موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
208258
۰۴ آبان ۱۳۹۸

سمفونی صلح کودکان چینی و ایرانی نواخته شد

نمایشگاه آثار کودکان چینی که سمفونی از جنس صلح بین دو تمدن کهن ایران و چین را می‌نوازد افتتاح شد، نمایشگاهی که با دستان کوچک هنرمندان کودک خلق شده و یادآور دوران باشکوه راه ابریشم است.

به گزارش کودک پرس ، در هوای پاییزی و ابری اصفهان و در میان نم بارانی که هوا را طراوت می بخشد، نمایشگاهی از جنس صلح در دنیایی کودکانه افتتاح شد. نمایشگاهی از آثار کودکان چینی که “سمفونی صلح راه ابریشم” را می نوازد. کودکان با شور و ذوق به انتظار آغاز این نمایشگاه نشسته اند و مهمانان چینی نیز با دیدن شور بچه ها سر ذوق آمدند.

سمفونی صلح راه ابریشم، سمفونی است برای دوستی که پیوند برادری و خواهری را بین کودکان و نوجوانان ایجاد می کند. نوجوانانی که با دل های صاف و دستان کوچک خود هنر خلق می کنند و حال، هنر این هنرمندان کوچک چینی و ایرانی راه دوستی را به دو ملت نشان خواهد داد، راهی که شکوفایی را به راه ابریشم باز خواهد گرداند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در ابتدای این مراسم جستجویی در هنر و ادبیات دو ملت کرد و گفت: ارتباط کشور ایران و چین به عنوان دو تمدن باستانی همواره مثبت بوده است. اگر  در ادبیات ایرانی جستجو کنید، ردپای بت چین همواره به عنوان غایتی از زیبایی و تعادل قابل مشاهده است. هنرمندان و ادبا و شعرای ایرانی گاهی زیبایی بت چین را همسان زیبایی نگار و محبوب خود دانستند.

مهدی مزروعی افزود: گاهی هم نگار و محبوب خود را زیباتر از بت چین دانسته و به صورتگران چینی نکاتی را تاکید کردند. این گفتگو و تاثیرپذیری بین هنر و ادبیات ایران و چین جاری بوده است.

جهان امروز وام دار راه ابریشم است

سپس رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این هیئت پیش قدم مراودات فرهنگی و یادآور گذشته های پر افتخار هستند، اظهار کرد: از ۱۱۴ سال قبل از میلاد که جاده ابریشم شکل گرفت، جاده ای پرافتخار و جریان ساز بود.

محمد عیدی ادامه داد: این جاده موجب ایجاد زنجیره ارزش بسیار گسترده شد که فرهنگ ملت های مسیر را انباشته کرد و جهانی زیبا آفرید. جهان امروز بسیار وام دار جاده ابریشم است. نصف جهان ما در کنار شانکهای و هنرمندان عزیز آن بار دیگر می تواند جهانی دوستانه تر را به همه معرفی کند.

سمفونی راه ابریشم، دریچه ای نو برای درک متقابل

رئیس موزه هنرهای کلکسیونی شانکهای نیز در این مراسم با بیان اینکه این نمایشگاه تبادل میان هنرهای کودکان چینی و ایرانی، خاطرنشان کرد: هیئت فرهنگی موزه شانکهای تاکنون سه بار به ایران سفر کرده است و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شهر اصفهان چند آثار از کودکان اصفهانی را به موزه شانکهای فرستاد.

“موچین” افزود: امروز به طور مشترک افتتاحیه سمفونی راه ابریشم را که هدف آن تبادل آموزش هنر بین کودکان ایرانی و چینی است را جشن می گیریم. این نمایشگاه با نمایش آثار کودکان و نوجوانان دریچه جدید و روشنی را به روی مردم چین و ایران باز خواهد کرد تا دو ملت به درک متقابل بیشتری برسند.

چین و ایران تمدن های کهن و باشکوه هستند

معاون رئیس اداره ارتقا هنرهای شانکهای نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز بسیار خرسندیم که برای نمایشگاه تبادل هنری بین نوجوانان ایرانی و چینی گردهم آمدیم. چین و ایران تمدن هایی باستانی با قدمتی طولانی و باشکوه هستند. هزاران سال است که مردم دو کشور از طریق جاده ابریشم به تبادل اطلاعات و کالا پرداختند.

“وانک می فو” با اشاره به تفاهم نامه رئیس جمهوران چین و ایران در سال ۲۰۰۵، تصریح کرد: چین و ایران در آن سال از برقراری مشارکت وسیع و راهبردی خبر دادند که زمینه ساز تعاملات فرهنگی نیز شد. تعاملی سازنده با ایران داشته ایم، در این مدت با موزه هنرهای معاصر اصفهان تفاهم نامه ای برای میزبانی نمایشگاه های مشترک امضا کرده ایم. امیدواریم با این کار بتوانیم نوجوانان و کودکان ایرانی را با گذر از تفاوت های فرهنگی و زبانی به دوستی بیشتر تشویق کنیم.

تبادلات میراث فرهنگی ملموس و ناملموس بین ایران و چین

مدیر دپارتمان هنرهای زیبا و صنایع دستی در دانشگاه فوجو چین پس اهدای تقدیرنامه و جوایز برندگان کودکان ایرانی در جشنواره جاده ابریشم شانگهای گفت: برخی از هنرمندان چین که در جمع ما حضور دارند از هنرمندان شناخته شده ملی چین هستند. آثار هنری این افراد جوایز نقره و طلاهای متعددی را در داخل و خارج کشور دریافت کردند. این گردهمایی بستر مناسبی را برای تبادلات فرهنگی و تبادلات فرامرزی میراث فرهنگی ناملموس باشد.

پنگ یونگ افزود: استان فوجو در زنجیره تامین مواد اولیه و تولید صنایع دستی سهم بسیار زیادی دارد و با ۲۰۰ میلیارد دلار تولید مقام سوم تولید را در کشور چین دارد. این سفر به ایران پیوند دوستی بین هنرمندان چین و ایران را فراهم می کند. امیدوارم شکوفه های دوستی بین ایران و چین هرچه بیشتر شکوفا شود.

هنر مرزی ندارد

نماینده هنرمندانی که آثار خود را به موزه هنرهای معاصر تقدیم کردند نیز پس از اهدای اثر خود به موزه هنر های معاصر اصفهان اظهار کرد: ایران با تمدنی باشکوه است، هزاران سال پیش هنرمندان باهوش ایران عصر باستان نقوش گل گیاه و حیوانات را می کشیدند. قالی های ایران را می توان ظریف ترین و زینتی ترین فرش دنیا دانست.

یانگ ادامه داد: ایران خالق تمدن بشری بوده و در تلفیق و یکپارچه سازی تمدن های جهانی نقش بسزایی داشته است. هنر هیچ مرزی ندارد و بسیار ارزشمند است.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار