موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
211036
۲۸ آذر ۱۳۹۸

نمایش نوستالژی دهه ۶۰ با حضور هنرمندان پیشکسوت تئاتر

«حسنی نگو یه دسته گل» نوشته مرحوم منوچهر احترامی، طنزپرداز و نویسنده قدیمی‌ ادبیات کودک و نوجوان با مجموع تیراژ چندمیلیونی همچنان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان به‌شمار می‌رود.

به گزارش کودک پرس ، «حسنی نگو یه دسته گل» نوشته مرحوم منوچهر احترامی، طنزپرداز و نویسنده قدیمی‌ ادبیات کودک و نوجوان با مجموع تیراژ چندمیلیونی همچنان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان به‌شمار می‌رود.

در همان دهه ۶۰ این کتاب شعر توسط هنرمند تئاتر مشهد به نمایش‌نامه تبدیل شد و توانست در جشنواره تئاتر فجر بدرخشد و عناوین برتر زیادی را کسب نماید.

اما این روزها این نمایش مجدد به نویسندگی و کارگردانی خسرو نایبی‌فرد برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد روی صحنه رفته است.

•        هنرمندان پیشکسوت در نمایشی کودکانه

نمایشی که در آن حالا رد سپیدی بر موهای هنرمندان آن نشسته است، اما آن‌ها همچنان برای آموزش و شاد کردن بچه‌ها به ایفای این نمایش پرداخته‌اند.

هنرمندان پیشکسوت شهرمان با تجربه بیش از پنج دهه هنوزهم برای کودکان شهرمان به ایفای نقش می‌پردازند.

نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: شخصیت‌های این نمایش از سه انسان در نقش‌های حسنی، پدر حسنی، سلمانی و سه عروسک فلفلی، قلقلی و اوستا قلی و همچنین سه تن‌پوش حیوان مرغ، خروس و الاغ تشکیل شده‌اند و من نیز خودم به ایفای نقش راوی می‌پردازم.

خسرو نایبی‌فرد می‌افزاید: من از ابتدا تا انتهای نمایش در صحنه حضور دارم و ریتم نمایش را برنامه‌ریزی می‌کنم و در واقع پل ارتباطی بین بچه‌ها و نمایش هستم.

یک نمایش با دو اجرا

وی می‌افزاید: این نمایش دارای دو شکل است در واقع یک شکل آن برای اجرای صبح در نظر گرفته شدهکه مختص کودکان است و اجرای عصر که مخصوص خانواده‌هاست. در اجرای عصر، علاوه بر بحث آموزشی این نمایش برای کودکان، برای والدین نیز صحبت‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

•        آموزش غیرمستقیم

این هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر شهرمان توضیح می‌دهد: در بخشی از نمایش از کودکان می‌خواهم در پاسخ به سؤال من که «حسنی باید چکار کنه؟» همه یک صدا می‌گویند: «تمیز باشه، تمیز باشه» و…هدفم در طی نمایش این است که بچه‌ها درهنگام اجرای نقش دخیل شوند و از این رو مدام سؤال می‌پرسم تا نتیجه مورد نظرمان توسط خود بچه‌ها اعلام شود و آموزش غیرمستقیم داده شود و در واقع بچه‌ها از ابتدا تا انتهای نمایش با شخصیت‌های داستان ارتباط دارند و نظراتشان را اعلام می‌کنند و در تصمیم‌گیری و نتیجه و پایان خوب نمایش خود را سهیم می‌دانند.

•        کودک درون در کنار کودکان

این هنرمند تئاتر بیان می‌کند: خوشبختانه این نمایش مورد استقبال کودکان و همچنین بزرگترهاست و در اجرای عصر برای خانواده‌ها از پدر و مادرها می‌خواهیم کودک درونشان را رها سازند و با فرزندانشان همراه شوند.

استاد نایبی‌فرد درباره علت انتخاب این کتاب و تبدیل آن به نمایش‌نامه اظهار می‌کند: این نمایش دارای نکات آموزشی و تربیتی چون نظافت و رعایت بهداشت است که هیچ‌گاه این پیام کهنه نمی‌شود.

•        تمدید یکماهه اجرا

وی درباره گروهی که همه بازیگران آن بالای ۶۰ سال سن دارند و از پیشکسوتان برتر تئاتر مشهد هستند و بارها درعناوین مختلف در جشنواره‌های ملی معتبر تئاتر درخشیده‌اند و در این نمایش حضور دارند، بیان می‌کند: خوشبختانه همه اعضای گروه به دلیل سابقه حضور حرفه‌ای در تئاتر بسیار خوب می‌توانند با تماشاگر ارتباط برقرار کنند و حضور بسیار حرفه‌ای و خوبی در این نمایش دارند و این نمایش که از ۲۵ آبان به مدت یک ماه روی صحنه بود به دلیل استقبال مخاطبان، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

•        استقبال در پایتخت

وی می‌افزاید: این نمایش نیز دو ماه در تهران اجرا داشته است که بسیار لهجه مشهدی آن مورد استقبال تماشاگران پایتخت قرار گرفت و همین استقبال بی‌نظیر سبب شد که این نمایش در تهران نیز در دو سانس اجرا شود.

وی می‌گوید: نمایش «حسنی نگو یه دسته گل» صبح‌ها در دو سانس ۹ و ۱۰ برای مهدکودک‌ها و مدارس اجرا می‌شود همچنین چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت ۱۸ برای خانواده‌ها اجرا می‌شود.

این نمایش در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد واقع در خیابان فلسطین ۲۶ برای علاقه‌مندان به تئاتر کودک در حال اجراست.

شایان ذکر است در این نمایش هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت تئاتر شهرمان علی آزادنیا، اصغر اشکری، علی جوانمرد، خسرو نایبی فرد، محرم نجف‌زاده، حمیده کبریتی، آتنا لشکری و کوهیار حسینیان حضور دارند.

این نمایش توسط گروه تئاتر هدهد هفت هنر اجرا می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار