موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
208502
۰۹ آبان ۱۳۹۸

نوجوان نیاز به شنیده شدن دارد

برای اینکه وارد جهان نوجوان تان شوید قبل از هر چیزی باید این جهان را بشناسید و آنان را بشنوید.

به گزارش کودک پرس ، “چرا مادر و پدرم حرف منو نمی‌فهمند؟” یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که ذهن نوجوانان را درگیر می‌کند؛ لازم نیست والدین مدرک خاصی داشته باشند یا دوره خاصی را گذرانده باشند تا بتوانند فرزندشان را بهتر درک کنند. همین که کمی دقیق تر به خواسته‌هایشان گوش بدهید و تا جایی که می‌توانید و قابل پذیرش است، برآورده کنید یعنی یک گام به هم نزدیک تر شده‌اید.

برنامه‌ریزی کردن به جای آنها، به حساب نیاوردنشان، استرس وارد کردن به نوجوانان و چنین کارهایی والدین را از فرزندان دورتر می‌کند.

 

فروغ جباری با تاکید بر اینکه نوجوان نیاز به شنیده شدن دارد، اظهار کرد: این موضوع نشان می دهد که شما باید وقت بیشتری را برای فرزندتان در نظر بگیرید چون زمانی که او با شما حرف می زند به این نتیجه می‌رسد که پدر و مادر برای من ارزش قائل هستند، لذا به همین راحتی می توان به نوجوان نزدیک شد و رابطه خوبی با او برقرار کرد.

این کارشناس ارشد مشاوره با بیان اینکه در هر شرایطی از فرزند نوجوان تان غافل نشوید، افزود: نوجوانان اغلب یا در مدرسه هستند، یا در حال درس خواندن و گذراندن وقت با دوستان شان، از حرف زدن با آنان حتی زمانی که بیرون از خانه هستند، غافل نشوید. گاهی یک تماس کوتاه و حرف زدن با آنها هم روحیه شما رو عوض می کند و هم به فرزندتان حس امنیت و اهمیت را یادآور می شود؛ شاید کمی تنوع بد نباشد و چند وقت یک بار به سلیقه آنها به بیرون بروید تا شام را در جایی که آنها دوست دارند، میل کنید و در خلال آن با هم حرف بزنید.

وی با بیان اینکه برای اینکه وارد جهان نوجوان تان شوید قبل از هر چیزی باید این جهان را بشناسید، گفت: دوره نوجوانی آغازگر تحولات جسمی، شناختی و هویتی است، والدین باید آگاهانه با شناخت نیازها و تغییرات فرزندشان، به آنان در عبور از این مرحله کمک کنند.

 

جباری با تاکید بر اینکه والدین توجه کنند بزرگترین اشتباهی که آنان را از فرزندشان دور می‌کند تحقیر کردن او در جمع و حتی در خلوت است باید از او به تناسب استعدادها و توانایی هایش انتظار داشته باشند، تصریح کرد: گاهی والدین آنقدر نگران نوجوان شان هستند که او را شدیدا محدود می‌کنند و تحت کنترل خود قرار می‌دهند که متاسفانه فرزندان در اکثر موارد در برابر فشار والدین به دروغگویی رو می‌آورند و در مورد فعالیت‌ها و دوستان شان به والدین دروغ می‌گویند.

این مشاوره با اشاره به اینکه نوجوان نیازمند توجه است، بیان کرد: تمام کارها را والدین انجام ندهند و به نوجوانان هم مسئولیت‌هایی را واگذار کنند؛ اینکه اجازه نمی‌دهید دست به سیاه و سفید بزند همه کارهای خانه و حتی کارهای شخصی او را انجام می‌دهید شما را تبدیل به یک پدر یا مادر خوب نمی‌کند بلکه باعث می‌شود فرزندتان به یک فرد مسئولیت گریز تبدیل شود که باید همه کارهایش را انجام دهید.

 

وی ادامه داد: والدین در نظر داشته باشند که هرگز نباید نسبت به نقاط ضعف و قوت فرزند نوجوان خود پیش داوری کنند. آموزش و تشویق در ابراز وجود به خصوص در دختران باعث می‌شود تا در آینده فرد بتواند نیازها و خواسته‌های خود را راحت‌تر به طرف مقابلش بیان کند.

جباری در خصوص نکات طلایی ارتباط با نوجوان بیان کرد: سعی کنید محیط خانه را آرام نگه دارید زیرا محیط پر تنش و پر از دعوای خانوادگی او را از خانه و والدین فراری خواهد داد، همچنین چه اشکالی دارد یک نوجوان شما را راهنمایی کند با او صحبت و مشورت کنید زمانی که اظهار نظر می‌کند مکث توام با تفکر داشته باشید تا به با ارزش بودن زمینه های ذهنی خودش پی ببرد.

 

وی با بیان اینکه برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان، اهمیت بسیاری قائل شوید، ادامه داد: نوجوان دوست دارد یک حریم خصوصی داشته باشد به خواسته‌های او تا حدی که قوانین خانه‌تان اجازه می‌دهد احترام بگذارید، تا زمانی که به فرزندتان اعتماد نکنید او نیز به شما اعتماد نمی کند.

این مشاوره با تاکید بر اینکه به نوجوان قدرت اعتماد به نفس دهید زیرا با اضطراب کمتری با بسیاری از مشکلات زندگی رو به رو خواهد شد، خاطرنشان کرد: وقتی فرزند نوجوان کار یا مسئولیتی را به خوبی انجام داده است از او تشکر کنید و به خاطر کار خوب تحسینش کنید. منطقی و درست از او تعریف و تمجید کنید به کار خوبی که انجام داده است اشاره کنید.

جباری با بیان اینکه والدین هیچگاه نظرات خود را به نوجوانان، تحمیل نکنند، تصریح کرد: اولیا به بهانه گفت وگو با نوجوانان، اهداف خود را به آنها القا نکنند، در عوض باید بتوانند تحمل نوجوان را برای مواجه شدن با ناکامی های اجتماعی افزایش دهند.

 

وی تاکید کرد: در صورتی که رابطه هر یک از اعضا با فرزند خانواده خدشه دار شود میانجی گری پدر یا مادر و یا یک مشاور خانواده می‌تواند ارتباط را تسهیل کند. تحولات روبه افزایش جامعه، منجر به رخدادهایی می‌شود که انسان امروزی به تنهایی قادر به حل یا کشف آن نیست لذا استفاده از مشاور ضرورت انکار ناپذیر جامعه است.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار