موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
210608
۲۱ آذر ۱۳۹۸

جدا کردن کودکان و نوجوانان از خانواده‌های آن‌ها خلاف حقوق یک کودک است/ کودکان مهاجر باید تحت حفاظت سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرند

حقوقدان عرصه بین الملل در مجموعه حقوق بین‌الملل حمایت از حقوق کودکان پذیرفته شده است، گفت: جدا کردن کودکان و نوجوانان از خانواده‌های آن‌ها و دستگیر کردن آن‌ها که از سال گذشته در آمریکا آغاز شده و نگهداری آن‌ها در یک اردوگاه و یا زندان اساسا خلاف حقوق یک کودک است.

به گزارش کودک پرس ، نوجوان ۱۶ ساله تبعه گواتمالا در ماه می‌توسط گشت مرزی آمریکا دستگیر شد و به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا در لیست انتظار قرار داشت تا به مرکز مراقبت‌های درمانی و خدمات انسانی انتقال داده شود.

این مهاجر در ماه می‌ در بازداشتگاه فدرال و چند روز پس از عبور از مرز آمریکا جان خود را از دست داد.

گزارش‎ها حکایت از این دارند که وضعیت جسمی نوجوان بیمار، وخیم بوده و توان ایستادن بر روی پاهایش را نداشته و در نهایت بر روی زمین افتاده است.

دکتر حسین محمد نبی، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان عرصه بین الملل در خصوص پایمال شدن حقوق کودکان و نوجوانان مهاجر در آمریکا بیان کرد: در مجموعه حقوق بین الملل حمایت از حقوق کودکان پذیرفته شده است و در قوانین مختلف کشور‌های جهان نیز اشاره به این موضوع شده است.

حقوقدان عرصه بین الملل اذعان کرد: در منشور سازمان ملل متحد نیز به این موضوع اشاره شده و اکثر کشور‌ها نیز به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته اند.

 

وی تصریح کرد: جدا کردن کودکان و نوجوانان از خانواده‌های آن‌ها و دستگیر کردن آن‌ها که از سال گذشته در آمریکا آغاز شده و نگهداری آن‌ها در یک اردوگاه و یا زندان اساسا خلاف حقوق کودک است؛ به این معنا که اگر حقوق مساوی و لاینفک را به استناد منشور سازمان ملل برای همه خانواده‌های بشری بدانیم، این عمل خلاف است و در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز عملا خلاف دانسته اند.

محمدنبی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع جدا کردن کودکان و نوجوانان از خانواده‌های خود قابلیت پیگیری حقوقی دارد، گفت: افرادی که در خود آمریکا هستند و گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر و همچنین سازمان‌های جهانی می‌توانند در این خصوص ایراد بگیرند و اعتراض خود را ارائه دهند.

حقوقدان عرصه بین الملل ادامه داد: سازمان ملل نیز در زمینه حقوق بشری و شورای حقوق بشر می‌تواند پیگیر این مساله باشد و خیلی از مجامع گوناگون به این اقدام دولت آمریکا اعتراض کرده اند.

وی عنوان کرد: اگرچه این افراد به صورت غیرمجاز وارد آمریکا شده اند، اما به استناد کنوانسیون حقوق کودک، برای کودک حقوقی مترتب است و سازمان‌های حقوقی در کشور مورد نظر و سازمان‌های حقوق بشری این حق را دارند که در این زمینه اقدام حقوقی کنند.

محمدنبی با اشاره به رویکرد دو گانه سازمان ملل در خصوص حقوق کودکان اظهار کرد: اجرای کنوانسیون کودک وظیفه کشور‌ها در جهت حفظ حقوق کودکان است و این کودکان مهاجر باید تحت حفاظت سازمان‌های بین المللی و تحت حمایت حقوق بین الملل قرار گیرند و محبوس کردن آن‌ها قابلیت پیگیری دارد.

منبع: میزان
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار