موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
208544
۱۱ آبان ۱۳۹۸

حوزه‌های علمیه خوراک فکری به روز برای نوجوانان و جوانان آماده کنند

بیات با تاکید بر نقش کلیدی حوزه‌های علمیه در جذب جوانان به سمت و سوی دین و معنویت، گفت: بیشتر شدن ارتباطات حوزویان و قشر جوان و نوجوان می‌تواند بخش زیادی از خلاءهای معنوی آنان را پر کند، لذا مسئولان حوزوی کشور در این زمینه برنامه‌ریزی مدون و تخصصی داشته باشند.

به گزارش کودک پرس ، روح الله بیات، روان شناس و محقق اظهار داشت: انسان همواره از دو بخش عمده تشکیل شده است، یکی بخش جسمی و دیگری روحی و معنوی است که این دو مکمل همدیگر هستند. این دو در کنار هم باعث تشکیل شخصیت فرد می شوند و در صورت اختلال در یکی از آنها، شخصیت ناقصی از فرد تشکیل می شود که به همان ناهنجاری شخصیتی تعبیر می گردد.

وی با اشاره به اینکه جسم و روح انسان باید همسو و در کنار همدیگر رشد کنند، بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات بشر امروز خلاء معنویات و دین است، زیرا انسان ذاتا دین گراست و زمانی که این خلاء در او به وجود بیاید، باید منتظر ناهنجاری های شخصیتی و اجتماعی باشیم.

این روانشناس با اشاره به اینکه نگاهمان به مسائل معنوی جامعه باید تغییر کند، اظهار کرد: متاسفانه بیشتر کسانی که در مراکز فرهنگی حضور دارند و به نوعی متولی مربوطه محسوب می شوند، آشنایی تخصصی به مسئله شخصیت شناسی و تیپ شناسی افراد ندارد

وی اضافه کرد: مشکلات معنوی و خلاء دین در ایام نوجوانی به شدت خود را نشان می دهد. این خلاء زمانی پررنگ تر می شود که متولیان فرهنگی کار خاصی در دستور کار ندارند، به طور مثال چه تعداد کتب دینی و مذهبی سالیانه برای نوجوانان و جوانان در کشور تالیف و منتشر شده است؟!

بیات افزود: نوجوانان و جوانان در این زمانه که همه گونه وسایل ارتباط جمعی به ویژه فضای مجازی وجود دارد به راحتی به بیراهه کشیده می شوند و بانی و عامل اصلی این وضعیت کسی نیست جز ما و کم کاری های ما.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم بین قشر نوجوان و جوان و مراکز فرهنگی و دینی فاصله بیفتد، اظهار داشت: روحیه قشر جوان و نوجوان بسیار حساس و البته پاک است و می توان با انجام برنامه های فرهنگی و مذهبی متنوع، روحیه آنان را به سمت معنویات سوق دهیم و آنان را در برابر تهاجم فرهنگی بیمه نماییم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه نقش کلیدی در حل این معضل دارند، گفت: بیشتر شدن ارتباطات حوزویان و قشر جوان و نوجوان می تواند بخش زیادی از خلاءهای معنوی آنان را پر کند، لذا مسئولان حوزوی کشور در این زمینه برنامه ریزی مدون و تخصصی داشته باشند.

بیات با اشاره به اینکه آسیب پذیری اقشار جوان و نوجوان حتی بیشتر از کودکان است، گفت: دوران نوجوانی زمان گذر از یک مرحله به مرحله دیگری است که در میانه گذشت این مراحل، بسیاری از عوامل می توانند به راحتی تاثیرات خود را برجای بگذارند، پس بهتر آن که جوانان را با مسایل دینی، معنوی و اجتماعی آشنا سازیم، زیرا این آشناسازی اگر به صورت علمی انجام بگیرد، این قشر برای همیشه در برابر ناملایمات اجتماعی، عقیدتی و… بیمه خواهند شد.

منبع: خبرگزاری حوزه

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار