موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
211109
۰۲ دی ۱۳۹۸

دوران جنینی تا ۳ سالگی دوره استعدادسازی است/ حساسیت والدین دهه نودی به شخصیت فرزندانشان

کارشناس مسائل کودک و کودک درون گفت: در ۴ و ۵ سالگی بچه را برای استعدادیابی به مراکز استعدایابی می‌برند، ولی استعدادسازی کی انجام می‌شود؟ دوران جنینی و تولد تا ۳ سالگی دوره استعدادسازی است.

به گزارش کودک پرس ، روح الله سلیمانی، کارشناس مسائل کودک و کودک درون در پاسخ به این سوال که چه چیزی شخصیت یک فرد را شکل می‌دهد و چطور باید از سنین کودکی یک کودک را آموزش داد تا از شخصیت قابل قبولی برخوردار باشد؟ اظهار کرد: آموزش‌هایی به نام آموزش رشد کودک درون داریم که در این آموزش‌ها اتفاقاتی که در دوران کودکی باید رخ دهد تا باعث شود ساختار شخصیتی کودک شکل بگیرد را به والدین آموزش می‌دهیم. این مهارت‌ها جدا از شطرنج و شنا و … است که معمولا والدین جامعه ما کودکان خود را به این کلاس‌ها می‌فرستند.

 

آموزش‌هایی که والدین برای رشد شخصیت فرزندشان باید تا ۷ سالگی ببینند

سلیمانی در ادامه بیان کرد: شکل گیری شخصیت باعث می‌شود که در مراحل مختلف زندگی فرد تاثیر بگذارد و بر اساس آن چیز‌هایی که در دوران تولد تا ۷ سالگی به آن‌ها آموزش داده می‌شود در طول دوران زندگی تصمیمی گیری کند. در روند رشد کودک درون از ابتدای تولید تا ۷ سالگی آموزش‌هایی به والدین می‌دهیم تا کودک خود را به این وسیله رشد دهند و در سایر مقاطع برایشان کاربردی باشد و کودکان بتوانند به وسیله این آموزش‌ها تصمیم‌های راحت‌تر و منطقی تری بگیرند.

 

با شخصیت پردازی شخصیت کودک را رشد می‌دهیم

این کارشناس مسائل حوزه کودک و کودک درون در ادامه افزود: بخش دیگر آموزش در حوزه رشد کودک شخصیت پردازی است ما می‌توانیم با شخصیت پردازی هر شخصیتی که از کودکمان انتظار داریم را در او رشد دهیم و بارور کنیم.

 

آموزگار واقعی بچه‌ها در رشد شخصیت کودکان والدین هستند

سلیمانی در ادامه افزود: در رشد شخصیت درون کسی که آموزگار واقعی بچه‌ها است خود پدر و مادر‌ها هستند و آن‌ها باید آموزش‌هایی ببینند که شخصیت مورد نظر ساخته شود در آموزش رشد کودک درون توانمندی و خلاقیت کودک بالا می‌رود.

 

استعداد سازی کی انجام می‌شود؟

این کارشناس مسائل کودک در ادامه بیان کرد: در آموزش رشد شخصیت کودک روی هوش‌های چند گانه کار می‌کنیم. هم اکنون والدین فرزندان خود را در سن ۴ تا ۵ سالگی به مراکز استعداد یابی می‌برند که استعداد یابی شوند و خیلی دوست دارند که بدانند استعداد بچه در کدام زمینه بیشتر است، ولی باید پرسید وقتی که در ۴ و ۵ سالگی بچه را برای استعداد یابی می‌برند استعداد سازی کی انجام می‌شود؟ دوران جنینی و تولد تا ۳ سالگی دوره استعداد سازی است.

وی در ادامه بیان کرد: در آموزش‌های رشد کودک درون آموزش می‌دهیم که شما چطور استعداد سازی ایجاد کنید و چطور شخصیت فرزندتان را توسعه دهید.

 

تاثیر محیط و اپی ژنتیک در رشد شخصیت موثرتر از ژنتیک است

این کارشناس مسائل کودک و کودک درون در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ژنتیک تاثیری ندارد؟ گفت: ژنتیک در استعداد بی تاثیر نیست، ولی مسائلی اپی ژنتیکی و محیطی به مراتب تاثیر بیشتری روی مسائل رفتاری و شخصیتی بچه‌ها دارد.

 

محیط و آموزش روی ساختار شخصیتی فرد تاثیر به سزایی می‌گذارد

سلیمانی در ادامه بیان کرد: اگر دو دوقلوی همسان را جدا کنید می‌بینید که دو شخصیت متفاوت دارند و اگر در دو محیط متفاوت از هم بزرگ شوند در ۸ و ۹ سالگی اصلا فکرش را نمی‌کنید که این دو خواهر یا بردار باشند و باید گفت که محیط و آموزش روی ساختار شخصیتی فرد تاثیر به سزایی می‌گذارد.

 

توجه به رشد شخصیت در بین والدین دهه ۹۰ رشد کرده است

این کارشناس مسائل کودک و کودک درون در ادامه افزود: توجه به رشد شخصیت کودکان هم اکنون در بین والدین دهه ۹۰ خیلی بیشتر شده و پدر و مادر‌های نسل جدید به خصوص تحصیل کردگان خیلی به نسبت قبل به این موضوع اهمیت می‌دهند.

 

والدین به رشد شخصیت فرزندانشان بیشتر توجه دارند

این کارشناس مسائل کودک و کودک درون در ادامه افزود: با توجه به اینکه والدین تعداد فرزندانشان کم شده و بیشتر روی شخصیتشان تمرکز می‌کنند و نسبت به آن دغدغه دارند و دوست دارند که در دوران بزرگسانی فرزندانشان؛ نه خودشان و نه فرزندانشان با مشکل مواجه نشوند.

 

در کشور‌های پیشرفته رشد شخصیت کودک تا ۷ سالگی بر عهده دولت است

سلیمانی در ادامه بیان کرد: در زمینه رشد شخصیت کودک و استعداد سازی به نسبت کشور‌های منطقه پیشرفته هستیم، ولی در مقایسه با کشور‌های پیشرفته فاصله محسوسی داریم چرا که در این کشور‌ها این مسائل آکادمی و سیستمی انجام می‌شود و کشور‌ها و دولت هایشان به این مسائل ورود کرده اند و حتی اگر خانواده‌ای نخواهد دراین چارچوب باشد این حق توسط دولت از خانواده گرفته می‌شود و آموزش‌های رشد شخصیت فرد انجام می‌شود.

این کارشناس مسائل کودک در ادامه افزود: با آموزش رشد شخصیت در کودکان فرزندان یک سر و گردن از بقیه بالاتر هستند واولین نتایج محسوس این آموزش‌ها خود را از ۶ و ۷ سالگی تا تمام مسائل بعدی زندگی نشان می‌دهد.

 

مهمترین تاثیر آموزش رشد کودک درون در انتخاب‌ها است

سلیمانی افزود: مهمترین تاثیر آموزش رشد کودک درون در انتخاب‌ها است. در واقع کل کاری که در زندگی انجام می‌دهم انتخاب است که با انتخاب‌ها مسیر زندگی را تعیین می‌کنیم.

 

آموزش‌های رشد کودک درون کودکی کردن را از کودک نمی‌گیرد

این کارشناس مسائل کودک و کودک درون در ادامه تاکید کرد: آموزش‌های رشد کودک درون کودکی کردن را از کودک نمی‌گیرد و دقیقا مدل آموزش‌ها مطابق با همان دوران کودکی است و آموزش‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی نیست و بر اساس بازی، قصه، شعر، کاردستی، نقاشی و رنگ آمیزی آموزش می‌بینند.

این کارشناس مسائل کودک و کودک درون در ادامه افزود: پشت تمام این آموزش‌ها کار خوابیده و روی تمام آن‌ها فکر شده است.

 

آموزش بر اساس ۶ کلاه تفکر

سلیمانی افزود: یکی از مدل آموزش رشد کودک درون مدل تفکر بر اساس ۶ کلاه تفکر است بر اساس این روش در خصوص هر موضوعی می‌توانید ۶ مدل فکر کنید شامل: خنثی، بدبین، خوشبین، منطقی و احساسی. در این مدل به کودک آموزش می‌دهیم که هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید به شکل‌های مختلف می‌شود به آن نگاه کرد. مثلا شخصیت این کارتون خانه دوستش را خراب کرده به این فکر کنیم که چرا این کار را کرده و حالت‌های بدبینانه و خوشبینانه را نگاه می‌کنیم و یا به آن‌ها می‌گوییم که اگر این کار را انجام نمی‌داد چه می‌شد.

 

آموزش رشد شخصیت درون جز محکم‌ترین قوانین تفکری دنیا است

این کارشناس مسائل کودک و کودک درون در ادامه گفت: آموزش رشد شخصیت درون جز محکم‌ترین قوانین تفکری دنیا است و بر اساس همین بچه کم کم یاد می‌گیرند که در هر موضوعی به صورت ایستا نگاه نکند و نگویند که همین که من فکر می‌کنم درست است و آموزش می‌بیند که یاد بگیرند که همیشه حرف خودش درست نیست و نگاه دیگران نیز درست است. شاید این آموزش‌ها به ظاهر سخت باشد، ولی در قالب همین تمرین‌ها این بچه‌ها خیلی خوب این آموزش‌ها را فرا می‌گیرند.

سلیمانی در ادامه تاکید کرد: در سیستم رشد شخصیت کودک کودک یاد می‌گیرد که هر جوری می‌توانند فکر کند و تصمیم بگیرد.

 

 

 

 

منبع: میزان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار