موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
207746
۲۳ مهر ۱۳۹۸

تحصیل رایگان ۵۰۰ هزار کودک اتباع خارجی در ایران

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: به برکت انقلاب‌اسلامی و با توصیه‌های مقام‌معظم رهبری و همکاری دستگاه‌های مختلف، هم‌اکنون حدود ۵۰۰ هزار کودک اتباع خارجی در سراسر کشور بدون مشکلی به تحصیل مشغول هستند.

به گزارش کودک پرس ، “محمود عباسی” در جلسه بررسی حقوق کودکان در یزد افزود:  این وضعیت برای ایران یک افتخار محسوب می‌شود در حالی که برخی کودکان و دانش آموزان کشور ما برای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی باید نسبت به پرداخت هزینه اقدام کنند.

وی ادامه داد: ایجاد زمینه مناسب برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان بخصوص کودکان جزو برنامه‌های محوری نظام‌اسلامی برای همه اقشار به خصوص اتباع است که در ایران زندگی می‌کنند.

این مسئول بیان داشت: برای شتاب بخشیدن به تحصیل و ارائه سایر خدمات قطعا باید در کنار طرح‌ها و برنامه‌های دولت شاهد همکاری و همراهی تشکل‌های مردمی در این بخش مهم باشیم.

عباسی به تصویب آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی در کشور اشاره کرد و همکاری بخش‌های اجرایی و فرهنگی را برای تحقق آن به صورت کامل خواستار شد و اظهار داشت: باید حقوق کودکان به رسمیت شناخته شود و  تمام دستگاه‌ها و مسئولان بر اساس مقررات و سند تدوین‌شده در این خصوص وظایف خود را انجام دهند.

 

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری افزود: برای اجرا شدن قوانین  در راستای رعایت کودکان به بازنگری در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌ها نیاز است.

عباسی با اشاره به اینکه سال‌جاری به عنوان سال تحول در حوزه کودک نامگذاری شده از مسئولان خواست علاوه بر اجرای برنامه‌های اعلامی و ابلاغی به صورت استانی بر حسب ضرورت اقدام کنند.

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد گفت: برای دفاع از حقوق کودکان در دولت فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

اکرم فداکار افزود: همکاری بین‌بخشی و برنامه‌محوری برای اجرا شدن طرح‌های نظام در دفاع از حقوق کودکان ضروری است .

وی تاکید کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید برای مهارت آموزشی و آموزش کودکان و فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی اقدام کنند.

 

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون حقوق کودک ملحق شد و وزارت امور خارجه نیز از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۸ به نمایندگی از دولت، امور مربوط به اجرای مفاد کنوانسیون را نظارت و گزارش های ادواری را تنظیم می کرد.

وزارت دادگستری نیز از دی ماه ۱۳۷۷ با مصوبه دولت به عنوان مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک تعیین شد و کار خود را در این حوزه آغاز کرد.

با تصویب آیین نامه مرجع، شورای هماهنگی متشکل از نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط تشکیل و دبیرخانه مرجع شکل گرفت.

 

جمعیت فعلی یزد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار