرس ، امیرحسین ودادیان افزود: در بروز استعدادهای فردی فراهم شدن عوامل مساعد محیطی برای شکوفا شدن استعدادهای نهان در ژن‌های انسان بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تنها یک میلیمتر از مایع بزاق دهان برای انجام آزمایش‌های ژنتیکی مورد نیار است ادامه داد: با انجام آزمایش‌های ژنتیک در سنین پایین می‌توان زمینه‌های ژنتیکی برخی از اختلالات روانی را نیز تشخیص داد تا با کمک مشاوره و درمان به‌موقع آن بیماری‌ها کنترل و از بروز بسیاری از بیماری‌های روانی و تبعات بعدی آن پیشگیری شود.

دبیر اجرایی همایش ژنتیک و آینده کودک گفت: به عنوان مثال در فردی که به رشته دوومیدانی علاقه داشته باشد می‌توان با شناسایی ژن‌های سرعت یا قدرت کمک کرد فرد با توجه به نوع ژنی که دارد، در آن رشته ورزشی به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.
وی با اشاره به نقش وراثت در انتقال ژن افزود: هر انسانی دارای ۲۰ هزار ژن است که ۹۹.۹ درصد ژن‌های افراد یکسان هستند که با تهیه  نقشه ژنتیکی و تشخیص الگوریتم، یک دهم درصد ژن متفاوت افراد مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

ودادیان ژن‌های انسانی را در سه دسته کلی متابولیسمی، ساختاری و عضلانی دانست و ادامه داد: بهترین سن برای انجام آزمایش و تشخیص ژنتیکی سه تا ۶ سالگی افراد است.
وی گفت: در تشخیص ژنتیکی به دنبال این هستیم تا با یافتن ژن‌ها، ویژگی‌های افراد شناسایی شود تا با هدایت و تمرین مناسب افرد به قابلیت‌های بیشتری دست پیدا کنند.

وی افزود: برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی از تشخیص ژن در هدایت و پیدا کردن استعداد فردی کمک گرفته شد.
ودادیان ادامه داد: در گذشته بر اساس سعی و خطا ویژگی‌های افراد مورد شناسایی قرار می‌گرفت ولی اکنون با انجام تست ژنتیکی در کمترین زمان می‌توان به این تشخیص رسید.

وی گفت: نکته قابل تامل این است که اگر ویژگی ژنتیکی فردی تشخیص داده شود ولی او در این زمینه علاقه نشان ندهد، در صورت انجام تمرین و ممارست در آن زمینه می‌تواند در میان رقیبان ممتازتر باشد.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار