21050
۰۸ مرداد ۱۳۹۶
رئیس مرکز ژنتیک نور عنوان کرد؛

تعیین تکلیف کودکان گمشده در جنایت شیمیایی حلبچه

رئیس مرکز ژنتیک نور گفت: به دنبال جنایت شیمیایی صدام حلبچه،حدود ۱۰۰ کودک کُرد عراقی که بی‌سرپرست بودند از طریق مرکز بهزیستی در داخل کشورمان به خانواده‌های ایرانی سپرده شدند.

به گزارش کودک پرس ،دکتر محمود تولایی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی، رژیم بعث صدام شهر حلبچه کردستان عراق را بمباران شیمیایی کرد توضیح داد: پس از این حادثه دلخراش تعداد بسیاری از خانواده‌های عراقی از طریق مرز پاوه به ایران آمدند.

وی افزود: ایران نیز از این عزیزان استقبال گرمی انجام داد. در جمع این خانواده‌ها حدود ۱۰۰ کودک کرد عراقی نیز بی‌سرپرست بودند که از طریق مرکز بهزیستی در داخل کشورمان به خانواده‌های ایرانی سپرده شدند. در آن زمان به دلیل شرایط فوق‌العاده مشخصات این کودکان کرد عراقی با دقت به ثبت نرسید.

تولایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال‌های بسیاری از پایان جنگ تحمیلی سپری شده است. مرکز ژنتیک نور در ایران این آمادگی را دارد تا با تشکیل پرونده ژنتیکی خانواده‌های کُرد عراقی و خانواده‌هایی که سرپرستی این کودکان را به عهده گرفته‌اند از سرنوشت عزیزانشان آگاه و از چشم انتظاری خارج شوند که در دوسال گذشته دو یا سه مورد این گونه بوده است.

رئیس مرکز ژنتیک نور با اشاره به همکاری مسئولان کردستان عراق در رابطه با خانواده‌هایی که به ایران مهاجرت کرده‌اند، توضیح داد: خوشبختانه در این زمینه ارتباط خوبی میان طرفین وجود دارد. خانواده‌های کرد عراق با مراجعه به وزارت انسانی خود و سرپرستان ایرانی هم با مراجعه به بهزیستی یا مرکز ژنتیک نور می‌توانند در این زمینه از فرآیند مرتبط با تشکیل پرونده‌های عزیزان خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در این کشتار که با بمباران و کاربرد سلاح شیمیایی انجام شد، ۵۵۰۰ نفر که بیشترشان هم زن و کودک بودند به شهادت رسیدند. از همین رو هرساله ۱۶ مارس مراسم یادبودی برای قربانیان این فاجعه انسانی در حلبچه برگزار می‌شود. امسال نیز این مراسم به حضور مقامات ایرانی و مسئولین اقلیم کردستان عراق در حلبچه برگزار شد.

۱۶مارس ۱۹۸۸ و برابر با سال‌های پایانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران،حکومت بعث صدام اقدام به کشتار مردم بی‌گناه «کُرد » در منطقه جلبچه کردستان کرد. این جنایت جنگی به دلیل همکاری و استقبال مردم بیگناه حلبچه از رزمندگان ایرانی بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار