موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
210
۰۶ مرداد ۱۳۹۵

قاچاق اسباب بازی رتبه سوم را در کشور دارد

یک طراح اسباب بازی در برنامه رادیو گفت و گو عنوان کرد: تولیدکنندگان اسباب بازی ترجیح می‌دهند به خاطر فشارهای مالی و حجم بزرگ قاچاق به سمت تولید آثاری بروند که امتحان خود را پس داده‌اند.

به گزارش کودک پرس، برنامه گفت و گوی فرهنگی با موضوع «اسباب بازی» با حضور آزاده بیات(مدرس و طراح اسباب بازی) و امیر سهرابی(مدیر موزه اسباب بازی و عروسک کاشان) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه آزاده بیات(مدرس و طراح اسباب بازی) درباره اسباب بازی گفت: همیشه اسباب بازی با خاطره های کودکی ما عجین شده و سازنده یک نسل بوده است. علاوه بر این، دیدگاه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سمت اسباب بازی جذب شده است.

بیات در خصوص اهمیت اسباب بازی توضیح داد: اسباب بازی یک رسانه و کالای فرهنگی و باعث ساخت جوامع و تمدن می شود. ما از عصر پارینه سنگی نشانه هایی برای اسباب بازی داریم.

این مدرس و طراح اسباب بازی با اشاره به صنعت اسباب بازی در ایران عنوان کرد: صنعت اسباب بازی در ایران زیرپوستی است و نمی توانیم بگوییم این صنعت را داریم یا نداریم. تولیدات اسباب بازی در ایران به وفور انجام می شود و بیشتر سهم مربوط به کپی برداری از آثار جهانی و کارهایی است که امتحان خود را پس داده اند و کمتر به سمت طراحی اسباب بازی رفته ایم.

وی افزود: نمی توانیم بگوییم صنعت اسباب بازی با تمام حلقه های طراحی، تولید و توزیع شکل گرفته است. حلقه طراحی ما به شدت دچار مشکل است و نمونه آن عروسک (دارا و سارا) است. در حوزه تولیدات اسباب بازی طراحی را به صورت کمرنگ داریم چون تولید کننده های ما آن قدر کوچک و ضعیف هستند که نمی توانند ریسک های بزرگی در آوردن طرح ها و ایده ها انجام دهند.

بیات ادامه داد: تولیدکنندگان اسباب بازی ترجیح می دهند به خاطر فشارهای مالی و حجم بزرگ قاچاق اسباب بازی در ایران به سمت تولید آثار امتحان پس داده بروند و مخاطب به دلیل شناخته شده بودن، آن را می پذیرد. گه گاه این عروسک ها را با کیفیت خارجی تولید می کنیم و تنها بخشی از حلقه چرخه تولید را داریم.

این مدرس عروسک سازی درباره راهکارهای احیای ساخت عروسک اظهار کرد: این کارها نیازمند یک سیاست کلان و حمایت دولتی است تا تولیدکننده ها با خیال راحت کار کنند. در گذشته بحث قاچاق اسباب بازی نبود اما امروز قاچاق اسباب بازی تبدیل به قاچاق سوم در کشور شده است که با بدترین کیفیت در برخی کشورها تولید می شود.

در ادامه امیر سهرابی(مدیر موزه اسباب بازی و عروسک کاشان) گفت: موزه عروسک و اسباب بازی کاشان نزدیک به یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و طی همین مدت شناخته می شود و خیلی از گردشگران به موزه ما می آیند و گاهی برایشان نمایش می گذاریم و آن ها را وارد جریان بازی می کنیم. ما با حمایت سازمان میراث فرهنگی مرمت بخش دوم موزه را شروع کرده ایم و فضای موزه بزرگتر خواهد شد.

سهرابی در ادامه درباره طریقه ساخت عروسک در گذشته توضیح داد: در بحث تاریخی اسباب بازی، چرخه ای را قبل از طراحی و تولید اسباب بازی داریم که خیلی جالب است.

وی افزود: قبل از تولید اسباب بازی به وسیله کارخانه، اسباب بازی ها به سه طریق ساخته می شدند که یکی شامل اسباب بازی هایی می شد که بچه ها از ابزار ساده اطراف می ساختند. روش دوم این بود که کودک در کنار یک بزرگسال اسباب بازی می ساخت و روش سوم هم این بود که در گذشته خراط ها، نجارها و آهنگرها در کنار طراحی برای بزرگترها، اسباب بازی هایی برای بچه ها تولید می کردند.

سهرابی گفت: با صنعتی شدن، این چرخه گم شد و کارخانه ها مسائل فرهنگی را پیش می برند. ما در حال تلاش هستیم که آیا می توانیم مدل عروسک سازی گذشته را احیا کنیم؟

برنامه «گفت و گوی فرهنگی» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۰۰ روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند برای دسترسی به فایل صوتی برنامه به سایت این شبکه مراجعه کنند.

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار