موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
209975
۱۰ آذر ۱۳۹۸

فقر ادبیات نوجوان

یک نویسنده گفت: وقتی قیمت کتاب‌های حوزه نوجوان بالای ۲۰ هزار تومان است، نمی‌توان از نوجوانی که درآمدی ندارد انتظار داشت نصف مبلغ یارانه‌اش را صرف خرید کتاب کند.

به گزارش کودک پرس ، مهدی باتقوا اظهار کرد: در ادبیات نوجوان بسیار فقیریم و کنکور، یک گسست عمیق بین دوره کودکی و بزرگ‌سالی‌مان ایجاد کرده است. فرزندان ما کتاب‌های حوزه کودکان را در کودکی می‌خوانند، در دوره نوجوانی رها می‌شوند و بعد در دوره بزرگ‌سالی، چون ادبیات این حوزه را نمی‌فهمند از آن لذت نمی‌برند و کتاب‌خوانی را رها می‌کنند.

وی ادامه داد: همیشه کتاب‌های کنکور و کمک‌آموزشی را نفرین می‌کنم که تیراژ ۱۰ هزارجلدی دارند و ۱۳۰ برابر دیگر کتاب‌ها کاغذ مصرف می‌کنند. این کتاب‌ها، جیب خانواده‌ها را خالی می‌کند و مجالی برای خرید کتاب‌های داستانی به آن‌ها نمی‌دهد.

این نویسنده حوزه ادبیات نوجوان تصریح کرد: کنکور، گذشته ما را خراب کرده و هنوز هم دارد قربانی می‌گیرد. ای‌کاش این مانع را از میان برمی‌داشتند تا فرزندان ما بتوانند از داستان خواندن در سن نوجوانی لذت ببرند. علت اینکه آن‌ها در بزرگ‌سالی از خواندن داستان لذت نمی‌برند، همین است که ذهنشان در وقت مناسب پرورش پیدا نکرده و پر از فرمول‌های به‌دردنخور شده است.

 

باتقوا، با اشاره به اینکه در حال حاضر به تعداد انگشتان دست هم نویسنده تخصصی نوجوان در کشور وجود ندارد، گفت: تقویت حوزه نوجوان، به رشد ادبیات بزرگ‌سال ما نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وی که کار خود را با ترجمه کتاب‌های نوجوان آغاز کرده، خاطرنشان کرد: ترجمه‌های من در حوزه ادبیات نوجوان به چاپ نهم، ششم و پنجم هم می‌رسید و اکنون ناشر می‌خواهد کتاب‌های جدید را با تیراژ ۲۰۰ جلد منتشر کند! به این معنی که اگر در مدرسه‌ای تصمیم بگیرند برای دانش آموزان کتاب بخرند، باید سه نوع کتاب تهیه کنند! تیراژ ۲۰۰ تایی دردآور نیست، بلکه ویران‌کننده است.

 

این نویسنده افزود: وقتی تعداد دانش آموزان ما به بیش از ۱۴ میلیون می‌رسد، تیراژ کتاب کودک و نوجوان نیز باید به همین میزان باشد اما اوضاع نشر آن‌قدر بد است که باید از ناشری که با همان تیراژ ۲۰۰ تایی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، ممنون هم باشیم.

باتقوا، از قیمت بالای کتاب‌های حوزه نوجوان نیز انتقاد کرد و گفت: قیمت کتاب‌های حوزه نوجوان نباید زیاد باشد. وقتی قیمت یک کتاب بالای ۲۰ هزار تومان است، نمی‌توان از نوجوانی که درآمدی ندارد انتظار داشت نصف مبلغ یارانه‌اش را صرف خرید کتاب کند.

این نویسنده، درباره کتابی که به تازگی با قلم او منتشر شده توضیح داد: «ارادتمند، هیچ» نام داستانی است که دو سال پیش در جایزه داستان انقلاب (جشنواره امیرحسین فردی)، به‌عنوان رمان برگزیده شناخته شد و حدود سه هفته پیش نیز انتشارات حوزه هنری تهران آن را منتشر کرد.

 

وی افزود: ماجرای این کتاب، حول محور شخصیتی به نام «هیچ» می‌چرخد؛ کنایه‌ای معنادار، که خوانندگان در فصل دوم کتاب متوجه علت انتخاب این نام خواهند شد. تلاش کرده‌ام داستان «ارادتمند هیچ» را به‌گونه‌ای بنویسم که همه نوجوانان بعد از خواندن آن، وسوسه شوند قلم را بردارند و چند سطری بنویسند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار