موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
210720
۲۴ آذر ۱۳۹۸

فعالیت قرآنی در حوزه کودک و نوجوان ناچیز است

زنبقی تربیت و پرورش مربیان توانمند قرآنی و همچنین دسته‌بندی مفاهیم قرآنی قابل فهم برای کودکان و نوجوانان را ضروری دانست.

به گزارش کودک پرس ، «فرزانه زنبقی» عصر دیروز (شنبه 23 آذر) در نشست «اثربخشی تولیدات قرآنی برای کودکان» که در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: در حوزه کودک و نوجوان کارهای قرآنی انجام شده است اما آن قدر کم و ناچیز است که به اندازه قطره ای در مقابل دریاست. دوران طلایی عمرم در آموزش و پرورش بود در آن دوران خیلی با بچه ها در مورد قرآن حرف زدم، از بچه ها می پرسیدم چرا نمی روید سراغ قرآن و ببینید که چه گفته است؟ در جواب ام می گفتند ما نمی فهمیم، تفسیرها طوری است که درک نمی کنیم. به بچه ها حق دادم و تلاش کردم کاری کنم که این بهانه از سوی بچه ها مطرح نشود.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: شروع کردم به ترجمه و تفسیر جزء به جزء قرآن و در ادامه راه تصمیم گرفتم کل قرآن را تفسیر کنم. حاصل کار مجموعه 30 جلدی شد که از سوی انتشارات لک لک به شکل رنگی و دلپذیر برای کودکان و نوجوانان منتشر شد. ترجمه در این مجموعه بسیار روان و ساده است. رسم الخط این کار نیز برای بچه ها خوب و مناسب است. شأن نزول و قصه های مربوط به سوره ها و آیات را آوردم. این مجموعه یک کار ابتدایی است که بچه ها با قرآن آشنا شوند و به مطالعات قرآنی روی بیاورند.

وی با بیان اینکه گام دوم را در زمینه قرآن برای کودکان و نوجوانان شروع کردم، عنوان کرد: در حال نوشتن کتاب هایی برای نوجوانان هستم که از آشنایی با قرآن فراتر است. این کتاب ها بیشتر حالت تفسیری دارد تا داستانی. خدا را شاکرم که لطف کرده و بنده می توانم ساده و روان بنویسم. معتقدم که ما باید میراث دار پیامبرمان باشیم. پیامبر ما فرمودند من دو چیز گرانبها را نزد شما به امانت می گذارم؛ قرآن و عترت. این دو میراث متعلق به همه زمان هاست، بسیار گرانبهاست و ما باید مراقب آنها باشیم.

زنبقی با اشاره به اینکه نزول قرآن همچنان ادامه دارد، بیان کرد: حدود 23 سال قرآن بر پیامبر نازل شد. آقای جوادی آملی فرمودند یک سر قرآن در نزد خدا و سر دیگر آن نزد ماست و اگر چشم، گوش و قلب مان را نبندیم قرآن بر ما هم نازل می شود. با اوضاعی که این روزها وجود دارد ما باید به حبل المتین چنگ بزنیم و حبل المتین چیزی نیست جز قرآن و عترت. باید پیام های الهی را به فرزندانمان برسانیم.

این پژوهشگر دسته بندی مفاهیم قابل درک قرآنی برای کودکان را ضروری دانست و افزود: قصه ها، احکام و شرح نزول آیات و سوره ها برای کودکان و نوجوانان باید به زبان ساده بیان شود. برای آشنایی کودکان با قرآن، بهره گیری از تمام رسانه ها اعم از صدا و سیما، تئاتر، سینما و فضای مجازی لازم است. استفاده از قالب های ارسال پیام مانند قصه، برنامه های ترکیبی همچون سرود، کتاب و نشریه ضرورت دارد. مسابقات در این حوزه می تواند خیلی مفید باشد. مسئله مهم دیگر تربیت و پرورش مربیان توانمند قرآنی است. همچنین مسئولان باید از افرادی که در زمینه قرآنی فعالیت می کنند، حمایت لازم را داشته باشند.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار