موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
207715
۲۳ مهر ۱۳۹۸

پیش به سوی محله دانایی در محلات نصف‌جهان/ ترویج فرهنگ مطالعه در محله کردآباد

به مناسبت روز جهانی کودک، پارک کردآباد میزبان برگزاری مراسم افتتاحیه طرح ترویج فرهنگ مطالعه و باشگاه‌های کتابخوانی با حضور مسئولان استانی و اهالی محل بود.

به گزارش کودک پرس ، در آیین افتتاح طرح ترویج فرهنگ مطالعه و باشگاه‌های کتابخوانی که با استقبال خوب مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان محله کردآباد مواجه شد، برنامه های مختلف از جمله خطابه‌خوانی توسط یکی از دانش‌آموزان دبستانی، اجرای یک نمایش، سخنرانی شهردار منطقه 4، سخنرانی رئیس هیات مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان، سخنرانی وکیل دادگستری و برپایی کارگاه‌های نقاشی و کتاب‌خوانی برای کودکان برگزار شد.

 ترویج و تقویت فرهنگ مطالعه، شاخص‌ترین ضرورت فرهنگی  هر محله است

مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های ویژه منطقه 4 به مناسبت روز ملی کودک، اظهار داشت: از جمله اصولی که در برنامه‌ریزی فرهنگی برای منطقه 4 در نظر گرفته شده موضوع توسعه محله و توجه به ظرفیت‌های محلات بوده است.

«رضا اخوان» افزود: با توجه به اهداف مورد نظر شهرداری برنامه «کردآباد محله کتابخوان» طراحی شد که در این برنامه ابتدا باشگاه‌های کتابخوانی در مساجد، حسینیه‌ها و مدارس شکل می‌گیرد.

مدیر منطقه چهار شهرداری با بیان اینکه توانمندسازی اهالی محلات یکی از نکات ضروری است، گفت: ترویج مطالعه و تقویت فرهنگ مطالعه به عنوان شاخص‌ترین ضرورت فرهنگی محله در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی فارغ از برنامه‌های کلیشه‌ای در راستای نیازسنجی منطقه چهار از جمله این برنامه‌هاست.

اخوان ادامه داد: منطقه چهار اصفهان دارای 17 محله است که محله کردآباد یکی از محلات اصیل این منطقه است که از سال 1335 به شهر اصفهان ملحق شد و افتخارات زیادی در قبل و بعد انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس در کارنامه دارد.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت محله کردآباد، اظهار داشت: این محله به عنوان محله کتابخوان انتخاب شد و با توجه به شعار جهانی امسال روز ملی کودک «آینده را باید ساخت» استارت تشکیل محله کتاب‌خوان از این محله زده شد.

زمان استاندارد و نرمال تماشای تلویزیون برای کودک دبستانی 10 ساعت در هفته است

در ادامه برنامه و بعد از خطابه‌خوانی یک دانش‌آموز دبستانی و اجرای نمایش، رئیس هیات مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان، با اشاره به نقش مهم کتاب‌خوانی در تکمیل شخصیت افراد و آگاهی بخشیدن به آنها، اظهار داشت: بسیاری از مردم توان مقابله با مشکلات ساده زندگی را ندارند و این مشکل با خواندن کتاب و داستان‌های واقع‌گرایانه قابل مرتفع شدن است.

«نهضت قریشی» افزود: وقتی کودک داستان می‌خواند و می‌بیند شخصیت داستان در برخورد با یک مساله چگونه رفتار می‌کند، متوجه می‌شود که فقط خودش با مشکل مواجه نیست و همچنین راهی عاقلانه برای برطرف کردن مساله وجود دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه والدین به اندازه کافی نتوانسته‌اند اسباب تفریح و سرگرمی کودک را فراهم کنند، گفت: متاسفانه ما امروزه شاهد هستیم که کودکان و نوجوانان ساعات زیادی را صرف دیدن تلویزیون می‌کنند.

وی تصریح کرد: زمان استاندارد و نرمال تماشای تلویزیون برای کودک دبستانی 10 ساعت در هفته است که در حال حاضر این عدد بسیار بیشتر از حد نرمال است.

قریشی ادامه داد: اگر والدین بتوانند وسایل سرگرمی فرزندانشان را فراهم کنند و آنها را با فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی آشنا کنند، می‌توانند ساعات تماشای تلویزیون را به حداقل برسانند.

وی با اشاره به اینکه ما نتوانستیم بچه‌ها را به کتاب نزدیک کنیم، اظهار داشت: کودک درکی از زندگی ندارد و در صورتی که در شرایط بحرانی قرار گیرد، تقصیر را به گردن همه می‌اندازد تا خود را تبرئه کند.

والدین باید از حقوق فرزندانشان مطلع باشند

در ادامه برنامه یکی از وکلای دادگستری با توجه به روز جهانی کودک، اظهار داشت: هر کودک دارای حق و حقوقی است که باید به آن توجه کرد و نادیده نگرفت.

موذن افزود: طبق تعریف قانون حقوق کودک، فرد زیر 18 سال یک کودک به شمار می‌رود و خانواده‌ها باید از حقوق آنها آگاه باشند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه کودک آزاری فقط به معنای تنبیه جسمی یا آزار جنسی نیست، گفت: کودک آزاری فراتر از این دو مورد است، وقتی والدین جلوی فرزندان با یکدیگر دعوا می‌کنند، از الفاظ ناشایست استفاده می‌کنند یا کتک‌کاری می‌کنند برای کودک آزار دهنده و عذاب‌آور است.

وی تصریح کرد: دیدن دعوا و کتک‌کاری والدین برای کودک یک مساله فراموش نشدنی به شمار می‌آید که مرتب روان او را می‌آزارد و این نوع یک کودک آزاری است.

موذن ادامه داد: هنگامی که والدین از تغذیه، پوشاک یا آسایش فرزندانشان به دلایل مختلف غافل می‌شوند، یک کودک‌آزاری به شمار می‌آید، چرا که از سلامت کودک غفلت شده است.

وی با اشاره به نوع دیگر کودک آزاری، اظهار داشت: فشار آوردن کودک برای درس خواندن و اینکه باید نمره 20 بیاوری یا اینکه در فلان رشته و فلان دانشگاه تحصیل کنی، نیز یک نوع کودک‌آزاری است و والدین باید به استعداد و علاقه کودک در این زمینه توجه کنند.

این وکیل دادگستری افزود: والدین اجازه تنبیه کودک را برای تربیت وی دارند ولی اگر به عمد کودکی را کتک بزنند و برای او مشکلی به وجود بیاورند، به مدت 3 تا 6 ماه محکوم به‌حبس و پرداخت جریمه می‌شوند.

کارگا‌های کتاب‌خوانی و نقاشی برای کودکان برگزار شد

در حاشیه این مراسم، کارگاه‌های نقاشی، داستان‌گویی، حدس پایان یک داستان و بریدن نقاشی‌های یک کتاب و تهیه یک کتاب جدید ویژه کودکان برپا شد.

در این کارگاه‌ها، مربیان برای کودکان ابتدای یک قصه را تعریف می‌کردند و بچه‌ها هر کدام طبق ذهنیات خودشان یک پایان برای داستان تعریف می‌کردند و سپس آن را نقاشی می‌کردند.

در یکی از میزهای کارگاه کتاب‌خوانی بچه‌ها با بریدن تکه‌های نقاشی شده یک کتاب، کتاب جدیدی درست می‌کردند.

جنب و جوش و هیجان زیادی بین بچه‌ها و مادران برای شرکت در این کارگاه به چشم می‌خورد که نشان دهنده علاقه کودکان به کتاب و کتاب‌خوانی، نقاشی و کتاب درست کردن بود و همچنین نشان از موفقیت طرح باشگاه کتاب‌خوانی و تشویق مردم به مطالعه بود.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار