موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208337
۰۶ آبان ۱۳۹۸

شاعران حوزه نوجوان باید اطلاعاتشان را به‌روز کنند

بهروز اقبالی درخشان، شاعر مجموعه «یک کتاب آفتابی» معتقد است، نویسندگان و شاعران حوزه نوجوان، باید اطلاعاتشان را مدام به‌روز کنند و مطالعات گسترده‌ای داشته باشند.

به گزارش کودک پرس ، اغلب ما در دوره نوجوانانی علاقه زیادی به خواندن شعرهای سهراب سپهری، فروغ فرخ‌زاد، احمد شاملو، نیما یوشیج و … داشتیم، این علاقه امروز هم در بین نوجوانان دیده می‌شود و نوجوانان زیادی را نمی‌بینیم که کتاب‌های شعر نوجوانانه بخوانند. از سویی با گذر از کتاب‌فروشی‌ها نیز کتاب‌های زیادی در این حوزه نمی‌بینیم. «یک کتاب آفتابی» مجموعه شعر نوجوانی است که به تازگی به قلم بهروز اقبالی درخشان و تصویرگری امیر نجفی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر (مهرک) منتشر شده است.

این کتاب دربردارنده 19 شعر با عنوان‌های «بی‌خیال، آفتاب، جوانه، انتظار، آغاز، راه، کوچ، اشک، دست‌پخت، ما، فصل‌ها، آبی، زندگی، برگ‌ها، درخیال یک‌سفر، می‌توان سرود، مثل دانه، قاب عکس و تازه‌تر» است.

اقبالی درخشان، درباره این مجموعه می‌گوید: این کتاب چهارمین مجموعه شعر من و نخستین مجموعه در حوزه نوجوان است. شعرهای این کتاب در بازه زمانی چهار ماه سروده شده و سعی کردم موضوعات را به‌گونه‌ای انتخاب کنم که پیوند نوجوان با طبیعت برقرار شود و زندگی روزمره‌شان با طبیعت گره بخورد.

او که پیش از این، سه مجموعه شعر «پلاک‌ها و بی‌نشانی‌ها»، «چله‌کشی» و «مرثیه برگ‌ها» را برای بزرگسالان سروده درباره گرایشش به شعر نوجوان توضیح می‌دهد: من دانشجوی ادبیات کودک و نوجوان هستم، کار برای نوجوانان همیشه جزء دغدغه‌هایم بوده و دوست دارم در این حوزه فعالیت کنم. براین اساس مجموعه شعر دیگری را هم برای نوجوانان سروده‌ام به نام «غنچه سفید برف» که برای چاپ به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده‌ام.

اقبالی درخشان، در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین سرودن برای نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، توضیح می‌دهد: در عرصه کودک و نوجوان با یک‌سری محدودیت در اندیشه و واژگان مواجهیم، محدودیت‌هایی که در عرصه بزرگسال وجود ندارد. از سویی حوزه نوجوانان به روزتر از بزرگسالان است و مرتب به‌روز می‌شود. براین اساس نویسندگان و شاعران این حوزه باید اطلاعاتشان را مدام به‌روز کنند و مطالعات گسترده‌ای داشته باشند. باتوجه به اینکه مطالعه هم محدود به ادبیات نیست و به مطالعات درون‌رشته‌ای مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و … هم نیاز است.

او می‌افزاید: برای اینکه بتوانیم توقعات نوجوانان امروز را برآورده کنیم باید تلاش کنیم خیلی بیشتر به دنیای آن‌ها و سلایق‌شان نزدیک شویم و دغدغه‌های‌شان را بشناسیم. سرودن برای کودک و نوجوان بار مسئولیت بیشتری دارد چون آن‌ها در سنین رشد هستند و تاثیرپذیری بالایی دارند.

این شاعر، در ادامه وضعیت شعر نوجوان و میزان توجه به این حوزه در جامعه را نسبت به گذشته بهتر ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با این وجود میزان آثاری که در حوزه شعر نوجوان منتشر می‌شود، زیاد نیست و هنوز جای کار وجود دارد و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

اقبالی درخشان، درباره دلیل گرایش نوجوانان به شعرهای بزرگسالانه می‌گوید: نوجوانان تفاوت‌های زیادی با هم دارند، برخی نوجوانان به سمت کودکی گرایش دارند و برخی به سمت بزرگسالی و بر همین اساس علاقه‌شان به شعر فرق می‌کند. اما به نظر من اینکه نوجوانان شعر حوزه بزرگسال را بخوانند، ایرادی ندارد، مثلا برخی از شعرهای سهراب سپهری که مورد علاقه بسیاری از نوجوانان است، شاخصه‌های شعر نوجوان را دارد.

بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر (مهرک)، مجموعه شعر نوجوان «یک کتاب آفتابی» را با شمارگان هزار و 250 نسخه و قیمت 18هزارتومان منتشر کرده است.
 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار