موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
210443
۱۹ آذر ۱۳۹۸

درباره فلج مغزی در کودکان بیشتر بدانیم

فلج مغزی بر اثر آسیب به مغز کودکان به وجود می‌آید و کودکان نارس و آن‌هایی که در هنگام تولد وزن کمتری دارند بیشتر در معرض این خطر قرار می‌گیرند.

به گزارش کودک پرس ، فلج مغزی باعث ناتوانی کودک می شود اما  کودکان فلج مغزی همانند دیگر کودکان به عاطفه ، محبت ، صمیمیت ، توجه ، رابطه دوستانه و انسانی نیازمند هستند. چون این بیماری درمان قطعی ندارد، در ادامه به علایم ، تقسیم بندی و راه های پیشگیری از آن اشاره می کنیم.

 

 علایم فلج مغزی در کودکان

تاخیر در مراحل رشد حرکتی کودک ممکن است اولین نشانه این بیماری باشد که آن را فلج مغزی یا به اختصار CP می نامند.

یکی دیگر از مهم ترین علایم فلج مغزی در کودکان، ناتوانی‌ های حرکتی در کودک است که تا آخر عمر با او همراه است. بعضی از کودکان مبتلا به فلج مغزی دچار عقب ماندگی ذهنی می شوند. اگرچه آسیب‌ های مغزی که علت اصلی به وجود آمدن این بیماری است پیشرونده نیست، اما مشکلات حرکتی بیمار می تواند پیشرفت کند. پس این بیماران باید تا پایان  بلوغ ، تحت نظر پزشک باشند.

شدت این بیماری متفاوت است. در برخی کودکان، بیماری چنان شدت می یابد که کودک در مدت زمان کوتاهی بعد از تولد فوت می کند و در بعضی دیگر آن قدر خفیف است که شاید نیاز به هیچ اقدامی نداشته باشد.

 

 سن بروز علایم 

علایم اولیه فلج مغزی معمولا قبل از سه سالگی نمایان می‌ شود. نوزاد مبتلا به فلج مغزی اغلب در مقایسه با دیگر کودکان ، مراحل رشد کندتری در نشستن ، غلتیدن ، لبخند زدن ، چهاردست و  پا راه رفتن و… دارد.

 

تقسیم بندی علل 

عوامل قبل از تولد

عواملی است که در حین جنینی پدیدار می شود و مغز به درستی تشکیل نمی شود. بسیاری از بیماری‌ های ژنتیکی یا برخی از عفونت‌ های ویروسی مادر در زمان بارداری جزو این دسته است.

 

عوامل هنگام تولد

عواملی است که در هنگام زایمان به علت نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد ایجاد می شود و آسیب غیر قابل جبرانی به آن وارد می کند.

 

عوامل بعد از تولد

عواملی مانند عفونت ‌های مغزی ، نرسیدن اکسیژن به مغز و خون ریزی مغزی (به علت ضربه مانند تصادف ، افتادن کودک به زمین یا دیگر ضربات به سر کودک) می تواند بعد از تولد کودک و زمانی که هنوز مغز او بسیار آسیب پذیر است صدمات غیر قابل بازگشتی به او وارد کند.

 

راهکار‌هایی برای جلوگیری از فلج مغزی 

آزمایش مادران باردار از نظر عامل Rh و هنگامی که این عامل منفی باشد، ۷۲ ساعت قبل از زایمان مادر واکسینه می‌ شود.

درمان سریع کودک مبتلا به زردی از طریق روش فتوتراپی

محافظت از کودکان در برابر وارد شدن ضربه‌ ها و آسیب‌ های فیزیکی به مغز کودک

 

 بعضی از روش های درمانی

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به کودکان فلج مغزی، کمک می کند تا توانمندی های جسمی حرکتی شان را تقویت کند.

کاردرمانی: کار درمانی یک سری از فعالیت های هدفمند برای افزایش مهارت های حرکتی در کودکان را طراحی می کند.

این عمل به کودک فلج مغزی در استفاده از وسایل مورد نیاز برای نشستن، حمام کردن، ایستادن، غذا خوردن و… کمک می کند.

گفتار درمانی: هدف از گفتار درمانی بهبود مهارت های ارتباطی کودک فلج مغزی است. کودکی که به این بیماری دچار شده، ممکن است نیاز به کمک برای غلبه بر یک مشکل خفیف تلفظی داشته باشد.

درمان دارویی: امکان دارد برای کودک مبتلا به فلج مغزی به دلیل شرایط خاصی مانند ابتلا به تشنج یا گرفتگی های دردناک از داروهای خاصی استفاده شود. گرفتگی عضلانی را می توان از طریق تزریق داروهای ویژه ای مانند بوتوکس (Botox) برای مدت چند ماه مهار کرد.

 

جراحی: در برخی مواقع برای کاهش اثر گرفتگی  عضلانی در ستون مهره ها، لگن و پاهای کودک مبتلا به فلج مغزی از جراحی های ارتوپدی و بافت نرم استفاده می شود. در این گونه جراحی می توان با بلند کردن عضلات، حرکت کودک را تسهیل کرد.

 

 

 

منبع: روزنامه خراسان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار