موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
207580
۲۱ مهر ۱۳۹۸

آرین غلامی استاد بزرگ شطرنج شد

نوجوان هجده ساله شطرنج ایران به عنوان استاد بزرگی شطرنج دست یافت.

به گزارش کودک پرس ، آرین غلامی با عملکرد قابل قبول در رقابت های قهرمانی نوجوانان جهان و در رده سنی زیر 18 سال با وجود شکست در دور نهم بدون توجه به نتیجه دو دور پایانی حد نصاب لازم برای کسب سومین و آخرین نورم استاد بزرگی را کسب کرد تا شانزدهمین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران لقب بگیرد. برای کسب استاد بزرگی نیاز به کسب سه نورم GM و عبور از ریتینگ 2500 است.

نورم اول: غلامی در مسابقات آزاد ریلتون در سوئد با کسب 6.5 امتیاز از 9 بازی و بر جای گذاشتن عملکردی معادل ریتینگ 2597 نخستین نورم استاد بزرگی را کسب کرد.

نورم دوم: رقابت های سوپرلیگ شطرنج ترکیه دومین نورم را برای غلامی به دنبال داشت. غلامی در آن رقابت ها از 13 بازی موفق به کسب 9 امتیاز شد و با عملکردی معادل ریتینگ حدود 2600 دومین نورم لازم را به دست آورد.

نورم سوم: غلامی در رقابت های نوجوانان جهان در رده سنی زیر ۱۸ سال حضور یافت و با کسب ۶.۵ امتیاز از ۹ بازی خود بدون توجه به دو دور پایانی حدنصاب لازم را کسب کرد. بدین ترتیب غلامی که بخت سوم قهرمانی در استارت لیست است در دورهای دهم و یازدهم بدون دغدغه فکری برای کسب مدل تلاش کند.

 

به این ترتیب غلامی که مدت هاست از مرز 2500 عبور کرده با ریتینگ 2554 به عنوان هفدهمین شطرنج باز تاریخ ایران عنوان استاد بزرگی را به دست آورد تا تعداد GM های حال حاضر ایران به عدد 16 برسد (الشن مرادی تغییر پرچم داده است)

علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو، سیدمحمد امین طباطبایی، پویا ایدنی، احسان قائم مقامی، مسعود مصدق پور،شاهین لرپری زنگنه، امیررضا پوررمضانعلی و پوریا درینی 9 استاد بزرگ کاملا فعال حال حاضر شطرنج ایران هستند.

اصغر گلی زاده، همایون توفیقی، حسن عباسی فر، مرتضی محجوب و شجاعت قانع 5 استاد بزرگ سال های دور شطرنج ایران هستند که هر چند به طور رسمی بازنشسته نشده اند، اما فعالیت بسیار بسیار کمی دارند و به ندرت در رقابت های رسمی دست به مهره می شوند. استاد بزرگ امیر باقری به دلیل این که بیش از یک سال بازی رسمی انجام نداده از لیست فیده خارج شده و بازیکن فعال تلقی نمی شود. استاد بزرگ الشن مرادی نیز با توجه به مهاجرت به آمریکا و تغییر پرچمش در شطرنج دیگر جزو استادان بزرگ شطرنج ایران لیست نمی شود.

 

تایید حکم استاد بزرگی آرین غلامی در کنگره بعدی فیده صورت خواهد گرفت. پس از تایید رسمی فیده عنوان استاد بزرگ در پروفایل شطرنج باز نوجوان ایران ثبت شده و قابل رویت خواهد بود. غلامی در حال حاضر پنجمین شطرنج باز برتر ایران (از نظر ریتینگ) است.

 

 

 

منبع: جماران

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار