موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208842
۱۶ آبان ۱۳۹۸

«نمکی و دیو الکی» به‌روز شده است/ فرمول جذب مخاطب کودک در تئاتر

کارگردان نمایش «نمکی و دیو الکی» که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و تفاوت نمایش‌های کودک با نوجوان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش کودک پرس ، سعید باغبانی کارگردان نمایش «نمکی و دیو الکی» که از شهر همدان در بیست و ششمین جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان به صحنه می‌رود با اشاره به موضوع این نمایش بیان کرد: قصه این نمایش برگرفته از قصه‌های عامیانه ایرانی است که با فضای روز منطبق شده است.

 

وی درباره داستان نمایش عنوان کرد: در این نمایش هفت خواهر هستند که هر شب یک نفر درها را می‌بندد شبی که یکی از خواهرها به نام نمکی می‌خواهد در را ببندد به انتظار پدر که بیرون است در را باز می‌گذارد و همین باعث می‌شود که دیو وارد خانه شود …

باغبانی با اشاره به اینکه نمایش پیش از این هم اجرا شده است، یادآور شد: این نمایش را سال‌ها پیش اجرا کرده بودیم اما امسال بازیگران عوض شده اند و فضای نمایش را به روزتر کردیم. از لحاظ لباس و طراحی صحنه و موسیقی کار عوض شده است اما از آنجایی که قصه فولکلور است خیلی نمی‌توان تغییرات چندانی در آن ایجاد کرد.

این کارگردان با اشاره به ویژگی‌های این نمایش برای کودکان تصریح کرد: دیو و نمکی ۲ شخصیت نمادین این نمایش هستند و ما از طریق این شخصیت‌ها آموزش‌هایی را برای بچه‌ها ارائه می‌کنیم. نمکی آدم تنبلی است و وقتی توسط دیو اسیر می‌شود مجبور می‌شود به خودش بیاید و کارهایی را انجام دهد که در حالت عادی انجام نمی‌داده است.

 

وی درباره اینکه نمایش‌های فولکلور امروزه چقدر مخاطب دارند، اظهار کرد: این نمایش‌ها هنوز هم مخاطبان زیادی دارند اما باید این را هم در نظر داشت که نمایش‌های مفهومی تر برای نوجوانان است که سن و سال بیشتری دارند و در کار کودک خیلی نمی‌توان مفهومی کار کرد. البته این کار هم آگاهی بخش است و جدا از قصه و رنگ و لعابی که دارد آموزش هم ارائه می‌کند.

این کارگردان در پایان درباره جذب مخاطب در آثار مرتبط با کودک تصریح کرد: ما باید نگاهمان به روز باشد. وقتی کارتان را درست اجرا می‌کنید و ریتم و فضاسازی و بازیگری و کارگردانی مناسب است دیگر مشکلی پیش نمی‌آید. دوستی زمانی گفت این مباحث تکراری است و من هم به او گفتم تنفس هم تکراری است اما باید دید در زمانه حاضر همین قصه‌های تکراری را با چه اجرایی باید جدید کرد.

این اثر نمایشی پنجشنبه ۱۶ آبان در ۲ نوبت ۱۵ و ۱۷:۳۰ در تالار فجر شهر همدان به صحنه می‌رود.

 

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار