موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208986
۱۹ آبان ۱۳۹۸

استقبال از «منطقه پرواز ممنوع» به من برای فعالیت در سینمای نوجوان انگیزه داد/ ماجرای بازی گرفتن از یوزپلنگ در یک فیلم سینمایی

کارگردان «منطقه پرواز ممنوع» می‌گوید استقبال نوجوانان از این فیلم به او برای ادامه فیلمسازی در گروه سنی نوجوان انگیزه داده است.

به گزارش کودک پرس ، اولین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» شب گذشته با اجرای بهروز افخمی از شبکه پنج سیما پخش شد.

این برنامه به معرفی و نقد فیلم سینمایی«منطقه پرواز ممنوع» اختصاص داشت و امیر داسارگر کارگردان و حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده این فیلم مهمان بهروز افخمی بودند.

 

شهید مدافع حرم؛ ایده اولیه «منطقه پرواز ممنوع»

کارگردان فیلم منطقه پرواز ممنوع، ایده اولیه این فیلم را به سال ۱۳۹۵ مربوط دانست. زمانی که قصد ساختن یک فیلم با محوریت زندگی یک شهید مدافع حرم را داشت.

داسارگر اظهار کرد: از همان سال، ما فیلم‌نامه‌ای را به اتفاق دوستان کار کردیم و وارد حوزه محتوایی شدیم؛ البته مخاطب و سوژه آن کار قرار نبود نوجوان باشد. در تحقیقات آن کار سراغ یکی از دوستان آن شهید مدافع حرم رفتیم که البته ایشان هم بعد از دو ماه به شهادت رسید. در مشهد چند ساعتی را با هم بودیم. بیرون رفتیم و صحبت کردیم. این بنده‌خدا یک پسر دوازده ساله به نام علی داشت. من واقعاً حیران این روابط پدر و پسری شدم و در نتیجه مسیرمان برای نگارش فیلمنامه عوض شد.

وی عنوان کرد: از سال ۹۵ تقریباً دو سال درگیر کامل کردن این ایده بودیم. چون وارد یک گونه جدید سینمایی شدیم و برای خودمان هم چالش جدیدی بود. تقریباً دو سال طول کشید تا بتوانیم فیلم‌نامه‌ای را آماده کنیم که امکان ساختش وجود داشته باشد.

 

ادامه راه آقای کارگردان

کارگردان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در پاسخ به این پرسش افخمی که آیا فیلم بعدی را هم در همین زمینه کودک و نوجوان می‌سازید یا سراغ سینمای بزرگسال می‌روید گفت: کارهای قبلی من تقریباً هیچ ربطی به دنیای بچه‌ها نداشت. خاطرم هست چند سال پیش که در جمع دوستان که درباره ورود به عرصه سینمای کودک و نوجوان صحبت می‌شد، من می‌گفتم اصلاً حوصله بچه‌ها را ندارم! واقعاً خدا اگر بخواهد کاری انجام شود، مسیرش را هم فراهم می‌کند، من در شب اول اکران که به یکی از پردیس‌ها رفته بودم، به همین موضوع فکر می‌کردم که اصلاً تصور نداشتم که بخواهم وارد فضای سینمای کودک و نوجوان شوم؛ اما اکنون به‌شدت از فیلم و استقبال خانواده‌ها راضی هستم و به یکی از دوستان هم گفتم آن‌قدر راضی هستم که اگر شرایطش فراهم شود، برای ساخت فیلم دوم هم انگیزه دارم.

داسارگر با اشاره به این که خودش نیز دو فرزند هشت ساله و پنج ساله دارد گفت: البته سن مخاطب هدف این فیلم یک‌مقدار فیلم ما بالاتر از سن کودک و فرزندان من است. یعنی تقریباً از بچه هفت سال به بالا و به‌ویژه از ۱۰ سال تا ۱۶ سال را در نظر داریم. اما از بچه‌های خودم هم بازخوردهای جذابی گرفتم. گاهی در خانه دیالوگ‌ها و میزانسن‌ها را عوض می‌کنند و یک دنیای عجیب و غریب و متفاوتی از خود فیلم می سازند که برای من هم جالب است. احتمالاً این فیلم برای بازه سنی ۱۷ سال به بالا جذابیت چندانی نداشته باشد. چون منطق روایی آن چیزی نیست که برای آنها جذاب باشد اما با توجه به بازخوردهایی که در این چند شب داشتیم، برای زیر ۱۶ سال جذابیت دارد.

 

منطقه پرواز ممنوع و رؤیاسازی برای نوجوانان

تهیه‌کننده فیلم منطقه پرواز ممنوع نیز با اشاره به این مطلب که سینمای نوجوان بسیار جذاب است و به آن علاقه‌مند شده گفت:یکی از کارکردهای مهم سینما، رؤیاسازی است که تقریباً از سینمای ما حذف شده است. نوجوانان در این موضوع ذهن بسیار خلاق و فعالی دارند و با همین خلاقیت و رؤیاسازی آینده خود و کشورشان را می‌سازند. در نتیجه  ساختن فیلم برای این بازه سنی هم جذاب است و هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

حامد بامروت‌نژاد اظهار کرد: معادلات تولید سینمایی برای مخاطب بزرگسال خیلی فرق می‌کند و بیشتر بر مبنای مسائل مالی است؛ اما برای مخاطب نوجوان این‌گونه نیست. فراموش نکنیم که مخاطبان نوجوان به‌شدت مصرف‌کننده هستند. بیشتر از هر طیف سنی فیلم و سریال می‌بینند، موسیقی گوش می‌کنند و مصرف‌کننده فضای مجازی هستند. این وضعیت کار فعالان این عرصه را سخت می‌کند. شما برای کسانی رؤیا می‌سازی که این رؤیا برای آنها کارکرد دارد.

کارگردان «منطقه پرواز ممنوع» در ادامه برنامه گفت: به نظرم فیلم تجربه خوبی بود. من این فیلم را در اکران‌های خصوصی و جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان  با چند هزار مخاطب دیده‌ام؛  از عکس‌العمل تماشاگران نوجوان ویدئو گرفته‌ام و برایم جالب بود که برخی ایستاده فیلم را می‌دیدند و این موضوع دلم را قرص می‌کند که از فیلم دفاع کنم.

وی افزود: موقعی که می‌خواستم به‌گونه سینمای ماجراجویی نزدیک شوم، لازم بود تا لوکیشن‌های خاصی داشته باشیم. به لطف تهیه‌کننده که قبول کردند این لوکیشن های واقعی را داشته باشیم ما ۸۰۰ کیلومتر از تهران دور شدیم و سه ماه فیلمبرداری‌ طول کشید.

 

داسارگر با اشاره به  حضور پررنگ حیوانات در این فیلم گفت قصه به سمتی رفت که دیدیم سیاهه حیوانات زیاد می‌شود که اصلی‌ترین آن یوزپلنگ بود که من تا نگارش آخر فیلم‌نامه جرئت نداشتم بنویسم که  قرار است دیده شود و در ابتدا قرار بود که فقط حرفش باشد اما به این تصمیم رسیدیم. نگران بودیم چون بالاخره ریسک بود و هزینه داشت و نمی‌دانستیم که امکان‌پذیر است یا نه اما خدا را شکر با تلاش دوستان جلوه‌های ویژه کار خوب از آب درآمد و این برای سینمای ایران اتفاق مبارکی است.

تهیه‌کننده این اثر هم با اشاره به حضور یوزپلنگ به عنوان یک عنصر مهم در این فیلم گفت: یوزپلنگ خیلی حیوان ظریف و حساسی است و  تعداد آن هم در کشور شاید  به تعداد انگشتان دو دست باشد. در تهران و در پارک پردیسان دو قلاده داریم اما اینکه شما بتوانید از آنها بازی بگیرید و مثلاً جلوی  پرده سبز ظاهر شوند، تقریباً غیرممکن است.

 

بامروت‌نژاد افزود: نکته جذاب و هیجان‌انگیز اینجاست که «منطقه پرواز ممنوع» جزء معدود کارهایی است که در ایران ساخته شده و در آن از حیوانات بازی گرفته‌ایم. یوزپلنگی هم که به صورت جلوه‌های ویژه طراحی شده در این فیلم بازی دارد. این‌ها ریسک بود و خوب جواب داد. برای مخاطب نوجوان می‌طلبید که این عنصر هیجان‌انگیز در فیلم باشد و یکی از نقاط قوت فیلم است که آقای جواد مطوری به‌خوبی آن را انجام داد.

«منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد عنوان فیلمی است که از شامگاه چهارشنبه پانزدهم آبان‌ماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده است.

این فیلم روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌‌شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند. با این حال موضوعاتی همچون مدافعان حرم، فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان، دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی کشور و سایر موضوعات راهبردی نیز در بستر یک داستان جذاب و پرکشش برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.

هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین‌پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین‌العابدین تقی‌پور و بهار نوحیان از جمله بازیگران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» هستند.

این فیلم اردیبهشت امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به نمایش درآمد. «منطقه پرواز ممنوع» در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز که شهریورماه امسال در اصفهان برگزار شد، مورد استقبال گسترده مخاطبان و به‌ویژه نوجوانان و خانواده‌های آنان قرار گرفت؛ به گونه‌ای که در اولین روز نمایش به سه سانس فوق‌العاده رسید و در ادامه نیز در اصفهان و سایر شهرهایی که میزبان فیلم‌های جشنواره بودند در ۱۴ سانس فوق‌العاده روی پرده رفت.در نهایت نیز به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره انتخاب شد ضمن این که علیرضا اکبری برای بازی در این فیلم پروانه زرین بهترین بازیگری را از آن خود کرد.

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار