موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208808
۱۴ آبان ۱۳۹۸

رضا فیاضی:‌ جشنواره تئاتر کودک قبلا جریان‌سازتر بود

رضا فیاضی با بیان اینکه اوضاع جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان هر سال بدتر می‌شود، گفت: این جشنواره یک زمانی جریان‌سازتر بود اما نبود بودجه در همه چیز اثرگذار است.

به گزارش کودک پرس ، این بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش‌های کودک که ابتدا کارش را با اجرا در مدارس آغاز کرد و بعد از آن هم کارگردانی نمایش‌های عروسکی را بر عهده داشت و کار در تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو را به موازات انجام می‌داد، در اولین دوره‌های شکل‌گیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به عنوان شرکت‌کننده در این جشنواره حضور داشته و در سال‌های اخیر نیز بیشتر به عنوان هیات انتخاب و داوری فعالیت کرده است.

فیاضی درباره اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که امسال بیست و ششمین دوره آن در همدان برگزار می‌شود چقدر جریان‌ساز بوده است؟ گفت:‌ به هر حال شرایط در این سال‌ها به گونه‌ای بوده که برگزارکننده‌ها با سیلی صورت خود را سرخ کرده‌اند و شرکت‌کنندگان با کمترین امکانات کنار آمده‌اند. به جای اینکه سال به سال شرایط بهتری داشته باشیم اوضاع بدتر شده است. پیش از این جشنواره جریان‌سازتر بود اما اکنون به دلیل همان بودجه و نبود امکانات، کمتر این ویژگی را دارد. این نبود بودجه در همه چیز اثرگذار است و مثلا در دعوت از گروه‌های خارجی به گروه‌های ارزان که با شرایط ما منطبق هستند اکتفا کرده‌ایم.

این بازیگر در پاسخ به اینکه برای دعوت از گروه‌های خارجی چه شاخص‌هایی باید وجود داشته باشد؟ بیان کرد: باید گروه‌هایی دعوت شوند که اجرایشان به درد تئاتری‌های ما بخورد. گروه‌ها به‌گونه‌ای باشند که اگر تکنیک جدیدی در آن طرف مرزها استفاده می‌شود از طریق این گروه‌ها به بچه‌های ما انتقال یابد تا راهگشای کارشان باشد. برخی از گروه‌های خارجی خیلی ضعیف و برخی در حد گروه‌های شهرستانی هستند.

او ادامه داد:‌ ما در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شروع خیلی خیره‌کننده‌ای داشتیم که از دوره‌های اول مثل توپ صدا کرد. حضور آدم‌های حرفه‌ای در جریان کار و خود همدان به عنوان رقیب اصفهان تلاش زیادی برای برگزاری جشنواره داشتند. در آن دوره ها بخشی از جشنواره در اصفهان و بخشی در همدان برگزار می‌شد و بین این دو رقابت بود.

 

فیاضی با اشاره به اینکه خودش چند دوره در جشنواره حضور داشته از جمله سال ۷۴ که نمایشی اجرا کرده و در سال‌های اخیر بیشتر داور بوده است، گفت:‌ مسئولان آن زمان از برگزاری جشنواره استقبال می‌کردند و زمانی که شما وارد همدان می‌شدید احساس می‌کردید رویدادی در حال برگزاری است، چون تبلیغات زیادی هم انجام می‌شد. من سال گذشته در این جشنواره حضور داشتم اما احساس نکردم در همدان خبری هست یا جشنواره‌ای در حال برگزاری است؛ البته متولیان کم نگذاشتند اما مشکلات مالی باعث شد تبلیغات ضعیف باشد.

وی افزود:‌ جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همان دوره‌های نخست خیلی جریان‌ساز بود، خیلی‌ها مشتاق بودند نمایش‌های خود را در این جشنواره ارائه کنند و برای همه مهم بود. به هرحال تنها جشنواره کودک و نوجوان ما بود و اهمیت بسیاری داشت. خود من از کسانی هستم که علاقمند به اجرای کار در جشنواره بودم. با این حال بخش اصلی در حوزه نمایش برای تخصیص بودجه، متن است  و باید بودجه‌ای برای تشویق نویسندگان در نظر گرفته شود. یک سال اتفاق خوبی در شهرداری تهران رخ داد که در یک مسابقه نمایشنامه نویسی، ۱۰ نمایشنامه انتخاب شد که به ۱۰ کارگردان ارائه شد تا اجرا کنند. در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هم متن بیش از هر چیزی اهمیت دارد. می‌توان چند نمایشنامه حرفه‌ای انتخاب کرد که کیفیت خوبی دارند و به دست کارگردانان خوب سپرد.

 

فیاضی درباره تاثیرگذاری این جشنواره در حوزه چاپ کتاب و ترجمه‌های حرفه‌ای هم گفت: امسال قرار است خود من کتاب نمایش خلاق یا بازیگری گام به گام را ارائه دهم که درباره تئاتر و آموزش عملی به مربیان است و مربی می‌تواند از این طریق آموزش بازیگری دهد. تا الان هم کتاب‌های خوبی ارائه شده است منوچهر اکبرلو و حمید کیانیان در این زمینه کارهای خوبی نوشته‌اند که امیدوارم امسال هم غنای کتاب‌ها و هم اهمیت کتاب برای خود شرکت‌کنندگان و بچه‌های تئاتر بیشتر شود.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار