موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
211016
۲۸ آذر ۱۳۹۸

کتابی در حمایت از یوزپلنگ‌ها به زبان کودکان

«یوزپلنگ کوچک» عنوان کتابی است، به منظور تاکید بر اهمیت و ضرورت حمایت از حقوق حیوانات به ویژه گونه یوزپلنگ آسیایی، در حوزه کودک و نوجوان که توسط انتشارات آوای چلچله به چاپ رسیده است.

به گزارش کودک پرس ، این کتاب توسط زینب حبیبی به رشته تحریر درآمده و فاطمه قربانی آن را تصویرسازی کرده است .

کتاب «یوزپلنگ کوچک» تابستان ۹۷ در ۵۰۰ جلد به چاپ رسید و رونمایی شد. کتاب یوز پلنگ کوچک دارای هفت داستان کوتاه و جذاب ازجمله مرد مهربان و درخت انجیر، پرنده های برکه، حیوان خبیث، یوزپلنگ کوچک، بازگشت به لانه، حمله گرگ ها و خاطره یک روز تعطیل، است.

زینب حبیبی در مقدمه کتاب آورده است : دشت حفاظت شده عباس آباد میامی و خارتوران شاهرود سالها است محل زندگی یوزپلنگ است و بسیاری از گردشگران به این مناطق سفر می کنند .

بر اساس گفته نویسنده، ما انسان ها در مقابل طبیعت زیبا مسوول هستیم و حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه محیط بانان نیست و باید نسبت به محیط زندگی خود تلاش کرد.

حبیبی، مهمترین دلیل نوشتن کتاب را نامهربانی و بی تفاوتی برخی انسان ها در مواجه با حیوانات می داند و می گوید: در روستایی متولد شدم که برخی مردم روستا شکار حیوانات را یک شهرت و افتخار دانسته و این فرهنگ در بین آنها رواج پیدا کرده بود.

نویسنده کتاب می گوید : پدرم شکارچی باسابقه ای بود و شکار را قسمتی از زندگی خود می دانست و در راستای جدایی از این شیوه به دنبال نوشتن کتاب داستان های آموزنده برای کودکان و نوجوانان شدم.

 

درباره نویسنده کتاب

زینب حبیبی متولد روستای ابراهیم آباد از توابع شهرستان میامی در شرق استان سمنان تا کلاس پنجم ابتدایی درس خوانده و با تشویق معلم دوره ابتدایی با بیان اینکه روزی نویسنده بزرگی می شود شروع به نوشتن کتاب کرد.

 

قسمتی از کتاب

یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ کس نبود، توی یک دشت وسیع روی یک کوه بلند، یوزپلنگ کوچولویی با پدر و مادرش زندگی می کرد.

خونه یوزپلنگ کوچولو توی یک غار لابه لای صخره های‌ این کوه بود که آن جا را خیلی دوست داشت. پدر و مادر یوزپلنگ کوچولو را شکار کردند و تا سالها به دنبال کشتن شکارچی ها بود و بعد از کشتن یک شکارچی از محل زندگی اش دور شد .

سال ها گذشت تا یک روز دوباره یوزپلنگ با بچه هایش برگشت و از اینکه دشت امن و زیبا شده خوشحال بود .

دو یوزپلنگ زیبا سال های سال در کنار هم در غار زندگی کرده و بچه های زیادی را بزرگ کردند و آن کوه قلمرو تمام یوزپلنگ ها شد.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار