موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
209729
۰۴ آذر ۱۳۹۸

وجود بیشترین مهدکودک‌های کشور در خراسان رضوی/ چه افرادی می‌توانند مهدکودک تاسیس کنند؟

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی گفت: حدود ۱۳۰۰ مهدکودک در خراسان رضوی مشغول به کار است.

به گزارش کودک پرس ، غلامحسین حقدادی معاون اجتماعی سازمان  بهزیستی خراسان رضوی گفت: تقریبا ۱۳۰۰ مهد کودک در خراسان رضوی وجود دارد و ۸۷ هزار کودک در این مهد‌ها در حال آموزش هستند؛ بیشترین مهد‌کودک های کشور در خراسان رضوی وجود دارد.

او ادامه داد: ۲۵ هزار مربی آموزش دیده در مهد کودک‌های استان مشغول به کار هستند و حجم زیادی از اشتغالزایی را برای بانوان در حوزه مهد کودک‌ها داریم.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: سیاست بهزیستی در خصوص کودکان زیر ۶ سال در رشد همه جانبه کودک است؛ هم از نظر سلامت جسمی و تغذیه‌ای و هم سلامت روان و رشد حرکتی ، ذهنی و همه گونه رشدی که ممکن است برای یک کودک بین ۶ ماهگی تا دبستان نیاز باشد.
حقدادی افزود: غربالگری‌هایی برای اضطراب کودکان، پیشگیری از تنبلی چشم و شنوایی در مهد کودک‌ها انجام می‌شود؛ اگر در مهد‌ها احساس کنند که کودک مشکل دارد، او را تحت درمان قرار می‌ دهند.
او ادامه داد: مهم ترین بخش رشد در سن زیر ۶ سال است ولی خانواده‌ها که باید به این اصل مهم بپردازند، به آن اهمیت نمی دهند؛ در مقایسه با کشور‌های دیگر، ما امکانات و فضا‌های تجهیز شده آموزشی و مربیان آموزش دیده داریم، ولی خانواده‌ها رغبتی برای حضور کودکان ندارند؛ معمولا زیر سقف ظرفیت مهد‌های کودک پر می‌شود و یکی از دلایلی که خانواده‌ها رغبتی نمی‌کنند تا کودکانشان را به مهد بسپارند، بخاطر مسائل فرهنگی و اقتصادی است.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: حدود ۱۰ استاندارد برای مهد‌های کودک داریم از جمله آن استاندرد امنیت ساختمان، کتاب، سرویس‌ها، زمین بازی و غذای گرم که در بعضی مهد‌ها توزیع می شود که هر کدام از این استاندارد‌ها آموزش‌ها و هزینه‌هایی دارد.
حقدادی افزود: مهد‌های کودک با توجه به ارزشیابی که انجام می‌شود در شهر‌ها ستاره و در روستا‌ها مطابق با سطح بندی، شهریه هر کودکی در هر سنی مشخص می‌شود و نرخ مصوب را به مهد‌ها می‌دهیم؛ اگرمهد کودکی کلاس‌های فوق برنامه داشته باشد هزینه آن جداست و این کلاس‌ها اختیاری است.
او تصریح کرد: شهریه‌ها را با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت و بخش غیر دولتی بررسی می‌کنیم؛ امسال باید شهریه‌ها افزایش پیدا می‌کرد، ولی با کمک مهد‌های کودک و حمایتی که از مصرف کننده داشتیم این بخش خصوصی بین ۲۷ تا ۲۹ درصد افزایش پیدا کرد و برای مهد‌های کودک سخت است که شهریه از این پایین‌تر باشد.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: خانواده‌ها هنگام مراجعه باید به این توجه کنند که مرکزی که به عنوان مهد درحال فعالیت است مجوز دارد یا خیر و از کدام سازمان مجوز دریافت کرده است؛ مهد‌های کودکی که زیر نظر سازمان بهزیستی است باید تابلو نظارتی که در آن شماره پیامک دارد را نصب داشته باشند تا اگر کسی شکایتی داشت رسیدگی شود.
حقدادی با اشاره به اینکه آیا مهد‌های کودک هرساله اضافه می شوند یا خیر، افزود: بخاطر شرایط اقتصادی تاسیس مهد‌ها کاهش پیدا کرده است، در طول دو سال اخیر رشد ۴ درصدی داشتیم؛ باید فرهنگ استفاده از امکانات و گرایش به سمت آموزش برای کودکان در خانواده‌ها افزایش پیدا کند.
او با بیان اینکه چه افرادی می‌توانند یک مهد کودک را تاسیس کنند، تصریح کرد: کار سختی نیست هر کسی که مدرک کارشناسی داشته باشد و به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند، پس از گذراندن مراحل و ارائه مدارک می‌تواند مجوز یک مهد را دریافت کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار