موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208649
۱۲ آبان ۱۳۹۸

سهم نوجوانان از تئاتر به صفر رسیده است

سیروس سپهری گفت: وضع برخی قوانین برای تئاتر کودک و نوجوان باعث شده تا هر اثری پذیرفته نشود و سهم نوجوانان از تئار به صفر برسد.

به گزارش کودک پرس ، سیروس سپهری نویسنده و کارگردان نمایش «رویای کودکان» درخصوص این نمایش که قرار است در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اجرا داشته باشد، گفت: نمایش «رویای کودکان» روایتگر دختری نوجوان به نام یگانه است که در خانواده‌ای مرفه بزرگ شده و مسیر منزل تا مدرسه را با سرویس طی می‌کند. او می‌خواهد یک روز را بدون سرویس به مدرسه برود، زیرا از نهی کردن والدین به تنگ آمده و حالا قصد دارد به آن‌ها ثابت کند که از عهده کار‌های شخصی خود برمی آید و می‌خواهد نشان دهد که بزرگ شده است. در مسیر خانه پشت چراغ قرمز می‌ایستد و آن طرف خیابان دختری نابینا قصد عبور از خیابان را دارد که صدای شدید ترمز توجه یگانه را به دختر نابینا جذب می‌کند.

 

سپهری درباره کمبود نمایش و نمایشنامه برای نوجوانان گفت: به استثناء این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، متاسفانه متولیان تئاتر کودک و نوجوان تفکیکی برای رده‌های سنی مختلف قائل نشده اند. درصورتی که باید آثار به فراخور سن تولید شود از طرفی بعضی از دوستان به تبعیت از سیاست‌های این حوزه نمایشی، تئاتر کودک را فقط عروسک و رنگ می‌بینند چرا که اگر غیر از این باشد آثارشان در سالن‌های تالار هنر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پذیرفته نخواهد شد از این رو سهم نوجوانان ما از تئاتر به صفر می‌رسد. برای نمونه نمایش «رویای کودکان» به گفته برخی به دلیل نداشتن رنگ پذیرفته نشد و ناچار به سمت پردیس تئاتر شهر رفتیم که خوشبختانه بازخورد خوبی دریافت کردیم.

سپهری درباره دغدغه خود در اجرای نمایش در حوزه نوجوان بیان کرد: همسر من فرشته پرتوی در حوزه روابط عمومی فعالیت دارد و گفته که  بیشتر آثار تولیدی برای مقاطع دبستان است؛ چنانچه برای دانش آموزان مقاطع راهنمایی کاری تولید شود قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد و از آن جا که چرخه اقتصادی در حوزه تئاتر و عدم اتکا به حمایت‌های دولتی جزئی از سیاست‌های گروه نمایشی ما بوده است، به سمت تئاتر نوجوان رفتیم و خوشبختانه جزو پرفروش‌ترین کار‌های چند سال اخیر گروه نمایشی ما بوده است.

وی با اشاره به کیفیت اثر در استقبال خوب مخاطبان گفت: کیفیت اثر به انتخاب صحیح متن برمی گردد و در روز‌های اخیر نمایشی را دیدم که علی رغم کارگردانی، بازیگری و عوامل حرفه‌ای، مخاطب نمی‌توانست ارتباط خوبی با نمایش برقرار کند و این هم به انتخاب نادرست متن نمایشی برمی گردد.

 

سپهری با بیان اینکه کیفیت هر اثر با کیفیت متن نمایشی ارتباط مستقیم دارد،گفت: من به جای انتخاب بازیگران حرفه‌ای بزرگسال که با لباس و گریم، نقش نوجوان را بازی می‌کنند از بازیگران کودک و نوجوان استفاده کردم که برای مخاطب باورپذیر باشد و این امر سختی‌های خاص خود را دارد، زیرا باید آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود تا به نقش نزدیک شوند.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار