موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
211571
۱۱ دی ۱۳۹۸

بازی، استعدادهای پنهان کودک را شکوفا می‌کند

کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه در اسلام به بازی کردن کودک تا ۷ سالگی سفارش شده است، گفت: کودکان به وسیله بازی به آسان‌ترین شکل به شناخت جهان پیرامون خود می‌‌رسند. بازی در زندگی بچه‌ها، نه تنها تفریح نیست بلکه جدی‌ترین کار آنها است تا استعدادهای پنهان آنها را شکوفا سازد.

به گزارش کودک پرس ، دومین کارگاه آموزش سبک زندگی اسلامی با موضوع «طرح آموزش ملی سبک زندگی جهادی با محوریت تربیت دینی کودک» با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان، روز سه شنبه ۱۰ دی ماه در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان با حضور در دومین کارگاه آموزش سبک زندگی اسلامی با موضوع «طرح آموزش ملی سبک زندگی جهادی با محوریت تربیت دینی کودک»، گفت: دین اسلام درباره تربیت کودک نکات بسیار مهمی دارد به عنوان مثال شنیده اید که رسم است در هنگام تولد نوزاد در گوش او اذان و اقامه می خوانند، در واقع با قرائت اذان در گوش نوزاد، هویت و شخصیت دینی به او داده می شود یعنی تو به دنیا آمده ای که خدا را بندگی کنی و این عمل در هیچ مکتبی جز اسلام مرسوم نیست. حتی اسلام سفارش می کند که مادر باید تا دوسالگی به فرزند خود شیر دهد.

وی افزود: در اسلام ۷ اصل تربیتی برای تربیت دینی کودک ذکر شده است که البته قبل از پرداختن به آن ابتدا باید به نیازهای زیستی او پاسخ داده شود و مادر برای تربیت فرزندش ابتدا باید وقت بگذارد، دوم والدین محیط خانه را تبدیل به محیطی امن کنند تا کودک آرامش یابد، سوم به شخصیت کودک احترام بگذارند، شخصیت به معنی خود واقعی انسان گفته می شود یعنی توجه به لایه های درونی کودک، چهارم افزایش اراده و تاب آوری کودک، پنجم تشویق به علم آموزی و یادگیری کودک، ششم شکوفا سازی استعدادهای کودک از طریق بازی کردن، هفتم زیبایی و آراستگی مادر در محیط خانه است که والدین به خصوص مادر باید به این نکات توجه کند.

 

کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر یادگیری روش های تربیتی دینی کودک توسط والدین اظهار داشت: نخست وزیر سابق انگلستان در جایی گفته بود که اسلام برای شما است اما ما غربی ها داریم به آن عمل می کنیم، پیامبرگرامی (ص) شما مسلمانان می گوید تفرجگاه کودکان خاک است و ما محلی را برای خاک بازی کودکان انگلیسی اختصاص می دهیم که خاک بازی کنند، اما شما ایرانی ها فرزندانتان را از کودکی برای آموختن زبان انگلیسی به کلاس های آموزشی می فرستید و اجازه نمی دهید کودک تا ۷ سالگی بازی کند، صحبت های نخست وزیر سابق انگلستان  نشان می دهد ما آموزش دینی دیده ایم اما تربیت دینی خیر.آزادی کودک در هفت سال اول زندگی به معنی رها کردن او، دادن اجازه برای انجام اعمال مخاطره آمیز یا خلاف ادب و بی تفاوتی نسبت به رفتارهای نادرست نیست، بلکه نباید او را تحت فشار قرار داد یا کاری را که از توانش خارج است، به او سپرد. باید با ساماندهی اموری که می تواند انجام دهد، آزادی او را با کنترل منطقی همراه ساخت.

وی بیان کرد: شرکت دادن کودکان در بازی های دسته جمعی، سبب می شود از انزوا بیرون آیند و روحیه همکاری و دوستی میان آنها تقویت شود. بیشتر تجربه هایی که در زمینه های مختلف در این دوره از عمر کسب می شود، از طریق بازی است. همچنین، کودک به وسیله بازی به آسان ترین شکل به شناخت جهان پیرامون خود می رسد. پس، بازی در زندگی بچه ها، نه تنها تفریح نیست بلکه باید در حقیقت، جدی ترین کار آنها دانست. بهترین لحظات زندگی امام حسن(ع) و امام حسین (ع)، زمان بازی ایشان با جد گرامی شان، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و پدر بزرگوارشان، حضرت علی علیه السلام در قالب ارتباطی صمیمانه شکل می گرفت. بارها حضرت پیامبر سجده نماز خود را طولانی می کرد تا حسنین علیه السلام که کودکانی پر جست وخیز بودند و به زحمت بر پشت پیامبر سوار می شدند، از بازی سیر شوند.

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه در اسلام به بازی کردن کودک تا ۷ سالگی سفارش شده است، افزود: کودکان به وسیله بازی به آسان ترین شکل به شناخت جهان پیرامون خود می رسند. بازی در زندگی بچه ها، نه تنها تفریح نیست بلکه جدی ترین کار آنها است تا استعدادهای پنهان آنها را شکوفا سازد.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار