موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
211216
۰۴ دی ۱۳۹۸

علائم کم‌کاری تیروئید در کودکان

کم کاری تیروئید می‌تواند در رشد قدی کودک و همچنین در رشد دندان‌ها تاثیر داشته باشد و منجر به بلوغ دیررس در کودکان شود. علاوه بر این بروز اختلالات شدید و روند رشد مغزی از آسیب‌های جدی این بیماری در کودکان محسوب می‌شود

به گزارش کودک پرس ، بیماری‌های تیروئید به طور معمول در بزرگسالان اتفاق می‌افتد ولیکن این به معنی این نیست که اطفال دچار بیماری تیروئید نمی‌شوند بلکه نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همه در معرض بیماری‌های تیروئید هــستند. کم‌کاری تیروئید در کودکان از جمله بیماری‌های مهمی‌است که اگر سریع تشخیص داده نشود، صدمات جسمی‌جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند.

دکتر محمدرضا مسرور، پزشک عمومی‌ در این باره می‌گوید: کم کاری تیروئید به بیماری‌ای اطلاق می‌شود که غده تیروئید مقادیر کافی از هورمون‌های مهم و اختصاصی این غده را تولید نکند.
دکتر مسرور خاطرنشان کرد:بیماری کم کاری تیروئید در ابتدایی‌ترین دوران زندگی، یکی از عوامل ابتلای کودکان به عقب ماندگی ذهنی می‌باشد. این مشکل با بررسی و معاینه متخصص اطفال قابل پیشگیری و درمان می‌باشد.
این پزشک عمومی‌عنوان کرد: کم‌کاری تیروئید در کودکان ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. اگر بیماری کم کاری تیروئید به صورت مادرزادی به نوزاد منتقل شود بر اثر کم بودن هورمون تیروئید در بدن مادر به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: کاهش ترشح هورمون “تیروکسین” باعث می‌شود تا کم کاری تیروئید در فرد ایجاد شود. در واقع اگر هورمون تیروکسین کم ترشح شود سبب کم کاری تیروئید می‌شود، در نتیجه پس از تولد، کودک با این بیماری مواجه خواهد شد.
دکترمسروردر مورد ارتباط کم کاری تیروئید با عقب ماندگی ذهنی کودک خاطرنشان کرد: والدین برای پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی در کودکان باید به متخصص اطفال مراجعه و در ابتدایی‌ترین دوران زندگی، میزان هورمون کودک را تحت مراقبت قرار دهند.
این پزشک عمومی‌اضافه کرد:در سال‌های اولیه تولد ترشح مناسب هورمون تیروکسین، حساس است، زیرا هورمون‌های مغز که به تیروئید وابسته است تشکیل می‌شوند و در واقع رشد مغزی کودک سریع است.
دکتر مسرور بیان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان کم کاری تیروئید در کودکان دختر بیشتر از پسران مشاهده می‌شود و این آمار دو برابر تلقی شده است.
این پزشک عمومی علایم شایع کم کاری تیروئید کودکان را اینگونه تشریح کرد: با شناخت کم کاری تیروئید در کودکان می‌توانید از مشکلات ناشی از آن جلوگیری نمایید. برخی از علایم شایع کم کاری تیروئید کودکان عبارتند از: ورم نواحی اطراف چشم، خواب آلودگی کودک، زردی طولانی مدت پوست در کودک، بزرگ و متورم شدن زبان، تورم صورت.
وی خاطرنشان کرد: در صورت حاد شدن بیماری کم کاری تیروئید کودک در غذا خوردن دچار مشکلاتی می‌شود و رشد و نمود طبیعی او دچار خلل می‌شود و یبوست، کاهش نیروی عضلانی، خواب آلودگی بیش از حد نیز گریبان کودک را می‌گیرد. دکتر مسرور اظهار کرد توصیه می‌شود که معاینه تیروئید کودک به صورت مرتب باید انجام شود، زیرا کم کاری تیروئید در بدو تولد اکثرا بدون علامت بوده و تنها با تشخیص پزشک و انجام آزمایشات لازم است که مشخص می‌گردد.
این پزشک عمومی‌تصریح کرد: کم کاری تیروئید می‌تواند در رشد قدی کودک و همچنین در رشد دندان‌ها تاثیر داشته باشد و منجر به بلوغ دیررس در کودکان شود. علاوه بر این بروز اختلالات شدید و روند رشد مغزی از آسیب‌های جدی این بیماری در کودکان محسوب می‌شود.
توجه به علایم و نشانه‌های این بیماری در کودکان امری ضروری است که والدین باید به آن دقت کافی داشته باشند. وی در پایان گفت: بهتر است به کودک آموزش دهید تا در رابطه با شرایط سلامت خودش بیشتر بداند و اینکه بتواند علائم پایین بودن و یا بالا بودن هورمون تیروئید را تشخیص دهد، این کار می‌تواند باعث شود مدیریت بهتری در رابطه با درمان و مصرف دارو صورت پذیرد.
منبع: بهداشت نیوز
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار