موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
211436
۰۸ دی ۱۳۹۸

اولین اتوبوس‌های نشاط وارد خیابان های شیراز می‌شوند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز ورود دو دستگاه اتوبوس نشاط اجتماعی کودک و نوجوان در شیراز خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، لیلا دودمان در حاشیه جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز، افزود: پروژه‌هایی همچون شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار زنان در راستای سیاست‌های شورای پنجم مبنی بر انسان‌محوری و در جهت توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهر شیراز مورد توجه شورای شهر شیراز قرار گرفته است.

 

او گفت: این اتوبوس‌ها با هدف تقویت و توسعه نشاط اجتماعی، غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، توسعه عدالت شهری، تقویت هویت شهری، توسعه سرمایه فرهنگی در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار، افزایش سرانه فرهنگی، تقویت جامعه مدنی و مؤسسات فرهنگی- اجتماعی و افزایش اعتماد اجتماعی مردم به شهرداری راه‌اندازی شده‌اند.

دودمان تصریح کرد: ارئه خدمات در این اتوبوس‌ها از طریق برون‌سپاری به سمن‌ها و مؤسسات فرهنگی برجسته صورت می‌گیرد.

او با اشاره به این که محلات کمتر برخوردار و حاشیه‌نشین، نیازمندی‌های فرهنگی بیشتری نسبت به سایر نقاط شهر دارند، گفت: اتوبوس‌های این طرح، طی تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه با مدیریت و نظارت شهرداری شیراز و همچنین با همکاری نهاد‌های دولتی، چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جهت اجرای برنامه در اختیار نهاد‌های مدنی و فعالان حوزه کودک که شامل سمن‌ها و مؤسسات فرهنگی هنری هستند قرار می‌گیرند تا به شکل سیار به ارائه خدمات اجتماعی در محلات حاشیه‌نشین و کم برخوردار شیراز بپردازند.

 

دودمان ضمن تأکید بر این موضوع که شیراز پیشینه تاریخی فرهنگی پر افتخاری داشته و از پتانسیل بالای فرهنگی و اجتماعی برخوردار است، گفت: خوشبختانه سمن‌های فعال کودک، مؤسسات ادبی، هنرمندان فرهیخته، گروه‌های دانشجویی، هیئت‌های پزشکی و حقوقی بسیاری جهت ارائه خدمات داوطلبانه در این اتوبوس‌ها و در محلات حاشیه‌نشین اعلام آمادگی کرده‌اند.

او افزود: این اتوبوس‌ها که از نوع مگاترانس هستند، از طراحی داخلی ویژه‌ای برخوردار هستند که این قابلیت باعث شده علاوه بر افزایش ظرفیت سرنشینان، از توانایی‌هایی همچون ارائه خدمات سینمای سیار با پخش فیلم‌های آموزنده روز ایران و جهان نیز برخوردار باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شرح داد: این اتوبوس‌ها دارای کتابخانه سیار با مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در بخش جهانی، کشوری و استانی هستند، همچنین دارای بخش بازی‌خانه با ارائه بهترین بازی‌های فکری و محیطی و بخش نمایشگاه سیار، جهت نمایش آثار نقاشی کودکان، کاردستی‌ها و صنایع کودکان هستند.

 

او بیان کرد: تلاش شده که این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت و متناسب با استاندارد‌های روز دنیا و یونیسیف تجهیز شوند که این تجهیزات شامل ایمنی و راحتی صندلی‌ها برای کودکان، سیستم صوتی، تهویه مناسب و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است.

دودمان نوع طراحی و تصویرپردازی این اتوبوس‌ها را متناسب با سنین کودکی دانست و افزود: تلاش کرده‌ایم تا رنگ‌پردازی‌ها، طراحی و استیکر‌های نصب شده بر روی بدنه بیرونی اتوبوس‌ها کاملا بومی و کودکانه باشد تا علاوه بر جذابیت، باعث ایجاد حس خلاقیت در کودکان شود.

این عضو شورای شهر شیراز یادآور شد: آنچه در این اتوبوس‌ها آموزش داده می‌شود، توسط متولیان و متخصصین حوزه فرهنگی و اجتماعی و با نظارت عالیه شورای اسلامی پنجم و شهرداری (سازمان فرهنگی) و با هدف درونی‌سازی هنجار‌ها و رفتار‌های شهروندی و پرورش و تقویت پتانسیل‌های عظیم اجتماعی کودکان و نوجوان است.

 

او تصریح کرد: امیدواریم سایر دستگاه‌های دولتی، مدنی و خصوصی که در امور فرهنگی در سطح شهری و ملی فعالیت دارند با ما دست مساعدت و همکاری داده و شورا و شهرداری شیراز را در انجام این مهم که هدف‌اش نهادینه‌سازی فرهنگ نوع‌دوستی و توسعه فرهنگی کودکان است، یاری کنند.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار