موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208285
۰۴ آبان ۱۳۹۸

مشکلات نوجوان کمتر مورد توجه کارگردانان و نویسندگان تئاتر است/ تئاتر نوجوان نیازمند پژوهش

یک کارگردان و نویسنده کودک و نوجوان گفت: متاسفانه بعضی از کارگردانان تلاش دارند با قصه‌های فرعی، موسیقی‌های شاد و حرکات موزن جلب مخاطب کنند و کمتر به سراغ مشکلات نوجوان می‌روند در حالی که نمایش بهترین فرصت برای بیان این مشکلات و یا حتی دادن راه حل به آن‌ها است.

به گزارش کودک پرس ، امسال از مشهد دو نمایش به بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافت به همین مناسبت به سراغ سید جواد رحیم‌زاده یکی از اساتید تئاتر کودک و نوجوان رفتیم تا در رابطه با نمایش نوجوان و وضعیت آن در مشهد گفت‌وگویی داشته باشیم.

 

سید جواد رحیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص ویژگی‌های نمایش ویژه نوجوانان گفت: مخاطب تئاتر به کودک، خردسال، نوجوان، جوان و بزرگسال تقسیم می‌شود که بخش نوجوان بخشی بین جوان و خردسال است و نه می‌توان آن را دست کم گرفت و نه می‌توان همچون بزرگسال برای او نمایش اجرا کرد.

این کارگردان و نویسنده کودک و نوجوان افزود: نه تنها نوشتن و کار کردن برای نوجوان نیاز به مشاوره و پژوهش دارد بلکه در هرکاری باید با متخصص آن مشاوره کرد اما متاسفانه ما کمتر اهل  مشاوره گرفتن و پژوهش هستیم و کمتر کاری برای این سنین می‎بینیم که نویسنده یا کارگردان در رابطه با نوجوان و مشکلاتش تحقیق کرده باشد، مشکلات نوجوان را بشناسد و بعد برای آن‌ها کار انجام دهد.

وی ابراز کرد: کسی که می خواهد برای نوجوان کار کند باید روزی چند ساعت با نوجوان در ارتباط باشد، مشکلات آن‌ها را بشناسد و اگر کاری برای آن‌ها تولید می‌کند باید نظر نوجوانان را در رابطه با کارش بداند.

 

رحیم‌زاده عنوان کرد: متاسفانه بعضی از کارگردانان تلاش دارند با قصه‌های فرعی، موسیقی‌های شاد و حرکات موزن  جلب مخاطب کنند و کمتر به سراغ مشکلات نوجوان می‌روند در حالی که نمایش بهترین فرصت برای بیان این مشکلات و یا حتی دادن راه حل به آن‌ها است.

این کارگردان و نویسنده کودک و نوجوان افزود: این درحالی است که بیشتر نمایشنامه‌نویسان کودک و نوجوان در خانه‎ یا جایی که هیچ بچه و نوجوانی نیست می‌خواهند در رابطه با بچه‌ها بنویسند که با این دست نوشته‌ها نمی‌توان کمکی به نوجوان کرد.

وی بیان کرد: یک کارگردان کودک نوجوان باید بازخورد کارش را از کودک و نوجوان بپرسد و از تغییرات نهراسد همان طور که ما در اجرای کار جرات یا حقیقت، نظر بچه‌ها را در این رابطه با این نمایش پرسیدیم و تغییراتی در راستای انتقادات بچه‌ها در نمایش ایجاد کردیم.

 

امسال در بخش نوجوان بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، هفت اثر پذیرفته شده است، در بخش نوجوان از میان ۵۱ اثر ارسال شده، آثاری همچون «افسانه ماردوش» به کارگردانی محمد جهانپا از مشهد به همراه «رویای کودکانه» به کارگردانی سیروس سپهری از تهران، «عموی عجیب بزرگ کوچک من» به کارگردانی ناصر آویژه از تهران،  «بیگ بنگ» به کارگردانی فرامرز غلامیان از شاهین‌شهر اصفهان، «پرپر سی‌مرغ‌ پر» به کارگردانی رضا عبدالعلی‌زاده از تهران، «به مرور زمان» به کارگردانی حسین اسدی از جزیره خارک و «افسانه بایبری» به کارگردانی رضا روان از  همدان، آثار راه یافته بخش نوجوان این جشنواره بودند.

 گفتنی است؛ سید جواد رحیم‌زاده در بخش خیابانی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان  یکی از داوران بازبینی آثار بود، در این بخش نیز نمایش «مرغ، درخت، گل» به کارگردانی غلامرضا محمدی از مشهد پذیرفته شد.

 

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری مجید قناد با شعار «کودک، طبیعت، تئاتر» از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ در همدان برگزار می‌شود.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار