موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
211887
۱۸ دی ۱۳۹۸

مفاهیم شعری هرچه عمیق‌تر، ماندگارتر

نود و هشتمین نشست انجمن ادبی آفتاب کانون خراسان‌رضوی با محوریت شعر، صبح پنج‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ با حضور اعضای نوجوان انجمن و دعوت از جواد گنجعلی شاعر مطرح کشور و برنده جایزه قلم زرین، برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: با هدف آشنا کردن اعضا با مبانی شعری، قالب شعر سپید و نقد و بررسی آثار اعضا، برای دومین بار میزبان جواد گنجعلی، شاعر توانمند و صاحب سبک کشور بودیم.

مهتاب فارابی، رضا شریعتی‌کیا، ابوالفضل نیازی، مطهره جعفری، فاطمه منتظری، فاطمه نامدار، ملیکا قاضیان، مرتضی چزگی اعضایی بودند که آثارشان را خواندند و با نقد و بررسی سایر اعضا و کارشناس میهمان جلسه همراه شد.

جواد گنجعلی، ضمن ابراز خرسندی و تحسین مشارکت اعضا در نقد خوب آثار یکدیگر گفت: این خیلی خوب است که دوستان درباره‌ آثار یکدیگر فکر کرده و بعد اظهار نظر می‌کنند. به عقیده‌ من از لابلای همین صحبت‌ها، اتفاق‌های خوب و اندیشه‌های نو بروز می‌کند و از آنجا که همه لزوما نباید شاعر شوند و ما منتقد ادبی خوب هم لازم داریم، چقدر خوب است که خواسته یا ناخواسته در این انجمن‌ها، فضای ظهور و بروز اندیشه‌های نقادانه و پرورش و رشد علاقمندان به حوزه نقد ادبی فراهم شود.

جواد گنجعلی در توضیح و نقد اشعار اعضای نوجوان به نکات مهمی اشاره کرد.

 وی در خصوص مفهوم عشق در شعر شاعران، پس از شنیدن شعر رضا شریعتی‌کیا گفت: در هستی مفاهیمی وجود دارند که جهان شمول و همیشگی و به عبارتی، فرا زمانی و فرا زمینی هستند، یک شاعر خوب و زیرک، شاعری است که پیوسته به دنبال چنین موضوعاتی است و اصطلاحا نگاهش را به سمتی می‌برد، که آن مفاهیم در هر زبانی قابل درک و ترجمه باشد. یکی از آن‌ها، مفهوم عشق است.

شاعر مجموعه‌ «دری بر پاشنه اندوه» درباره ارائه‌ی مفهوم عشق در شعر، ادامه داد:

عشق، مهمترین مفهومی است که شاعر با آن سر و کار دارد، مقوله‌ای جهانی، همیشگی، ابدی و ازلی. اما نکته مهم این است که ارائه‌ هر موضوعی در زبان شعر، زمانی به بهترین شکل اتفاق می‌افتد که شاعر، آن را به کمال زیسته باشد.

وی درباره‌ مفهوم عشق افزود: حقیقتا، عشق مفهوم بزرگ و عمیقی است به گونه‌ای که شما نمی‌توانید هیچ تعریف واحدی در تمام ادبیات، عرفان، فلسفه و منطق از آن داشته باشید، بنابراین برای تعریف این مفهوم گسترده، احتیاج به تعمق و تفکر بالایی است. لذا برای سرودن، تجربه‌های زیسته‌ شاعر و اینکه در کدام لایه از درک آن قرار دارد، خیلی مهم است.

جواد گنجعلی بعد از شنیدن شعر اعضای غزل سُرا که برای اولین بار در فضای شعر سپید، قلم فرسایی کرده‌اند، گفت: در محافل شعری این سوال همیشه مطرح می‌شود که آیا شاعران شعر کلاسیک، مجاز به سرودن شعر سپید هستند و یا بالعکس؟ حقیقت امر این است که باید اجازه‌ تجربه کردن را به شاعر داد و این آزادی را به او بدهیم که خودش را در هر فضای شعری محک بزند.

وی در تکمیل گفته‌هایش در این زمینه خاطر نشان کرد: از آنجا که در شعر کلاسیک ظرفیت‌های منحصر به فردی وجود دارد و امکانی در اختیار شاعر قرار می‌دهد که بحث موسیقی درونی شعر سپید را بهتر درک ‌کند، لذا من معتقدم شاعر شعر سپید، باید شعر کلاسیک را هم تجربه کرده باشد.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار