موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
207544
۲۱ مهر ۱۳۹۸

استقرار ۸۸۸ مشاور در محاکم اطفال

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از حضور ۸۸۸ مشاور در محاکم اطفال و نوجوان خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، علی محمد زنگانه در نشست خبری به رویکرد کاهش جمعیت کیفری معاونت پیشگیری اشاره کرد و افزود: در حوزه اداری پیشگیری قضایی برای استفاده از مجازات جایگزین برنامه‌ای تدوین و سال ۹۷ اجرا شد و اکنون دستورالعمل و راهنمایی مشخصی برای صدور مجازات‌های جایگزین حبس برای قضات در این خصوص تهیه شده و کارگاه‌های آموزشی نیز برای آن‌ها برگزار شده است.
وی ادامه داد: در زمینه مجازات‌های جایگزین حبس، محتوای آموزشی مناسب برای قضات تهیه شده است و جشنواره سالانه انتخاب آرای برتر مجازات‌های جایگزین حبس نیز برگزار می‌شود.
آقای زنگانه در ادامه به هفته کودک و قوانین مربوط به حقوق کودکان اشاره کرد و گفت:: در قوانین ما به ویژه در قانون آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی بر حقوق کودک تاکید شده و ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک است، بنابراین پرداختن به موضوع کودکان و تحقق حقوق کودک از راهبرد‌های معاونت پیشگیری است و برنامه پیشگیری رشدمدار را برای جامعه هدف زیر ۱۷ سال در نظر گرفته است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما همین ملاقات فرزندان طلاق در مراکز ویژه است. البته این برنامه زیرمجموعه برنامه‌های طلاق است، اما با توجه به اینکه باید شرایط برای کودک که مشکلات طلاق والدین را نیز تحمل می‌کنند مساعد باشد، ما در برنامه‌های خود مراکز ملاقات با فرزندان طلاق را با همکاری دستگاه‌های متولی قرار دادیم.
مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی قوه قضاییه گفت:: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه کودک فرآیند رسیدگی به پرونده کودکان معارض با قانون است، رسیدگی به این پرونده‌ها باید در دادگاه‌های تخصصی صورت گیرد که انجام می‌شود و در استان‌های که امکان استقرار شعب تخصصی وجود ندارد، قضات مشخص به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: همچنین موظف هستیم در کنار قاضی حتما از مشاوران در دادگاه‌های مخصوص کودک استفاده کنیم، ۸۸۸ مشاور در محاکم اطفال و نوجوان مستقر هستند و حدود ۲۸ هزار پرونده جرایم کودکان و نوجوانان با مشارکت قضات و مشاوران در دادگاه‌های اطفال رسیدگی شده است که در دفاع از حقوق کودکان اقدام ارزشمندی است.
اقای زنگانه درباره طرح نماک (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) نیز گفت:: طرح نماک در ۷۲ مدرسه در ۱۶ استان وارد مرحله اجرای آزمایشی شد و در منطقه نظرآباد برای ۲۸ هزار دانش‌آموز تحت تعلیم اجرا کردیم.

وی افزود: با توجه به جمعیت استان تهران قرار شد این طرح به صورت آزمایشی در ۴ منطقه آموزش و پرورش و یک شهرستان اجرا شود و تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ در ۱۰۵ هزار مدرسه پروژه نماک مستقر شود.
وی ادامه داد: این طرح دارای ۷۴ محتوای خودآموز آموزشی است.
مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی قوه قضائیه گفت:: در استان گیلان نیز سامانه آزمایشی صدور آرای جایگزین حبس در حال راه اندازی است که بعد از ارزیابی به برنامه ملی تبدیل می‌شود.

وی به اجرای طرح نظام مراقبت دانش آموزان در ۱۰۵ هزار مدرسه اشاره کرد و افزود: این طرح پس از مراحل آزمایشی در ۷۲ مدرسه در ۶ استان وارد اجرای آزمایشی جامع در نطرآباد شد و ۲۸ هزار دانش آموز زیرپوشش نماد قرار گرفتند.
زنگانه گفت:: محتوای نماد در سه نسخه ویژه برای معلمان، والدین و دانش آموزان برای مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم تهیه شده است. در برنامه نماد معلم محور با محوریت انجمن‌های اولیا و مربیان برای ۸ هزار مدرس برنامه آموزش خانواده‌ها با ۲۳ مهارت تربیتی فرزندان در گروه‌های سنی مختلف برنامه ریزی شده است.
وی افزود: همچنین برای ۸۰۰۰ مدرس آموزش خانواده محتوای آموزشی و طراحی کردیم و به آن‌ها آموزش داده‌ایم.
مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی قوه قضائیه گفت:: همچنین برنامه ضمن خدمت فرهنگیان طراحی شده است تا مربیان آموزشی در کارگاه‌های آموزشی محتوای لازم را آموزش ببینند.
وی افزود: سن طلایی پیشگیری رشدمدار سنین پیش از دبستان است، ۹۰ درصد از رشد مغز از سن ۳ تا ۶ سال رخ می‌دهد بنابراین برنامه‌هایی متناسب با دوران کودکی جزء برنامه‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و مهارت‌ای اجتماعی پایه برای این کودکان در ۹ محور شناسایی شده است.

زنگانه از ائتلاف بزرگ ملی برای طرح نظام مراقبت اوان کودکی با عنوان «نماک» خبر داد و گفت:: «نماک» واژه دیرین پارسی در فرهنگ لغت دهخدا به معنای زیبا و با ملاحت است که قرار است این طرح برای کودکان در سنین قبل از دبستان اجرا شود.
وی با بیان اینکه سن طلایی پیشگیری، رشدمدار پیش از دبستان است، افزود: با توجه به اینکه در ۱۰ دعوی اول کشور بعد از سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی رتبه بالایی دارد، به این نتیجه رسیدیم که باید مهارت تاب‌آوری را به کودکان با روش‌های غیرمستقیم آموزش دهیم. از همین رو طرح نظام مراقبت اعوان کودکی (نماک) را برای کودکان زیر ۷ سال در نظر گرفته‌ایم.
این طرح معلم محور و والدین محور است و در موضوعات مانند مهارت تاب‌آوری، مهارت بخشودگی، مهارت ارزش اخلاقی، مهارت شناخت هیجانات و کنترل آن، مهارت‌های اجتماعی پیشرفته، مهارت مدیریت بر خود، مهارت پرورش تفکر و تصمیم‌گیری، مهارت تقویت هوش‌های چندگانه و مهارت پرورش و خلاقیت است.

وی گفت:: مبانی پایه و پشتوانه علمی طرح نماک تهیه شده است و این طرح با محوریت وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین است.
در جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش درباره این طرح به توافق رسیده ایم و پروژه ائتلاف ملی نماک برای کودکان پیش از دبستان با همکاری سازمان‌های متولی در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار