موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
210308
۱۷ آذر ۱۳۹۸

سالانه ۱۰۰۰ کودک ایرانی با عمل کاشت حلزون شنوا می‌شوند

سخت است! این‌که از بدو تولد صدایی به گوشت نخورد. تحمل سکوت، بی حسی، نشنیدن صدای مادر، پدر، دریا، پرنده. اما حالا ماجرا، “ان مع العسر یسری” شده. تعدادی متخصص دور هم جمع شدند و کاری کردند کارستان. ۲۷ سال است که شنیدن برای کودکان ناشنوا آرزو نیست.

به گزارش کودک پرس ، جراحان کاشت حلزون کشورمان، تصمیم به برگزاری کنگره گرفته‌اند. برای کسب تجربه از متخصصان خارجی و برای تبادل نظر.

نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی کاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته، امروز با حضور رئیس، دبیر اجرایی، دبیر علمی کنگره و جمعی از نمایندگان سازمان‌های وارد کننده پروتز حلزون برگزار شد‌.

پسر‌بچه خردسالی که خودش از جمله افرادی بود که توسط متخصصان اصفهانی کاشت حلزون، تحت عمل جراحی قرار گرفته و شنوایی خود را مجدد به دست آورده‌بود، قرآن خواند. با همان لحن زیبای کودکانه.

پس از آن، رئیس کنگره بین المللی کاشت حلزون شنوایی، در جمع اصحاب رسانه گفت: فعالیت کنگره ششم، از اردیبهشت‌ماه 97 آغاز شد و از آبان 98، ثبت مقاله در سایت  دبیرخانه کنگره به نشانی www.iranci2020.com امکان‌پذیر است.

سید بصیر هاشمی در ادامه افزود: این کنگره بین‌المللی، از تاریخ هفتم الی نهم خرداد 9، و با حضور بیش از 40 متخصص خارجی و جراحان داخلی برتر کشور در شهر اصفهان برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ایران از نظر جراحی کاشت حلزون شنوایی، دارای پیشرفت رو به جلویی بوده‌ است، به طوری‌که با وجود تحریم‌های اقتصادی، متخصصان ایران تا به امسال بیش از 12 هزار عمل کاشت حلزون انجام داده‌اند.

رئیس این کنگره تاکید کرد: سالانه یک هزار نفر در ایران، با عمل جراحی کاشت حلزون به شنوایی دست پیدا می‌کنند و این نکته را نیز باید یادآور شد که با بررسی عوامل ژنتیکی، ازدواج‌های فامیلی را می‌توان یکی از علت‌های اصلی ایجاد این مشکل در نوزادان دانست.

دبیر علمی کنگره کاشت حلزون شنوایی نیز با اشاره به هدف برگزاری این کنگره گفت: برند سازی برای کشور ایران در سطح جهانی در رابطه با کاشت حلزون شنوایی، ایجاد تعاملات علمی میان پزشکان خارجی و داخلی متخصص، آشنایی با پیشرفت‌ها و تکنیک‌های بازآموزی و شنوایی سنجی و ایجاد ارتباط دوسویه میان مراکز کاشت حلزون ایرانی و خارجی، از جمله مهمترین اهداف برگزاری این کنگره است.

 

سید حمیدرضا ابطحی در ادامه افزود: بچه‌ای که ناشنوا به دنیا می‌آید، اگر هر چه زودتر غربالگری و شناسایی شده و عمل شود، زودتر فرآیند درمانی را طی می‌کند. بهترین سن برای عمل را می‌توان یک سالگی کودک دانست، به شرطی که تمامی فرآیند تا یک سالگی تکمیل شود و نکته دیگر این است که اگر سن کودک از 5 سالگی بگذرد، درمان او دیگر فایده چندانی ندارد و شنوایی به وجود نمی‌آید.

پس از سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که دولت تا چه اندازه به افراد در زمینه تهیه موارد لازم برای عمل جراحی کمک می‌کند، رئیس کمیته توانبخشی کاشت حلزون کشوری وزارت بهداشت پاسخ داد: قیمت هر پروتز حلزون شنوایی، چیزی نزدیک به “20 هزار دلار” است و با حمایت دولت، پروتز به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد و به دلیل این‌که تربیت شنیداری و گفتار درمانی کودک، چندین سال پس از عمل او باید ادامه داشته باشد، تنها مبلغ 6 میلیون تومان بابت گفتار درمانی، پس از عمل جراحی توسط خانواده فرد پرداخت می‌شود.

محمدرضا طالع، با اشاره به انتخاب اصفهان به عنوان میزبان ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون شنوایی گفت: انتخاب اصفهان، به جهت قدمت فرهنگی-تاریخی و به جهت توانایی تیم کاشت حلزون اصفهان، انتخابی به‌جا و هوشمندانه به شمار می‌رود.

 

در بخش دیگری از این نشست نیز، نماینده بنیاد بخشش، به عنوان یکی از حامیان کودکان تحت جراحی کاشت حلزون شنوایی گفت: پروتزها، پس از کاشت به مراقبت و تعویض نیاز دارند و در صورت کمک نکردن خیریه‌ها، دولت و خانواده‌ها، هزینه‌های بسیار زیادی را متحمل خواهند شد.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات خیریه بخشش، اعزام جهادی متخصصین کاشت به مناطق محروم بوده است. سال گذشته این متخصصان به استان ایلام اعزام شدند و 350 نفر به این وسیله در ایلام شناسایی و غربال شدند. از خرداد ماه امسال نیز اعزام این افراد به استان سیستان و بلوچستان آغاز شد و در این استان، 61 کودک زیر  5 سال شناسایی شدند و این افراد هفته آینده، به مشهد اعزام می‌شوند تا تحت درمان و عمل جراحی قرار بگیرند.

 

در پایان از پوستر ششمین کنگره بین المللی کاشت حلزون شنوایی رونمایی شد.

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار