موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
209911
۰۹ آذر ۱۳۹۸

نوع برخورد با کودک در ازدواج مجدد باید چگونه باشد؟

یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: والدین باید بدانند که واکنش‌های کودک نسبت به ازدواج مجدد بعد از طلاق موقتی است و در صورتی که نکاتی را رعایت کنند فرزندشان به تدریج با شرایط جدید سازگاری پیدا می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، محمدرضا مرادی اظهار کرد: برخی مواقع والدین متارکه کرده یک کودک احساس می‌کنند به دلایل مختلف نیاز به ازدواج مجدد دارند، در بحث ازدواج مجدد والدین بررسی شرایط پدر و مادر و تاثیر آن بر روی کودک اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: تنهایی عاطفی و تمایل به بودن با شخصی دیگر، غریزه‌های انسانی، نیازهای مالی و فشارهای جامعه از جمله دلایل ازدواج مجدد  است و اولین اصلی که باید پذیرفته شود این است که پدر یا مادری که طلاق گرفته است، حق ازدواج مجدد دارد.

ازدواج مجدد حق والدین متارکه کرده است

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه ازدواج مجدد حق والدین است، خاطر نشان کرد: کودک باید بتواند وضعیت پدر و مادر را درک کرده و با شرایط کنار بیاید، متاسفانه برخی مواقع برخورد احساسی نسبت به این موضوع می‌شود.

مرادی ادامه داد: تفکراتی از قبیل اینکه پدر یا مادر پس از طلاق نباید ازدواج کنند و اگر ازدواج کنند انسان‌های خوبی نیستند، در مورد ازدواج مجدد وجود دارد در حالی که این نوع واکنش و این طرز تفکر غلط است.

وی تصریح کرد: ازدواج مجدد باید متناسب با سن کودک برای او توضیح داده شود، چنانچه سن کودک به دوران بلوغ نزدیک باشد او سخت‌تر با این موضوع کنار می‌آید اما کودکانی که در سنین پایین‌تر هستند راحت‌تر این موضوع را درک و قبول می‌کنند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان عنوان کرد: نوع شخصیت فردی که قصد ازدواج و زندگی با پدر یا مادر کودک طلاق را دارد حائز اهمیت است، به علاوه تکلیف حضانت او نیز باید مشخص شود و چنانچه سرپرستی کودک با پدر یا مادر است باید نظر فرد مقابل برای پذیرش فرزند همسرش نیز مدنظر قرار بگیرد.

مرادی ادامه داد: سرپرستی کودک موضوعی است که باید دقیق و جزئی با فردی که قصد ورود به زندگی والد را دارد، مطرح شود در حالی که برخی مواقع صرفا درباره این موضوع کلی‌گویی می‌شود.

وی افزود: چنانچه کودک در زندگی جدید والدین حضور داشته باشد، آشنایی با فرد جدید حتما باید از طریق پدر یا مادر خود کودک و نه از طریق سایر افراد انجام شود بدین معنا که پدر یا مادر باید شخصا برای فرزند خود راجع به ازدواج مجدد توضیح دهند تا در صورت دریافت واکنشی از طرف فرزندشان والدین حضور داشته باشند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: مکان صحبت درباره این موضوع نیز بسیار مهم است و بهتر است در مکانی گفته شود که کودک آرامش بیشتری دارد، مثل اتاق خواب یا خانه‌ای که کودک آنجا را می‌شناسد و احساس آرامش می‌کند.

مرادی اظهار کرد: والدین باید بپذیرند که این تغییر بزرگ در زندگی کودک به راحتی پذیرفتنی نیست زیرا کودکی که پدر یا مادر خود را از دست رفته می‌بیند و قرار است شخص دیگری در زندگی او حضور داشته باشد طبیعی است که واکنش نشان می‌دهد.

واکنش کودکان به ازدواج مجدد والدین موقتی است

وی ادامه داد: والدین باید بدانند که این واکنش‌ها موقتی است و فرزند آنان به تدریج با شرایط سازگاری پیدا می‌کند، کودک ممکن است لجباز یا پرخاشگر شود اما پدر و مادر نباید واکنش‌های کنترلی شدید  بکار ببرند، بچه را سرکوب کرده، احساسات او را درک نکرده، زورگویی کنند یا او را مجبور کنند به همسر جدیدشان احترام بگذارد.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه بکارگیری واکنش‌های کنترلی، فشار روی کودک را چندین برابر می‌کند، خاطر نشان کرد: در صورت پذیرش احساسات کودک و همراه شدن والدین با او فرزند آنان به تدریج آرام شده و این مسئله را می‌پذیرد، چنانچه موارد ذکر شده رعایت شود، این احتمال وجود دارد که کودک واقعیت را بپذیرد و در غیر این صورت برخورد با کودک سخت می‌شود.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار