موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
210969
۲۷ آذر ۱۳۹۸

اینجا امید مادران جوانه می‌زند

بخش ناباوری بیمارستان مادر و کودک بی بی حکیمه شهر دوگنبدان جایی است که امید مادران و زوج‌های نابارور پس از سال‌ها جوانه می‌زند.

به گزارش کودک پرس ، زوج هایی که با صرف هزینه های فراوان به استان های همجوار و حتی تا مرکز کشور می رفتند تا مشکل بچه دار شدنشان حل شود هم اکنون با هزینه مراکز درمانی دولتی در شهرستان گچساران درمان می شوند و بسیاری از هموطنان در دیگر مناطق کشور هم به بخش ناباروری بیمارستان بی بی حکیمه گچساران مراجعه می کنند تا به مدد اخرین فناوری های روز دنیا صاحب فرزند شوند.

مرکز ناباروری بیمارستان بی بی حکیمه (سلام‌الله علیها) شهر دوگنبدان از اواخر سال ۱۳۹۷ به همت متخصصان بومی شهرستان گچساران در حوزه درمان ناباروری آغاز به کار کرد و خدمات این مرکز بر اساس استانداردهای جهانی و کشوری برای زوج‌های نابارور انجام می‌شود.

«آی یو ای»، «آی وی اف»، «رحم اجاره ای»، «اهدای تخمک»، «لاپاراسکوپی» و «میکرواینجکشن» از جمله عمل های جراحی ناباروری است که در این مرکز به مراجعان ارائه می شود.

آمارها در مورد میزان ناباروری زوج‌ها در ایران متفاوت است و از ۸ تا ۲۰ درصد گزارش شده اما به طور میانگین و بر اساس شاخص‌های کشوری ، میزان ناباروری در کشور ۱۵ درصد تشخیص داده شده است.

بررسی آمارهای رسمی نشان می دهدکه متوسط رشد جمعیت سالانه کشور از حدود ۲.۴۶ درصد در سال ۶۵ به ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

 

این آمارها اهمیت خدمات مراکز ناباروری را با توجه تهدیدهای کاهش جمعیت در کشور بیشتر کرده است.

یک بانوی جوان که پس از سال ها باکمک مرکز ناباروری گچسساران مادر شده می گوید: بدون شک هر زنی هنگامی که نخستین بار صدای گریه فرزندش پس از تولد را می شنود بسیار خوشحال می شود اما  این حس برای مادری که نداشتن فرزند زندگیش را دست خوش مشکلات کرده توصیف شدنی نیست.

 

ف – خ  افزود: امروز بزرگترین رویای زندگی من یعنی عشق مادرانه تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه ناباروری مشکل بسیاری از خانواده هاست تصریح کرد: راه اندازی مرکز ناباروری در گچساران گره گشای این چالش بزرگ در زندگی بسیاری از افراد شده است.

یکی از مراجعان به مرکز ناباوری بیمارستان بی بی حکیمه شهر دوگنبدان با اشاره به اینکه پیش از این زوج های جوان برای درمان ناباروری به استان های یزد یا فارس مراجعه می کردند گفت: ایجاد این مرکز باعث کاهش هزینه های درمان زوج های جوان می شود.

رویا حسین زاده با یادآوری خطرات جاده ای برای دسترسی به مراکز ناباروری در استان های دیگر گفت: راه اندازی این مرکز یکی از خدمات ارزنده برای رفاه حال خانواده هاست.

رئیس بیمارستان بی بی حکیمه (سلام‌الله علیها) شهر دوگنبدان با بیان اینکه دومین نوزاد «ای وی اف» به تازگی در این مرکز متولد شد گفت: روش درمانی IVF یا لقاح آزمایشگاهی شیوه‌ای نوین پزشکی برای باروری است که این زوج جوان را پس از هشت سال صاحب فرزند کرد.
پردیس بخشایی افزود هم اکنون ۳۰ زوج دیگر در این مرکز در حال درمان برای باروری هستند.
وی ادامه داد: مرکز درمان ناباروری بیمارستان بی بی حکیمه (سلام‌الله علیها) به عنوان نخستین مرکز دولتی در کهگیلویه وبویراحمد با تعرفه دولتی به مراجعان خدمات می دهد.

بخشایی گفت: ۷۰درصد از هزینه های درمان این مرکز از سوی دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می شود.
رئیس بیمارستان بی بی حکیمه (سلام‌الله علیها) دوگنبدان با بیان اینکه پیشرفته‌ترین تجهیزات مورد نیاز درمان ناباروری در این مرکز وجود دارد افزود: در این مرکز ابتدایی‌ترین روش درمان تا پیشرفته‌ترین روش‌ها  از سوی متخصصان انجام می شود.
بخشایی اضافه کرد: با ایجاد این مرکز نیاز  به مراجعه بیماران به سایر استان‌ها رفع شده و هم اکنون علاوه بر بیماران کهگیلویه و بویراحمد مراجعان استان های بوشهر، خوزستان و برخی شهرستان های استان فارس نیز برای درمان به این مرکز مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت مرکز آی وی اف بیمارستان بی بی حکیمه خاتون(سلام‌الله علیها) گچساران به عنوان دستاوردی دیگر از طرح تحول نظام سلامت در این شهرستان است گفت: این مرکز با دارا بودن آزمایشگاه آندرولوژی، آزمایشگاه جنین شناسی، سونوگرافی فوق تخصصی، بیوفیریزینگ، اتاق عمل و واحد مراقبت های پس از عمل جراحی، تنها مرکز دولتی IVF در استان کهگیلویه و بویراحمد برای ارایه خدمات به زوجین نابارور با تعرفه های درمانی دولتی است.

 

وی با اشاره به اینکه کاهش زایمان به روش سزارین از دیگر دستاوردهای بیمارستان مادر و کودک شپهر دوگنبدان است گفت: تعداد زایمان به روش سزارین با افتتاح این بیمارستان  ۲۶ درصد کاهش یافته است.

پردیس بخشایی افزود:خطر چسبندگی،خونریزی، احتمال مرگ مادر و جنین را از عوارض جراحی های سزارین ذکر کرد.

وی بیشترین علت مرگ و میر در عمل سزارین را عفونت بعد از زایمان، خونریزی و آمبولی (لختگی خون) و احتمال بازشدن بخیه، مشکلات خونریزی و عوارض جراحی دانست.

بخشایی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت برای فرهنگ سازی و ترویج زایمان طبیعی مادران باردار، دوره های آموزشی آمادگی زایمان جهت توانمندسازی مادران باردار برگزار شده که تاثیر بسزایی درافزایش دانش و آگاهی مادران برای انجام زایمان طبیعی داشته است.
این مرکز با زیربنای ۳۰۰ مترمربع در طبقه اول مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان بی بی حکیمه (سلام‌الله علیها) دوگنبدان ایجاد شده و ارائه دهنده خدمات کامل ناباروری به زوج های کهگیلویه و دیگر استان های همجوار است.

 

آمار ثبت احوال گچساران نشان می دهد در شش ماهه نخست امسال شمار نوزادان به دنیا آمده در این شهرستان نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش چشمگیری یافته است.
در حالی که پارسال تعداد ولادت در گچساران یک هزار و ۱۶۸ مورد بود در سال جاری به ۹۲۴نفر رسیده است .فعالیت مرکزی همچون بخش ناباروری گچساران می تواند هر چند کم از کاهش موالید و پایین آمدن آمار جمعیت در منطقه جلوگیری کند.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار