موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
210745
۲۴ آذر ۱۳۹۸

«شباب الرضا(علیه‌السلام)» میزبان نوجوان‌های قرآنی

کوچه‌ پسکوچه‌های تاریک و تابلوهایی کوچک که با چراغ‌های کم‌نور روشن شده‌ بودند، نوستالژی بسیاری از آن‌هاست که کودکی و نوجوانی‌شان با جلسات تلاوت قرآن گذشته است؛ جلساتی که هم محلی برای آموزش قرآن بودند و هم جایگاهی برای رسیدن به محیط‌های حرفه‌ای‌تر تلاوت.

به گزارش کودک پرس ، کوچه‌ پسکوچه‌های تاریک و تابلوهایی کوچک که با چراغ‌های کم‌نور روشن شده‌ بودند، نوستالژی بسیاری از آن‌هاست که کودکی و نوجوانی‌شان با جلسات تلاوت قرآن گذشته است؛ جلساتی که هم محلی برای آموزش قرآن بودند و هم جایگاهی برای رسیدن به محیط‌های حرفه‌ای‌تر تلاوت. حالا در حالی که جلسات خانگی تلاوت قرآن همچنان پررونق هستند، نهادهای دیگری هم به کمک آمده‌اند تا به شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی کمک کنند. «طرح ملی تلاوت شباب الرضا(علیه‌السلام)» با همین هدف راه‌اندازی شده است.

نوجوان‌ها فقط تا پایان آذر فرصت دارند

سید محسن شرافت، رئیس اداره توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی است. او می‌گوید: این طرح ویژه پسران نوجوان ۸ تا ۱۴ ساله و دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۵ ساله است و کشف و پرورش نوجوانان مستعد قرآنی به منظور تربیت چهره‌های برجسته قرآنی به عنوان قاریان تراز اول کشور و جهان اسلام از اهداف مهم آن است.

ارتقای سطح علمی و عملی و رشد و شکوفایی قرآن آموزان نوجوان، بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزش قرآن کریم، آموزش کامل رشته‌های مرتبط با تلاوت و قرائت قرآن مانند صوت، لحن، تجوید، حفظ، مفاهیم و…، آموزش اجرای تلاوت‌های اثرگذار و معناگرا از جمله اهداف دیگر این طرح است که رئیس اداره توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به آن شاره می‌کند.

این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: اجرای این طرح که در شورای عالی قرآن کریم آستان قدس رضوی در سال جاری تصویب و به مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی این آستان مقدس ابلاغ شده است، با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تیرماه سال ۹۸ آغاز و نام‌نویسی از متقاضیان ادامه دارد.

شرافت ادامه می‌دهد: هم اکنون در ۲۸ استان کشور، مؤسسات قرآنی برتر و منتخب، شناسایی و جهت نام‌نویسی و اجرای این طرح هماهنگی های لازم به عمل آمده و این مؤسسات آمادگی دارند تا در زمینه اجرای هرچه بهتر این طرح، نقش آفرینی کنند.

او از تمدید مهلت نام‌نویسی هشتمین دوره طرح ملی تلاوت شباب الرضا(علیه‌السلام) تا پایان آذرماه سال جاری هم خبر می‌دهد و می‌گوید: استعدادهای قرآنی تا پایان آذرماه جاری فرصت دارند تا با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی طرح ملی تلاوت به نشانی www.Melitelavat.ir و اپلیکیشن روبیکا، ثبت نام اولیه خود را انجام دهند.

شرافت تأکید می‌کند: پیش از ورود به طرح ملی تلاوت، نیازی به گذراندن دوره آموزش خاصی نیست و تمامی نوجوانان پسر ودختر در رده‌های سنی اشاره شده می‌توانند در این طرح نام‌نویسی کنند، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود ازهر استان کشور حدود ۲۰۰ نفر (پسر و دختر) در دوره پیش نیاز این طرح شرکت نمایند و به عبارت دیگر انتظار می رود بیش از ۵ هزار نوجوان پسر و دختر(در مقطع سنی مربوط) از این طرح استقبال کنند.

اجرای طرح شباب‌الرضا(علیه‌السلام) چگونه است؟

رئیس اداره توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی درباره روش و چگونگی اجرای طرح شباب‌الرضا(علیه‌السلام) می‌گوید: دراین طرح، حتی نوجوانانی که هیچ دوره خاصی از فنون قرائت قرآن کریم را هم نگذرانده‌اند، پس از گذراندن دوره پیش نیاز و یادگیری یکی از الگوهای تلاوت از استادان برجسته جهان اسلام شامل: «استاد عبدالباسط»، «استاد منشاوی»، «استاد مصطفی اسماعیل» و «استاد شحات محمد انور» و موفقیت در آزمون ورودی (یعنی موفقیت در تقلید از طریقه‌های قرائت یکی از استادان فوق) به دیگر دوره‌های این طرح راهنمایی می‌شوند.

شرافت توضیح می‌دهد: دوره های اصلی این طرح شامل سه سطح یعنی سطح یک(دوره متوسطه) سطح ۲(دوره پیشرفته) و سطح ۳(دوره عالی) بوده و برای هر سطح هم مدت دوسال پیش بینی شده و این طرح در مجموع در مدت ۶ سال اجرا می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در هر سطح از سطوح سه گانه این طرح، یک ترم آموزشی به مدت چهار ماه درنظر گرفته شده است و به عبارت دیگر در مدت دو سال جهت هرسطح، ۶ ترم آموزشی برای نوآموزان نوجوان قرآنی، ارائه می شود.

منبع: قدس آنلاین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار