هفته بیست و ششم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی بیست و ششم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

این هفته احتمالاً قد جنین شما از ۲۵ سانتی متر تجاوز می کند و وزن او حدود ۹۰۰ گرم است. حرکات جنین شما چنان پر قدرت هستند که دیگران می تواند آنها را به سادگی احساس کنند. احتمال دارد که جنین شما در این زمان هنوز در وضعیت بریچ (سر – بالا) باشد. زیرا رحم شما در این حالت فضای بیشتری به جنین می دهد. اکنون او ۲۵ درصد وزن مورد نظر زمان تولدش را دارد. حال نخاع وی قویتر می شود او اکنون قادر به دم و بازدم و حتی گریه کردن است. موهای کرکی که بر روی تمام بدنش رشد کرده اند سریعاً در حال ناپدید شدن هستند و در پایان ماه هفتم جز مقداری پرز روی پشت وشانه ها به طور کامل از بین خواهند رفت. در این هفته اگر شما نوری روی شکم خود بتابانید وی متوجه می شود.

شبکیه چشم او در این هفته کامل میشود و کودک شما بزودی می تواند چشمان خود را باز نماید و پلک بزند( اگر چه درون رحم تاریک است و چیزی مشاهده نمیکند)  او از الآن تا زمان تولد اینکار را تمرین میکند.

–           عصبهای گوش او در حال تکامل هستند که در نتیجه به صداهای مختلف بهتر پاسخ می دهد.

–     . ریه های او در حال رشد هستند و او با نفسهای کوچکش مقادیر کمی از مایع آمنیوتیک را تنفس می کند. این تمرین برای تولد او و هنگامی که می خواهد برای اولین بار با هوا تنفس کند بسیار مفید است.

–     در صورتی که کودک شما یک پسر باشد بیضه های او در حال حرکت به سمت کیسه بیضه هستند که درچند روز آینده به مقصد نهایی خود می رسند.

–          ضربه های او روز بروز قوی تر شده و در صورتی که با پا و یا آرنج ضربه بزند ممکن است سبب درد شود.

–     کودک شما الآن الگوی خواب مخصوصی پیدا کرده است و ممکن است متوجه شوی که در ساعاتی متلاطم و در ساعاتی آرام است.

جالب است که جنین با هر نژادی در این دوره دارای چشمان آبی خواهد بود. عنبیه چشم‌ها تا چند ماه پس از تولد، رنگ تثبیت شده ای نخواهد داشت. مغز کودک شما با سرعت زیادی در حال تکمیل شدن است و خود او نیز رشد سریعی دارد.

او اکنون بسیار لاغر و شکننده است ولی تا زمانی که شما او را خواهید دید، مطمئناً توپول و پرورده خواهد شد.

 

 

وضعیت بدن مادر در هفته بیست و ششم

 

مادر

با وجود اینکه بیش از یک سوم از بارداری شما باقی مانده و کمتر از دو هفته از سه ماهه دوم بارداری شما می گذرد، شما آن را بیشتر احساس می کنید. کمرتان درد می کند، عضلات پاهایتان می گیرد و ناحیه لگنی شما به علت حمل بار زیاد، احساس فشار می کند. ولی اتفاق خوبی نیز در بدن شما می افتد، موهای شما در اثر وجود استروژن و پروژسترون بالا در بدن، به زیباترین و خوش حالت ترین حالت خود می رسد. برخی خانم‌ها موهایشان صاف و بدون حالت می شود که پس از شش ماه به حالت اولیه باز می گردد.

شما در حال ورود به ماه ششم دوران بارداری هستید. شما احتمالا هر ماه یکبار به پزشک خود برای چک آپ مراجعه می کنید تا ۳۰ یا ۳۲ هفتگی دیگر شما میبایست دو هفته یکبار به پزشک مراجعه نمایید.تا هفته ۳۶ مه دیگر پزشک زمان زایمان را برای شما تعیین خواهد نمود.

–     در این زمان ممکن است فشار خون شما که از هفته بیست و دوم تا بیست و چهارم افت کرده بود، در حال افزایش باشد تا به مقدار طبیعی خود نزدیک شود.حجم خون شما نسبت به قبل از بارداری ۲۰% افزایش یافته است و این افزایش تا ۳۵ هفتگی به اوج خود میرسد.

–     برخی از زنان باردار در حین تغییر وضعیت از نشستهیا خوابیده به حالتن ایستاده دچار افت فشار میشوندبنابراین زمانی که شما بر روی تختخواب هستید ابتدا بر روی لبه تخت ۲ تا ۳ دقیقه بنشینید سپس به حالت ایستاده بروید.

–     شما ممکن است کمی دچار فراموشی شده باشید و وارد اتاق شوید و اصلا یادتان نیاید که برای چه به آنجا رفته اید.اما نگران نباشید این حالت نیز یکی دیگر از عوارض دوران بارداری است که پس از زایمان کم کم رفع خواهد شد.

مراقبت های بارداری در هفته بیست و ششم

 

 

وضعیت مادر

 

 

وقتی که شکم شما بزرگ شده است باید از وضعیت خواب راحت آگاه باشید. خوابیدن روی معده راحت نیست. دراز کشیدن روی پشت باعث احساس تهوع می شود. خوابیدن به پهلو بهترین وضعیت خوابیدن است. از ویتامین K,E,D,A جهت تامین انرژی بدن خود استفاده کنید. غذای حاضری بیرون از خانه و غذاهای کنسرو شده را کاهش دهید. طی سه ماهه ی آخربه وسیله ی فعالیت ها خیلی زود خسته می شوید، بهترین روش برای واکنش نشان دادن در برابر خستگی، کاهش فعالیت هاست. پاهای خود را بالا نگه دارید و آرام باشید، زود به بستر بروید و کمتر فعالیت کنید.

جنین شما برای جذب آهن به ذخیره آهن بدن شما متکی است. در نتیجه از غذاهای پر آهن مانند اسفناج و عدس بیشتر استفاده کنید. خصوصاً اگر گیاه خوار هستید، حتماً پزشک شما پیشنهاد می کند که مکمل‌های غذائی پرآهن مصرف کنید. ظروف مکمل‌ها و ویتامین‌ها را در جاهایی قرار دهید که دائماً جلوی چشمتان باشد تا برای استفاده از آن‌ها یادآوری شود.

 از آنجا که عارضه پره‌اکلامپسی اغلب در سه ماهه آخر دوران حاملگی رخ می دهد، بهتر است در مورد نشانه های این بیماری خطرناک اطلاعات بیشتری داشته باشید. بهتر است بدانید که این بیماری در ۳ تا ۷ درصد خانمهای حامله بروز می کند. نشانه هایی که ممکن است بیانگر این عارضه باشند عبارتند از: ورم ناگهانی دستها و صورت، افزایش وزن ناگهانی (به دلیل عدم دفع آب)، تاری دید، مشاهده لکه ها یا نقاط نورانی در مقابل چشم، سردردهای ناگهانی شدید یا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحیه بالای شکم. البته پزشک یا مامای شما با کنترل فشار خون و آزمایش میزان پروتئین ادرار، در هر یک از ویزیت های مراقبتهای دوران بارداری که لازم باشد شما را از نظر ابتلا به این عارضه مورد بررسی قرار می دهد؛ با این حال در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق بلافاصله با وی تماس بگیرید. تشخیص سریع این بیماری برای حفظ سلامت شما و کودکتان ضروری است. هنوز پزشکان نمی دانند که علت این عارضه چیست ولی واضح است که خوردن غذای سالم بهترین کاری است که میتوان انجام داد.

–  اگر از این به بعد دچار کمر درد مختصری شوید، ممکن است بواسطه هورمونهای دوران حاملگی باشد که مفصلها و رباطهای شما را سست کرده اند؛ همچنین تغییر مرکز ثقل بدن شما نیز در این عارضه موثر است. راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، و همچنین خم شدن یا چیزی را بلند کردن، فشار زیادی به کمر و پشت  و زانوی شما وارد می کند. یک دوش آب گرم یا کمپرس سرد می تواند درد را مرتفع کند. ممکن است بخواهید برای ماساژ پیش از زایمان به یک متخصص مراجعه کنید؛ در صورتی که از صلاحیت و تبحر وی در این زمینه آگاه باشید، این هم می تواند یک گزینه مناسب باشد.

–     در هنگام خواب از بالش کمکی دوران حاملگی استفاده کنید و آن را بین پاهای خود قرار دهید تا از شکم و پشت شما محافظت کند. سعی کنید بدن شما در حالت مناسب قرار داشته باشد تا فشار بر پشت شما کمتر شود و هنگام خم شدن یا بلند کردن اشیاء بسیار مراقب باشید. در صورتی که احساس درد شدید یا کرختی (بی حسی) در هر یک از اعضای بدن خود داشتید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

–  بی اختیاری در ادرار مخصوصا هنگام سرفه، خنده یا عطسه در دوران بارداری شایع بوده و البته موقت میباشد.پس به هیچ عنوان نگران نباشید.

این تفاوت‌ها کاملاً طبیعی است

بارداری

آیا دقت کرده اید که برخی مادران دیگر که در دوره مشابه شما هستند، از شما بزرگتر یا کوچکتر هستند؟ این تفاوت‌ها کاملاً طبیعی است، ولی می تواند منحرف کننده نیز باشد. حالت حمل، بیشتر مربوط به خود مادر است نه جنین. تعادل عضلانی مادر، نقش مهمی در این موضوع خواهد داشت به این ترتیب که اگر مادر دارای عضلات تنگ و محکم باشد، شکم، کمتر به بیرون رانده می شود. اگر پزشک متخصص شما می گوید که همه چیز مناسب است، پس همه چیز خوب بوده و احتیاجی به نگرانی نیست.

 

 

برنامه فعالیت مادر در هفته بیست و ششم

جنین

اگر خونریزی مهبلی دارید، اگر مشکل تنفسی یا سرگیجه یا سردرد یا ضعف عضلانی، کاهش حرکت جنین و درد قفسه سینه دارید ورزش را متوقف کنید.

ورزش

 

 ورزش

قسمت خارجی ران‌های شما تمام وزن رحم و جنین را حمل می کنند. پس به این فکر باشید که به آن‌ها نیز استراحت دهید. حرکات کششی مناسب برای آرام کردن آن‌ها انجام دهید. برای یادگیری این حرکات، به پزشک خود و یا متخصصین امر مراجعه کنید. دقت کنید که حرکات را به صورت یکسان برای هر دو طرف بدن انجام دهید.

 

 منبع:        مهد پرتال