موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
209606
۰۲ آذر ۱۳۹۸

وزیر آموزش و پرورش خواستار تغییر در ساختار مکتوب کتاب‌های درسی شد

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تاثیر تصاویر در آموزش کتاب‌های درسی، خواستار کاستن محتوای مکتوب شد.

به گزارش کودک پرس ، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد بابیان اینکه این جشنواره در آستانه نیم‌قرن سابقه است، اظهار کرد: امیدوارم این جشنواره در آستانه پنجاه‌سالگی‌اش به کمال و بلوغ لازم رسیده باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش نظام تعلیم و تربیت خلق موقعیت‌های مفید یادگیری است، اظهار کرد: انگیزه همه برنامه‌هایی که در آموزش‌ و پرورش انجام می‌شود، خلق موقعیت‌های جدید یادگیری است لذا وضعیت نظام آموزشی در کیفیت ایجاد موقعیت‌های یادگیری ارزیابی می‌شود و با تعمیق و تنوع موقعیت‌های جدید یادگیری به افزایش کیفیت یادگیری موفق می‌شویم و امروز و فردای جامعه در بهبود جریان یادگیری است.

 

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه انسان در شرایطی به دنیا می‌آید که هیچ‌چیز نمی‌داند و با ابزارهایی که به‌عنوان یک انسان داریم به شناخت دنیا می‌پردازیم، گفت: همه تمایز بین افراد، جوامع، تمدن‌ها و… محصول تنوع یادگیری‌هاست و کیفیت یادگیری و نحوه شناخت انسان از دنیا مرتبه انسان را به تعالی می‌رساند یا آن مرتبه را پایین‌تر از حیوان تنزل می‌دهد که محصول کیفیت یادگیری است.

وی با بیان اینکه دیدن و شنیدن، ۸۸ درصد در یادگیری انسان مؤثر است لذا فیلم‌های آموزشی به جهت بهره‌گیری از ابزارهای مختلف عرصه جذاب‌تر و عمیق‌تری را برای یادگیری دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و ظرفیت بالاتری را برای تحول در جامعه به وجود آورد، اظهار کرد: این ابزارها روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و دسترسی به آنها زیاد می‌شود اما مهم‌تر عمق تأثیرگذاری و ایجاد ظرفیت زیادی است که در یادگیری دارند و اگر این ابزارها زمانی به‌عنوان وسیله‌ای برای کمک به آموزش بود؛ امروز همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد و آموزشی که بتواند این ظرفیت‌ها را به کار بگیرد قادر است مسؤولیت خود را بهتر انجام دهد.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه همه عرصه‌ها، حوزه یادگیری است و آموزش‌ و پرورش ساعت‌های محدودی، دانش‌آموزان در اختیار دارد و بخش عمده‌ای از ساعت‌های دانش‌آموزان در حوزه‌های دیگری به‌غیراز آموزش‌ و پرورش سپری می‌شود، افزود: تعمیق یادگیری در گروی هماهنگی و همبستگی عرصه‌هایی است که در یادگیری نسل جدید مؤثر است.

 

وی ادامه داد: اینکه یک جامعه چه چیز را و چگونه یاد می‌گیرد، آینده مورد انتظار جامعه را نشان می‌دهد و اگر به دنبال آینده بهتر هستیم باید به آنچه یاد می‌دهیم و محتوایی که برای یادگیری استفاده می‌کنیم، تمرکز و بر آن بیشتر اندیشه کنیم تا یادگیری باکیفیت و عمیق را به نسل جدید منتقل کنیم.

حاجی‌میرزایی رسالت جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را خلق موقعیت‌های عمیق و پر مفهوم یادگیری دانست و اظهار کرد: در آستانه پنجاهمین سالگرد جشنواره بین‌المللی فیلم رشد باید در مورد اثرگذاری این جشنواره بر نظام تعلیم و تربیت بررسی بیشتری کنیم. در نهادهای فرهنگی جامعه، جستجو برای فهم اثربخشی تولیدات فرهنگی بسیار نادر است، هرچند دستگاه‌ها گزارش اقدام‌های خود را می‌دهند اما گزارشی از اثربخشی فعالیت‌ها نداریم و باید به این نکته توجه شود.

 

وی با بیان اینکه به اجرای سند تحول بنیادین متعهد هستیم و سند تحول بر تربیت متمرکز است و در تربیت باید به ساحت‌های متنوع توجه کرد، افزود: جشنواره فیلم رشد به‌عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت باید نسبت خودش را در انتقال مفاهیم و ساحت‌های سند تحول مشخص کند.

وزیر آموزش و پرورش، مقوله فیلم را به‌عنوان جز به‌هم‌پیوسته فرایند آموزشی مطرح کرد و گفت: ۶۰ درصد محتوای آموزشی در مدارس ابتدایی و ۹۰ درصد محتوای آموزشی در دوره متوسطه و دانشگاه متکی بر شنیدن است و می‌دانیم دانستن برای دانستن لزوماً منجر به دانستن برای کار بستن، زیستن و همزیستی منجر نمی‌شود و امروز باید برای دانستن برای به کار بستن تلاش کرد لذا باید از ابزارهای دیگری برای تنوع‌بخشی به یادگیری استفاده کنیم و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی باید با کاستن از محتوای مکتوب و انتقال آن به محتوای تصویری فضای جدیدی را برای یادگیری به وجود آورد.

 

حاجی میرزایی بابیان اینکه معلمان اصلی‌ترین کانون تربیت هستند و ناب‌ترین مفاهیم تربیتی در اقدام معلم رقم می‌خورد، اظهار کرد: این جشنواره باید به سمتی برود که بهترین تجارب معلمان و مدیران را از سراسر کشور شناسایی، مستند و به اشتراک بگذارد.

وزیر آموزش و پرورش، تقویت جریان خودجوش مدرسه‌ای را مهم دانست و گفت: با ابزارهایی که در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد می‌توان محیط‌های یادگیری متنوع را ایجاد کرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان در اقتصاد آموزش‌ و پرورش به سمت کنکور سوق می‌یابد، اظهار کرد: اگر بخواهیم جریان تربیت را در مدرسه و یادگیری عمیق‌تر و آماده کردن انسان‌ها برای زیستن را شکل دهیم باید این اقتصاد را به سمت توسعه یادگیری سوق دهیم.

 

وی تصریح کرد: شبکه ملی رشد باید با توجه به شرایط جدید حضور هدفمندتری در جریان تعلیم و تربیت داشته باشد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار