موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
207934
۲۵ مهر ۱۳۹۸

دنیای کودکان با مفهوم مالیات در روز جهانی کودک پیوند می‌‍خورد

باید به دقت به نظاره دنیای کودکانه آنان نشست. دنیای رمز آلود وسرشار از شگفتی، در دنیای کودکانه آنان سوالاتی مطرح می‌شود که می‌توان فهمیدکه کاملا زیرکانه در حال آشنایی با مفهوم مالیاتند و برای آقای مالیات امروز ما تشریح می‌کنند” مالیات یعنی اینکه فردی از درآمدی که کسب می‌کند بخشی را به دولت پرداخت کند”. شاید برای ما عجیب باشد اما آنان مفهوم مالیات را بسیار سریع‌تر از نسل‌های گذشته درک کرده‌اند و در کلاس امروز ما سراپا گوشند تا آنچه از رسانه‌ها پیرامون مالیات فرا گرفته‌اند با مطالب “آقای مالیات” که مدرس اهمیت مالیات در زندگی امروز است، مقایسه کنند.

به گزارش کودک پرس ، روز جهانی کودک با “آقای مالیات “رهسپار یکی از مدارس شهرستان شدیم تا بتوانیم در مورد اهمیت مالیات و جایگاه آن در کشور سخن بگوئیم . آغاز گر کلاس ما نگاه‌های کنجکاو کودکانی است که می خواهند بیشنتر بدانند و برای دانستن بیشتر باید کودکان آنان را با مفاهیم عینی آشنا کرد و کارگاه یک روزه ما اینگونه آغاز می شود که چه کسی می داند که جاده ها چگونه ایجاد، بیمارستانها چگونه تأسیس و پارکها و معابر وشهر ما چگونه آباد می شود و شما عزیزان باید بدانید که هزینه عمران وآبادانی فردای کشور از کجا تأمین می شود؟ او برایشان از نفت می گوید; از ماده ای تجدید پذیر که روزی ذخایر آن تمام خواهد شد وسالیان درازطول خواهد کشید که دوباره نفتی تولید شود پس باید به دنبال جایگزینی برای نفت بود و یکی از کودکان بهترین جایگزین را مالیات معرفی می کند.

 

اما سابقه مالیات مربوط به چه زمانی است و آیا کودکان فردا از پیشینه مالیات از دیرباز آگاه هستند؟ مالیات در دوره های مختلف تاریخی وجود داشته و از گذشته به نام خراج معروف بوده است. در زمان حکومت امیر المومنین علی (علیه السلام) تلاش براین بوده است که خراج بگیران در گرفتن خراج به صورت عادلانه عمل نمایند و این امام معصوم تأکید داشتند که “تا امورمالیات دهندگان اصلاح نشود سایر امور نیز اصلاح نخواهد شد”.

گذشته از آن همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) بیان کردند : “در گرفتن مالیات به فکر رابطه خود با خدا و مسئولیت خویش باشیم و این بدین معناست که مبادا در گرفتن مالیات از حق عدول کنیم.”

پس مالیات پیشینه دیرینه دارد اما این منبع مالی که پیشینه دیرینه دارد چیست؟ کودکان حاضر یکی پس از دیگری دستانشان را بالا می برند ودر پاسخگوئی سعی می کنند گوی سبقت را بربایند .

 

“مالیات مانند خمس وزکات است وهرکس درآمدی دارد باید مانند خمس وزکات مالیاتش را بپردازد ” این پاسخ نشان از آشنایی آنان به جایگاه شرعی مالیات دارد و دیگر مالیات را منبع مالی می داند که هرکس که درآمدی دارد باید براساس میزان درآمد مالیات خود را پرداخت کند.

کودکی دیگر با کنجکاوی هر چه تمام تر می پرسد “هنگام مراجعه به رستوران قبض دریافت کرده که پایین آن درج شده 9 درصد مالیات برارزش افزوده آیا این مبلغ درست است “و آنجا آقای مالیات از تقسیم مالیات به انواع مستقیم وغیر مستقیم سخن می گوید که در مستقیم از دارایی ها ودرآمد افراد مالیات کسب ودر غیر مستقیم از مصرف کننده نهایی در ازای خرید کالاو خدمات مالیات دریافت می شود.

 

کودکی از انتهای کلاس با چشمانی روشن می پرسد پس جایزه مسابقه بهترین جمله در مورد مالیات چه می شود و بهترین جمله از بین جملات انتخاب و در سایه وروشن روز جهانی کودک کلاس مالیات تمام ونگاه کنجکاو آنها به دنبال اثربه جا مانده از مالیات و ….

 

 

 

منبع: سازمان امور مالیاتی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار