208251
۰۴ آبان ۱۳۹۸

۴۷ هزار کودک خراسان جنوبی غربالگری چشم می‌شوند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از آغاز طرح غربالگری چشم همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۷ هزار کودک استان غربالگری چشم شوند.

به گزارش کودک پرس ، «علی عرب نژاد»، اظهار داشت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای آبان ماه تا پایان آبان هر ساله توسط معاونت امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی و همزمان با کل کشور اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این طرح کودکان سه تا شش ساله مورد سنجش بینایی قرار می گیرند، گفت: این برنامه در سه سطح و به صورت ثابت و سیار انجام می شود.

عرب‌نژاد افزود: تنبلی چشم عبارت است از کاهش دید یک طرفه و یا دو طرفه چشم که آن را نمی توان با ضایعه ارگانیک واضحی که توجیه کننده تمامی این مقدار کاهش باشد مرتبط دانست.

وی بیان کرد: برنامه تنبلی چشم به راحتی قابل درمان و تشخیص است و سن کودک در زمان شروع درمان و علت بوجود آورنده آن از عوامل موثر در موفقیت درمان تنبلی چشم است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه اثر بخشی درمان با افزایش سن کودک کاهش می یابد، گفت: سن طلایی درمان کودک زیر شش سال است و خانواده ها باید بدانند معلولیت هزینه دارد و هزینه آن هم فقط بر عهده شخص نیست و خانواده و جامعه هم در پرداخت این هزینه ها سهیم هستند.

عرب نژاد گفت: 23 سال از اجرای برنامه غربالگری بینایی در کشور می گذرد و سطح پوشش این برنامه در استان خراسان جنوبی در سال 1396، 42 هزار و 200 نفر بود و در سال گذشته 47 هزار و 468 کودک مورد سنجش بینایی قرار گرفته اند که نشان از رشد 11 درصدی دارد.

وی رتبه استان خراسان جنوبی را در برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم در سال گذشته را رتبه نخست اعلام کرد و گفت: این نشان از زحمات و تلاش دست اندرکاران برنامه در این استان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال از ابتدای سال تا کنون در پایگاه های دایمی تعداد 13هزار و 472 کودک غربال شده اند که کودکان ارجاعی به مراکز معاینات تخصصی و تشخیصی هزار و 178 نفر تا پایان مهرماه شده اند.

عرب‌نژاد گفت: امسال 156 مهد شهری و132 مهد روستایی در طرح غربالگری بینایی سنجش می شوند و تعداد کل نوآموزان 10 هزار و 108 نفر هستند.

 وی با اشاره به اینکه امسال برنامه عملیاتیسنجش بیناییی کاهش یافته است، گفت: امسال پیش بینی می کنیم 47 هزار کودک تا پایان سال غربال بینایی شوند.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار