موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
210495
۲۰ آذر ۱۳۹۸

چگونه می‌توان دانش‌آموزان را با فرهنگ شهادت آشنا کرد؟

برادر شهید فهمیده می‌گوید: باید موضوع شهادت و ایثار را به صورت مصداقی برای نوجوان و دانش‌آموز امروز توصیف کرد تا آن را لمس کند.

به گزارش کودک پرس ، مجید فهمیده، برادر شهید سیدمحمدحسین فهمیده، با اشاره به اهمیت زنده نگاه داشتن یاد شهدا گفت: امروزه در یک جنگ فرهنگی قرار داریم که باعث شده در این شرایط زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدا کار بسیار سختی شود. سنگربندی‌های ما در این زمینه متأسفانه خیلی ضعیف است؛ درحالی که باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم. تا وقتی نتوانیم موضوع شهادت را برای نسل امروز تبیین کنیم، موفقیت کامل را به دست نمی‌آوریم.

وی افزود: باید موضوع شهادت و ایثار را به صورت مصداقی برای نوجوان امروز توصیف کرد. من خودم با دانش‌آموزی کار کرده‌ام و می‌دانم که دانش‌آموز حتماً باید در یک فضای خاکریز حضور پیدا کند. صدای تیر و ترکش و درگیری را بشنود و با فضای مشابه جنگ آشنا شود تا بتواند مدال شهدا را که بر زمین مانده است، به‌دست بگیرد.

برادر شهید فهمیده با اشاره به اینکه برخی از شهدا بسیار بیشتر از هم‌نسلان خود رشد کردند، گفت: گاهی می‌گوییم برخی از شهدا یک شبه راه صد ساله را پیموده‌اند؛ ولی به این نکته هم اشاره کنیم که در همان یک شب، این فرد به اندازه تمام عمرش سختی کشیده است. نگاه فرهنگی ما به مسئله شهید و شهادت خیلی ضعیف است.

 

وی با اشاره به راهکارهای دشمن برای مقابله با آموزش مباحث ایثارگری به دانش‌آموزان یادآور شد: جایی که سند 2030 می‌آید و باعث حذف شدن درس شهید فهمیده در کتاب درسی سال ششم دبستان می‌شود، اوضاع مشخص است. در این مسیر درگیری زیاد است و نهایت سعی و تلاش ما باید آن باشد که همانند یک رزمنده حرکت کنیم. همه ما وظیفه داریم برای پیش‌برد امور فرهنگی دانش‌آموزان تلاش کنیم.

فهمیده با اشاره به واکنش خانواده شهید حسین فهمیده نسبت به حذف شدن درس شهید از کتب درسی گفت: مسئله حذف شدن این درس نیاز به پیگیری داشت. خانواده ما هم واکنش‌هایی در این زمینه نشان داد، اما واقعیت این است که دست‌اندرکارانی که این درس را طراحی کردند نیز باید پیگیر این قضیه باشند. فضای جامعه و آموزش و پرورش در کشور ما مدیریت و وزارت خود را دارد. هرچند ما پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم؛ ولی اینکه دقیق بدانیم به چه دلیل این اتفاق افتاده، متأسفانه هنوز میسر نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: جایگاه خانواده شهدا مقدس است و برخی از فعالیت‌ها صرفاً از دست خانواده شهدا برمی‌آید. در این میان وظیفه معلمان دلسوز نیز ترویج فرهنگ شهید و شهادت است و وظیفه دانش‌آموزان پیگیری فرهنگ ایثار است و وظیفه کسانی که دلشان برای شهدا می‌تپد این است که در کنار خانواده شهدا در این زمینه هر کاری که از دستشان برمی‌آید، انجام دهند.

 

فهمیده با اشاره به محتوای دروس شهدا در مدارس گفت: باید محتوای دروس شهادت در مدارس بیشتر شود؛ هرچند ظرفیت دانش‌آموزان هم محدود است اما من با توجه به تجربیات خود در زمینه کار با دانش‌آموزان به این نتیجه رسیده‌ام که بسیاری از مفاهیم باید توسط دانش‌آموزان لمس شود. مثلاً وقتی دانش‌آموز در محیط باغ موزه دفاع مقدس حضور پیدا می‌کند، می‌تواند یک تانک را از نزدیک ببیند. اما این در فضای مدرن است. اگر چنین اتفاقی در فضای خاکریز همانند سنگرهای جبهه اتفاق بیفتد، این همذات‌پنداری با رزمندگان دفاع مقدس بیشتر خواهد شد و راحت تر درک می‌کند که یک شهید چگونه حماسه می آفریند.

وی افزود: ما می‌توانیم با کار کردن نمایشگاهی برای شهدا برخی دانش‌آموزان را سوار تانک کرده و آن‌ها را از نزدیک با این غول آهنی آشنا کنیم. آنجاست که دانش‌آموز می‌فهمد اگر یک نوجوان 13 ساله همچون شهید فهمیده تانک را از نزدیک منفجر کرده یعنی کاری مافوق تصور انجام داده است.

برادر شهید فهمیده اضافه کرد: در این شرایط برخی اعتراض می‌کنند که دست ما برای چنین فعالیت‌هایی بسته است اما روش‌های روز هم در زمینه ترویج فرهنگ شهادت تأثیر بسیاری داشته است. امروزه باید با روش‌هایی مثل استفاده بهینه از فضای مجازی در این عرصه‌ها حضور داشت. موشن‌گرافیک، بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن و … در موضوع شهید و شهادت تأثیرگذار است و البته فعالیت‌های جدی‌تری را می‌طلبد.

او ادامه داد: در این زمینه راهیان نور نیز یک وسیله است؛ در واقع برنامه‌ای است که می‌تواند دانش‌آموزان ما را رفته‌رفته به جایگاه شناخت خوبی از حماسه‌های دفاع مقدس برساند و آن‌ها را به این فهم نزدیکتر کند. من نیز از شش سالگی در فضای دانش‌آموزی روایت‌گری کردم و امروز در کسوت استاد دانشگاه این فعالیت را ادامه می‌دهم.

 

 

 

منبع:تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار