موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2109
۳۰ مرداد ۱۳۹۵

هفته بیست و هفتم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی بیست و هفتم بارداری خود بداند.

 

 

کودک شما چگونه تغییر می کند

در پایان این هفته جنین احتمالاً بیش از 900 گرم وزن خواهد داشت. جنین حالا تقریباً بطور کامل رشد کرده است. پوست او صورتی به نظر می رسد زیرا رگهای خونی بسیار به سطح پوستش نزدیکند. او به قدر زیادی مشغول لگد زدن است. می توانید یک شمارش میانگین لگد انجام دهید. بر پهلوی چپ خود دراز بکشید) . معمولاً پس از اینکه شما غذا خورده باشید بهترین زمان است) . سپس بررسی کنید برای احساس کردن 10 لگد یا حرکت چقدر زمان طول می کشد. این کار را برای یک هفته هر روز انجام دهید، سپس از تعداد لگدها میانگین بگیرید و آنها را با هم مقایسه کنید.

در این زمان، کودک شما به ذخیره چربی برای گرم نگه داشتن بدن خود در زمان تولد می پردازد. ریه های او در حال پرورش هستند. سیستم دفاعی او نیز در حال تقویت و آماده شدن برای زندگی خارج از رحم است. در این دوره او شروع به مکیدن انگشت شصت خود می کند که که این کار برای او بد نیست، بلکه به تقویت عضلات گونه ها و فک او کمک می کند.

کودک شما در این هفته شبیه چیزی ایست که در هنگام تولد می توانید ببینید ولی کمی لاغرتر است.

او اکنون می تواند چشمان خود را باز و بسته کند و در زمانهای مشخصی می خوابد و بیدار می شود.

هرچند ریه های او هنوز کاملا رشد نکرده است، اما در صورتی که در این زمان بطور اتفاقی نارس به دنیا بیاید، با کمک دستگاه ریه او قادر خواهد بود تنفس را انجام دهد.

–     به حرکتهای ریتمیک و منظم کودک خود دقت کنید زیرا نشانه سکسکه هایی هستند که از این به بعد ممکن است به طور معمول رخ دهند. معمولا هر بار سکسکه کودک تنها چند لحظه طول خواهد کشید و در نتیجه برای او آزاردهنده نخواهد بود؛ پس از احساس این حرکات لذت ببرید!

–     با رشد بیشتر بافت مغز اکنون مغز کودک شما بسیار فعال است.

وضعیت بدن مادر در هفته بیست و هفتم

 

 

1

معمولا افزایش وزن شما تا هفته 40 بارداری بین 10 تا 12 کیلوگرم خواهد بود. این وزن ناشی از نوزاد، جفت و مایع آمنیوتیک، افزایش حجم خون، سینه و کمی چربی اضافه که در این مدت تولید میشود؛ میباشد.

–     همانطور که بچه رشد میکند به رحم فشار می آورد و رحم نیز رشد نموده و به سمت بالا می آید بنابراین ممکن است که شما کمی احساس تنگی نفس داشته باشید ولی دلیل آن فشاری است که رحم به ریه های شما وارد می آورد. بنابراین از انجام کارهایی که به اکسیژن زیاد نیاز دارد می بایست اجتناب نمایید( شنا، دویدن و …) چرا که در این صورت اکسیژن مورد نیاز شما و کودکتان بدرستی و به اندازه تولید نخواهد شد.

–     ممکن است بیش از پیش احساس خارش در شکم داشته باشید. استفاده از کرم مرطوب کننده پس از حمام می تواند کمک کننده باشد.

–     ممکن است احساس نمایید که در خوابیدن شب مشکل دارید با وجود اینکه سعی میکنید خسته وارد رختخواب شوید باز هم بدرستی نتوانید بخوابید. در این صورت سعی نمایید از خواب نیم روز هر جند شما را وسوسه می کند دوری جویید. یک لیوان شیر گرم قبل از خواب و یا دوش آب گرم می تواند کمک کننده باشد. ضمنا سیستم تهویه هوای مطبوع، لباس هایی با الیاف نخی ویا پنبه ای، ملحفه تمیز و بالش های حمایتی بارداری می توانند به شما در داشتن یک خواب خوب کمک کنند.

در بازه های زمانی حدوداً دو دقیقه ای ممکن است احساس کشیدگی و یا گرفتگی در رحم خود داشته باشید، این دردها ناراحت کننده هستند ولی نباید غیر قابل تحمل باشند. اغلب خانم‌ها این درد را با درد زمان وضع حمل اشتباه می گیرند. خاصیت این دردها این است که رحم را برای زمان وضع حمل آماده کرده و همین طور به شما نشان می دهد که باید در آن زمان منتظر چه باشید. اما توجه داشته باشید که این درد در زمان تولد نوزاد، بسیار شدیدتر است.

در این دوره از بارداری، ممکن است که حالات روحی و روانی، شما را از این سو به آن بکشد. در این شرایط سعی کنید حالات خود را ثبت کنید. نوشتن می تواند در کنترل این حالات به شما کمک کند. این حالات مربوط به تغییرات در هورمون‌های شماست که در یک لحظه شما بسیار شاد و در لحظه دیگر بسیار عصبی و ناراحت می شوید. در حال حاضر بدن شما به صورتی در حال تغییر است که هیچ کاری از دست شما ساخته نیست، در نتیجه زندگی شما نیز به همین شدت تغییر می کند. این‌ها، حالاتی هستند که می تواند هر مادری را از این رو به آن رو کند.

مراقبت های بارداری در هفته بیست و هفتم

 

 

وضعیت مادر

 

 

 

شما ممکن است در ناحیه زیر شکمتان احساس درد کنید. استراحت، گرما و پوشیدن یک کمربند حاملگی (کمربندی کشی که اطراف قسمت تحتانی شکم برای حفاظت پوشیده می‌شود) بعضی اوقات سبب تسکین درد می شود. خونسرد و آرام باشید. این درد چند هفته پس از تولد از بین خواهد رفت. نوشیدن آب فراوان پیش از هر دوران دیگری حالا دربارداری تان اهمیت دارد. پر آب ماندن می تواند به پیشگیری از سخت شدن رحم، سردرد، یبوست و سرگیجه کمک کند. جنین شما برای بدنش و کیسه ی جنین پر مایعش (یعنی جایی که زندگی می کند) نیاز به آب دارد. اگر ورزش می کنید یا هوا گرم است چند لیوان آب اضافی بنوشید.

ممکن است شما دچار تکرر ادرار شده باشید. همانطور که کودک رشد میکند مثانه نیز منقبض می شود. و مایع کمتری را قادر است در خود جای دهد.

  داشتن احساس سرگیجه و ضعف بعلت انقباض بر روی عروق خونی است. این فشار مانع رسیدن اکسیژن کافی به مغز میشود. در این صورت حما بنشینید و نفس های عمیق بکشید.البته همیشه در مورد علائمتان با پزشک خود مشورت نمایید.

این مطلب ممکن است فعلا برای شما بسیار دور از ذهن باشد اما بهتر است به برنامه تنظیم خانواده و روش جلوگیری از بارداری نیز فکر کنید. شما باید قبل از تولد نوزادتان در برخی موارد تصمیم بگیرید. شاید این تعداد فرزند برایتان کافیست و بخواهید لوله هایتان را نیز در زمانی که در بیمارستان هستید ببندید. به هر حال از حالا وقت کافی دارید که با همسرتان و متخصص مشورت کنید.

برنامه فعالیت مادر در هفته بیست و هفتم

 

 

جنین

 

 

 

  با ماما یا پزشک خود در مورد بانک بند ناف صحبت نمایید. در صورت امکان حتما از این گزینه استفاده نمایید.

در مورد تغذیه کودک خود فکر کنید و تصمیم بگیرید البته تغذیه با شیر مادر بهترین گزینه ممکن برای شما و کودکتان خواهد بود.

تغذیه خوب در تمامی دوران بارداری امری مهم محسوب میشود.

بهتر است در مورد نوع زایمان طبیعی، سزارین، در آب نیز تحقیق نموده و تصمیم بگیرید.

اگر شاغل هستید بهتر است در مورد مرخصی زایمان با مافوق خود صحبت نمایید.

ورزش و تأثیر آن در هفته بیست و هفتم بارداری

 

 

5

 

 

 

ورزش‌های دائمی در طی بارداری شما را سرحال نگه می دارد، اما ممکن است برای عده ای از خانم‌های باردار که مشکلات و یا عارضه های دوران بارداری دارند، مشکل ساز شود.

موارد منع نسبی ورزش در بارداری:
• کم‌خونی شدید
• بعضی بیماری‌های قلبی یا ریوی به تشخیص پزشک
• بیماری قند (دیابت) کنترل نشده
• چاقی یا لاغری شدید
• مصرف سیگار بیش از حد
• بیماری تیرویید کنترل نشده و تعدادی بیماری‌های دیگر به تشخیص پزشک
علایم هشداردهنده:
در صورت بروز هر یک از علایم زیر در خانم‌های باردار بهتر است قبل از ورزش با پزشک معالج خود مشورت کنند:
• خون‌ریزی از واژن
• آبریزش مختصر (نشت مایع آمینوتیک)
• علایم زایمان زودرس
• تشنج
• سردرد
• درد در قفسه سینه
• ضعف عضلانی
• تنگی نفس قبل از انجام ورزش
• درد یا تورم ساق پا
• کاهش حرکات جنینی

منبع :       مهد پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار