موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
210833
۲۵ آذر ۱۳۹۸

توزیع ملزومات تغذیه کودک در مناطق محروم

به همت خیرین علاوه بر توزیع ملزومان تغذیه کودک در منطقه محروم کشاری، گروه پزشکی متشکل از متخصصان داخلی و عفونی کودکان و مادران را معاینه کردند.

به گزارش کودک پرس ، سن و سالی ندارد کودک خردسالی را به سختی به آغوش کشیده، کودکی که لاجان است. نمی خواهم بپذیرم که این کودک ضعیف فرزند این زن بسیار جوان است اما کسی با باور من کاری ندارد، رسم اینجا همین است دختران در سن پایین باید ازدواج کنند و مهمترین کار آنها فرزندآوری است. مادر و کودک هر دو بشدت ضعیف هستند و این احتمال وجود دارد که مادر جوان بی آنکه بداند، حتی بخواهد و مهمتر توان جسمی داشته باشد، باردار باشد.

زنان در سیستان و بلوچستان تا مادامی که توان جسمی داشته باشند، خود را ملزوم به زایمان های متعددی و پشت سرهم می دانند و اگر اقتصاد خانوار در شرایط مناسب نباشد، سلامتی مادر و کودک هر دو در خطر است اما کمتر کسی به این موضوع توجه دارد.

مهسا عباسی پزشک منطقه کشاری گفت: بیش از ۵۰ درصد از کودکان در این منطقه سوءتغذیه دارند البته وضعیت جسمی مادران نیز مناسب نیست زیر ا علاوه اینکه زیر  ۱۸ سال اولین بارداری خود را تجربه می کنند به صورت متعدد بارداری های زیادی دارند. این وضعیت موجب شده تا در کنار به خطر انداختن سلامتی خودشان کودکان ضعیفی داشته باشند. شاید باورتان نشود اما اینجا مادرانی داریم که ۴۰ کیلو وزن آنهاست و کودکانی که به دلیل سوءتغذیه ( F.T.T ) وزن و قد آنها پایین تر از سن شان است و به دلیل تاخیر تکاملی قادر نیستند به موقع راه بروند زیرا به جای داشتن ۱۰ کیلو وزن، ۶ کیلو وزن آنهاست.

وی  افزود: برای کمک به مادران و حتی کودکانشان خدمات محدودی ارائه می شود برای نمونه مادران در زمان باداری فولیک اسید رایگان دریافت می کند که البته پیش از این مولتی ویتامین هم بود که فعلا قطع شده است. برای نوزادان نیز ویتامین آد و از ۶ماهگی قطره آهن به رایگان توزیع می شود اما این کمک ها برای مادر و کودکان این منطقه کافی نیست و باید کودکان شیرخشک دریافت کنند اما در صورتی که فرزند و مادر هر دو شناسنامه داشته باشند هر ماه تنها یک کیلو شیرخشک به  آنها تعلق می گیرد که این میزان به هیچ وجه کفاف نمی دهد.

این پزشک از کمک خیرین برای تامین شیرخشک در منطقه کشاری تشکر کرد و گفت:  امکانات خانه بهداشت در این منطقه بسیار محدود  است و تمام کودکانی که سوءتغذیه دارند نمی توانند از این امکانات استفاده کنند. کمک های دولت کافی نیست و ما امیدواریم خیرین برای سلامت مادران و کودکان به ما کمک کنند زیرا فقر اقتصادی و مهمتر فقر فرهنگی در این منطقه بالا است.

با توجه به سوءتعذیه کودکان و مادران در این منطقه، موسسه خادمین امام علی(ع) با کمک خیرین بسته های انواع شیر خشک، شیشه شیر و پستانک و سایر ملزومات تغذیه کودک، هم چنین موادغذایی را تهیه و در منطقه کشاری در سیستان و بلوچستان واقع در سی کیلومتری مرز پاکستان را توزیع کرد. از نکات قابل توجه همراهی گروه پزشکی  متشکل از متخصصان  داخلی و عفونی،   با همراهی و هماهنگی  واحدبهداشت و پزشک مقیم در این روستا بود که ضمن توزیع اقلام مذکور، به معاینه و مداوای کودکان و سایر ساکنین روستاهای مورد نظر نیز پرداخته شد.

توزیع این اقلام توسط حسن رحیمی قهرمان المپیک و جهان به همراه جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان کشتی کشور انجام شد.

منبع: مهر
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار