موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
209196
۲۲ آبان ۱۳۹۸

بهره‌مندی از نماد و قصه در ارائه آموزش‌ها به کودکان

داور بخش کودک بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بابیان اینکه آموزش به کودکان به صورت مستقیم امکان ندارد، گفت: به همین دلیل باید به نماد و قصه متوسل شد.

به گزارش کودک پرس ، قطب‌الدین صادقی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با توضیح اینکه کودکان همذات پنداری احساسی را مانند بزرگسالان متوجه نمی شوند، گفت: اتصال دهنده کودک با دنیا عقلانیت است و باید کودک را دعوت کنیم که نیروی عقلش را به کار بیندازد.

وی در ادامه گفت: دومین اصل در تئاتر کودک، گسترش نیروی تخیل است و این همه رنگ، حرکت، دکور و موسیقی برای این است که خلاقیت کودک خشک نشود چرا که سرچشمه همه دستاورد های بعدی کودک تخیل است.

صادقی با بیان اینکه سومین اصل، تقویت ابتکار عمل در نزد کودک است، افزود: کودک باید یاد بگیرد که در برابر مشکلاتی که برایش پیش می آید دست به ابتکار عملی بزند و در برابر مشکلات یک گوشه ننشیند بلکه باید مبتکر باشد و بتواند راه حل های عملی برای مشکلات پیدا کند.

وی درباره چهارمین اصل در تئاتر کودک نیز گفت: بچه ها نیاز به راهنمای تربیتی دارند و تئاتر باید این راهنمایی را به کودکان بدهد.

 

وی با بیان اینکه باید پیام هایی مثل مهربان بودن با دیگران را به کودک اموخت، گفت: راهنمای تربیتی فقط مسواک زدن و سلام دادن به بقیه نیست بلکه یک نمایش دیدیم که درباره حفظ محیط زیست بود.

داور بخش کودک جشنواره بیست وششم تئاتر کودک با بیان اینکه دکور، رنگ، موسیقی، حرکت و غیره به جهان تخیلی کودک کمک می کند، افزود: دکور قبل از هرچیز عرصه ای برای بازی و مکمل آن است.

وی با توضیح اینکه رنگ، بخشی از تخیل کودک است و کودک مرزی بین حیوان، گیاه و جماد نمی شناسند و با آن ها حرف می زند، ادامه داد: ذهن کودک سیال و رنگین است و دنیا را متفاوت می بیند ولی ما وقتی بزرگ می شویم خرد گرا می شویم و عقلانیت به ما حکم می کند نباید با گیاه حرف بزنیم چراکه سرچشمه تخیل ما می خشکد.

 

صادقی با بیان اینکه آموزش به بچه ها به صورت مستقیم امکان ندارد و به همین دلیل باید به نماد و قصه متوسل شد، اضافه کرد: در تئاتر کودک، همه چیز را نباید به صورت شفاف گفت چرا که چیزی برای کشف باقی نمی ماند.

وی با توضیح اینکه تئاتر کودک گسترش بسیاری پیدا کرده و نهاد ها و جشنواره هایی هستند که به این حوزه توجه می کنند، افزود: تا بدست آوردن معنا، تکنیک و تخصص نهایی هنوز آزمون و خطا داریم و باید با تلاش بیشتر، تکرار و تحلیل ضعف های کنونی را برطرف کنیم.

داور بخش کودک جشنواره بیست وششم تئاتر کودک با بیان اینکه جشنواره قبل از هرچیز فضای جشن و بستری برای خانواده است که همدیگر را پیدا کنند و از میزان توانایی و تکنیک یکدیگر با خبر شوند، اضافه کرد: جشنواره فضای دوستی، تبادل رای و آموختن است و گروه ها یکدیگر را مثل آینه می بینند و ممکن است از هم تاثیر بگیرند.

 

صادقی با توضیح اینکه حضور بهترین گروه های خارجی در جشنواره مهم است چرا که موجب می شود تا هنرمندان از نظر تکنیک موارد تازه ای بیاموزند، گفت: به کثرت اعتقاد ندارم و به نظرم حضور تعدادی نمایش داخلی و خارجی با کیفیت تاثیرش بسیار بیشتر است.

 

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار