موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
208045
۳۰ مهر ۱۳۹۸

دلایل موفقیت نوجوان قرآنی مهریز از زبان خودش

نوجوان مهریزی که از حافظان برتر قرآن در کشور است، گفت: افتخار دیدار با رهبر معظم انقلاب از برکات قرآن در زندگی‌ام بود.

به گزارش کودک پرس ، نوجوان باانگیزه و خوش آتیه مهریزی باوجود سن کم، از حافظان و قاریان مطرح این شهرستان است. او در مسابقات متعدد استانی و کشوری حائز جایزه و رتبه شده است و سال 97 نیز در مسابقات سراسری دارالقرآن و در بخش حفظ، رتبه برتر کشور را کسب کرده است. با وی مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که باهم می‌خوانیم.

 

اولین جرقه حفظ قرآن در دیدار با نابغه خردسال زده شد

محمد زارع زاده در مورد انگیزه اولیه خود برای حفظ آیات نورانی قرآن گفت: در خانواده‌ای مذهبی و انقلابی پرورش پیدا کردم. پدرم جانباز دوران دفاع مقدس است و او بیشتر از همه مرا به انجام تکالیف دینی و حفظ قرآن تشویق می‌کرد. مادرم را در سن 6 سالگی از دست دادم و انس من به پدرم باعث شد تشویق‌های او به ثمر بنشیند و به حفظ قرآن علاقه داشتم تا اینکه چند سال قبل، حنانه خلفی، نابغه قرآنی خردسال به مهریز آمد و از نبوغ او در حفظ و یادآوری آیات قرآن در لحظه متحیر شدم و این انگیزه مرا بالا برد.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ قرآن عزم خود را جزم کردم و در مؤسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) در شهر شیراز ثبت‌نام کردم و از 200 نفر نام‌نویسی کرده از سراسر کشور، من جزو 15 نفر برگزیده بودم. با کمک اساتید این مؤسسه، ابتدا ده جز آخر قرآن را از برکردیم، بعد ده جز وسط و در آخر هم ده جز اول قرآن را که سخت‌تر بود حفظ کردیم.

این حافظ قرآن ادامه داد: اول تحت‌اللفظی از روی قرآن می‌خواندیم بعد صوت آن صفحه را چندین بار گوش می‌دادیم. بعدازآن به حفظ آن صفحه می‌پرداختیم. در روزهای بعد هم باز مرور می‌کردیم تا در ذهنمان تثبیت شود. سخت بود اما خداوند همان‌طوری که در قرآن می‌فرماید «انّ مَع العُسر یسراً» در سختی‌ها کمکمان کرد. در حال حاضر نیز به‌صورت روزانه صفحات قرآن را مرور می‌کنم تا برخی از آیات یا بخشی از آن‌ها از یادم نرود.

زارع زاده گفت: قبل از اینکه حافظ قرآن شوم، حافظان قرآن را انسان‌هایی عجیب و نابغه می‌دانستم اما هنگامی‌که مشغول به حفظ قرآن شدم متوجه شدم خداوند این استعداد را به همه انسان‌ها داده است اما برخی در پی قرآن و معارف آن نیستند و حفظ و انس با قرآن توفیقی است که شامل حال هرکسی نمی‌شود.

تأکید رهبر انقلاب بر لزوم تربیت جوانان متخصص و انقلابی

وی از تجربه دیدار با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان امسال گفت و افزود: از برکات قرآن در زندگی‌ام، افتخار دیدار با رهبر انقلاب بود. من جزو 40 نفر حافظ قرآن باکارت ویژه بودم که با حضرت آقا بر سر یک سفره افطار می‌کردیم. چهره نورانی ایشان مرا مجذوب کرده بود. برای من در سن 18 سالگی، دیدار با مقام معظم رهبری، تجربه شگفت‌انگیز و پربرکتی بود.

حافظ مهریزی قرآن مجید با اشاره به توصیه‌های رهبری در ضیافت افطار اذعان کرد: رهبری در آن جلسه تأکید کردند که جامعه امروز به دانشجو و طلبه عالم و انقلابی نیازمند است و متخصص غیرانقلابی یا انقلابی بدون علم و تخصص نمی‌تواند نیاز روحی و مادی جامعه را برطرف کند و گفتند برای مصونیت و پاسداری از آرمان‌های جامعه اسلامی، نیاز به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن داریم.

زارع زاده بابیان اینکه کسی که با قرآن انس دارد محال است مرتکب معاصی شود تأکید کرد: جوانی که با قرآن انس گرفته باشد هرگاه به گناه نزدیک شود، آیات تبشیر و انذار قرآن در ذهنش مجسم می‌شود و او را از ارتکاب گناه بازمی‌دارد. امام صادق (علیه‌السلام) نیز فرمودند اگر کسی در دوران جوانی با قرآن مأنوس شود، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می‌شود.

وی همچنین آیه 129 سوره توبه را آرام‌بخش‌ترین آیه قرآن دانست و بیان کرد: همه آیات قرآن نورانی و محترم هستند اما به‌عنوان نمونه، خداوند در این آیه می‌فرماید «اگر همه به تو پشت کردند نترس؛ زیرا خدا با تو است و او برای تو کافی است». این آیه همواره در سختی‌ها موجب آرامش خاطر من می‌شود.

اعتیاد به فضای مجازی، سمی مهلک و خوش‌مزه است

این نوجوان موفق مهریزی از تجربه حضورش در گروه سرود مطرح «رهپویان حرم» گفت و تصریح کرد: ازآنجایی‌که در کنار حفظ و قرائت قرآن کریم به مداحی نیز می‌پردازم و از صدای نسبتاً خوبی بهره‌مند هستم از من دعوت شد در این گروه سرود حضورداشته باشم. جا دارد از مربی و مسئول گروه سرود رهپویان حرم، مهدی زارع، به‌پاس همراهی‌ها و حمایت‌هایشان قدردانی کنم.

زارع زاده بابیان اینکه اعتیاد به فضای مجازی مانند سمی مهلک اما خوشمزه است و هدر دادن وقت گران‌بها و گشت‌وگذارهای بیهوده در این فضا موجب خسران انسان می‌شود اظهار داشت: برخی می‌گویند برای انجام کارهایمان وقت کافی نداریم یا حفظ قرآن به اوقات فراغت نیاز دارد؛ اما این دیدگاه اشتباه است؛ زیرا جوانان می‌توانند باکم کردن از وقت‌گذرانی‌ها در فضای مجازی و مدیریت زمان به اهداف و ایده‌های خود جامه عمل بپوشانند.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار