موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
209647
۰۳ آذر ۱۳۹۸

بسیاری از کشورها اینترنت نوجوان و جوان دارند

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: بسیاری ازکشورها اینترنت کودک، نوجوان و جوان دارند که چارچوب‌های جدا از اینترنت بزرگسالان دارد.

به گزارش کودک پرس ، رضا تقی‌پور وزیر پیشین ارتباطات و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چرایی عدم گسترش پیام‌رسان‌های داخلی در آموزش و پرورش» در پاسخ به پرسشی مبنی بر «سرانجام بخشنامه‌هایی چون بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در یک و نیم سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام‌رسان واحد داخلی برای دانش‌آموزان و راهکارهای حل این مشکل»، اظهار کرد: در مسیر فراگیر شدن هر پدیده‌ای از جمله استفاده درست از فناوری‌های نو قطعاً باید مراحلی را طی کنیم چه از طریق آموزش و چه از طریق یادگیری غیرمستقیم و ما در این مسیر موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: یک بخش از مشکل به قوانین و مقررات و مسیرهایی که آماده کرده‌ایم، برمی‌گردد؛ بسیاری از کشورها اینترنت کودک، نوجوان و جوان دارند که چارچوب‌های جدایی از اینترنت بزرگسالان دارد و باید در آموزش و پرورش محیطی را فراهم کنیم که مختص آموزش باشد و حواشی غیرمرتبط نداشته باشد.

تقی‌پور با بیان اینکه متأسفانه می‌بینیم که استفاده غیرمرتبط از اینترنت بر آنچه که باید در توسعه آموزش به کار بگیریم، غالب می‌شود، گفت: در تولید محتوا کم کار کرده‌ایم؛ قصد دخالت در کار آموزش و پرورش را ندارم اما حتی بسیاری از مسائل را می‌توان به صورت غیرحضوری به دانش‌آموزان آموزش داد و اینها همگی نیازمند برنامه مشخص است.

وی با اشاره به مشکلات دولت الکترونیک، ادامه داد: اگرچه زیرساخت‌های ارتباطی تا حدود زیادی فراهم شده است اما متأسفانه فرایندهای داخلی دستگاه‌ها نظیر آموزش و پرورش کفایت ندارد تا بر روی بسترها و شبکه‌های الکترونیکی منتقل شود.

 

* حضور فعال پیام‌رسان‌های داخلی از 2 سال گذشته

وزیر پیشین ارتباطات با اشاره به حضور فعال پیام‌رسان‌های داخلی از 2 سال گذشته، اضافه کرد: می‌توانیم امروز ادعا کنیم که مانع فنی در مسیر توسعه استفاده از این فرصت بزرگ در فرایندهای اداری و آموزشی نداریم.

تقی‌پور درباره حجم ترافیک پیام رسان‌های خارجی اظهار کرد: آماری که داریم حجم پهنای باند این دو پیام رسان خارجی مورد استفاده در ایران، در حالت عادی حدود 10 برابر کل پیام رسان‌های داخلی است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره علت عدم استقبال از پیام‌رسان های بومی و ریشه این مشکل، گفت: برنامه مشخصی برای این کار در کل کشور دنبال نشده است و شاید یکی از متهمین خود ما در شورای عالی فضای مجازی باشیم؛ مصوبات پراکنده‌ای داشته‌ایم که از جمله مهم‌ترین آنها ساماندهی پیام‌رسان‌هاست که در 13 خرداد 96 به تصویب رسیده است ولی واقعا اگر ارزیابی درست داشته باشیم در می‌یابیم میزان کمی از این مصوبه اجرایی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «مسؤولیت اجرای این مصوبه برعهده کدام نهاده بوده است؟»، بیان کرد: طبق قاعده آماده‌سازی زیرساخت‌ها بر عهده وزارت ارتباطات بوده است؛ طرف خارجی نیز باید یک نماینده را تعیین می‌کرد تا بتوان جرایم رخ داده را ریشه‌یابی کرد که آن هم میسر نشده است و دستگاه‌های مختلف مرتبط باید وظایف خود را انجام می‌دادند.

 

* پیام‌رسان‌های داخلی را در مقابل غول‌های بزرگی قرار داده‌ایم

تقی پور با بیان اینکه پیام‌رسان‌های داخلی را در مقابل غول‌های بزرگی قرار داده‌ایم که چندین سال است کار می‌کنند، ادامه داد: 5 میلیارد تومان وام به برخی پیام‌رسان‌ها دادند؛ در حالی که در قیاس با چندهزار سروری که دارند، کفایت نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه اکنون شرایط برای پیام‌رسان‌های داخلی متفاوت شده و بخشی از زیرساخت‌ها در یک سال اخیر تقویت شده‌اند، گفت: آموزش و پرورش به راحتی می‌تواند از این پیام‌رسان‌ها بهره‌برداری کند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در حال حاضر 5 پیام رسان فعال کشور شامل ایتا، بله، سروش، گپ و آی گپ هستند، تصریح کرد: ایجاد جزایر مختلف به صلاح نیست و قرار بود این‌ها رقابت کنند و هرکدام توانستند به صورت واحد در اختیار قرار بگیرند.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار