موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
207792
۲۹ تیر ۱۳۹۸

طراوت حضوری دوباره در انجمن ادبی «آفرینش»

انجمن ادبی «آفرینش» با حضور حامد پورشعبان، نویسنده و عضو پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شد.

به گزارش کودک پرس ، این انجمن، با هدف آشنایی اعضا با حوزه نقد و ایجاد فضایی مناسب برای توسعه و ترویج تفکر انتقای درمیان اعضا برگزارشد.

گسترش و استمرار ارتباط اعضا با یکدیگر در سطوح تخصصی‌ و شناخت افزون‌تر اعضای کارگاه‌های ادبی کانون با جریان‌های ادبی معاصر، از دیگر اهداف برگزاری این انجمن با حضور حامد پورشعبان، نویسنده، منتقد و پژوهش‌گرگیلانی بود.

عضو پیشین مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان‌های گیلان و تهران در این نشست، پیرامون هنر و موجودیت زبان، مطالبی را به حاضران ارایه‌کرد و «هنر» را  فرآیندی برای رهایی از کلیشه‌های زبان معیار و ابزاری برای شاعر و نویسنده جهت آشناسازی مخاطب با جهان پیرامون و آفرینش اثری ارزش‌مند دانست.

حامد پورشعبان، نویسنده، منتقد و عضو پیشین کانون

نویسنده کتاب «موسیقی گیلان» در عین‌حال به ارایه‌ی تعاریفی ازداستان‌های «خیلی کوتاه» پرداخت و این گونه از داستان‌ها را برگرفته از ادبیات کهن و فرصتی مناسب برای بیان نکته‌های ارزش‌مند و پندهای ارزنده اخلاقی عنوان‌کرد.

وی که دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی است، از اهمیت «تفکر و تحقیق» برای اعضای سخن‌گفت و تکرار تجربه نوشتن را در ارتقای توان‌مندی‌های ادبی دارای اهمیت ویژه‌خواند.

او هم‌چنین اشاره‌ای به رقابت تنگاتنگ درعرصه‌ی شعرسرایی و داستان‌نویسی داشت و تصریح‌کرد: اگربخواهیم شاعر یا نویسنده باشیم، مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری فضای مناسبی برای فعالیت در این حوزه به‌شمارمی‌رود و مربیان آن نقش تاثیرگذاری در ظهور و بروز استعدادهای مخاطبان ایفامی‌کنند.

کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان نیز ضمن قدردانی از همراهی حاضران، به تبیین اهداف برگزاری انجمن ادبی «آفرینش» پرداخت واز داستان‌نویسی به عنوان کامل‌ترین آفرینش ادبی یادکرد.

حمیراخدابنده، کارشناس مسوول ادبی کانون استان گیلان

حمیراخدابنده در ادامه«نبوغ» را شرط اصلی داستان‌نویسی ارزیابی و نقش کار و کوشش را در فرآیند این آفرینش ادبی مهم و دارای جایگاه ویژه‌ دانست.

وی در عین‌حال تلاش بی وقفه، ممارست، مطالعه، علاقه و هدف‌گذاری را لازمه‌ی خلق یک اثر ادبی قلمدادکرد و خوانش بلند داستان را در برطرف‌سازی نقصان‌های آن سازنده و اثربخش خواند.

 براساس این گزارش، خوانش داستان توسط اعضا،  نقد آثار از سوی میهمان برنامه و پخش کلیپ، از دیگر برنامه‌های این روز در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت بود.

 حامد پورشعبان متولد سال 1347 شهرستان لاهیجان استان گیلان است. وی دارای سال مدرک کارشناسی ارشد رشته‌ زبان و ادبیات فارسی و مسوول آفرینشهای ادبی حوزه هنری است. کتاب‌های هزار کنایه در خاموشی، این حرف (مجموعه شعر) وخلاقیت موسیقی (تئوری و مبانی پایه‌ای موسیقی) ازجمله آثار وی محسوب‌می‌شود.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار