موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
207481
۱۸ مهر ۱۳۹۸

کودکان کار با مشکلات زیادی در زمینه آموزش و درمان مواجه هستند

مدیرعامل موسسه مردم نهاد طلوع مهر و دوستی اصفهان گفت: تاکنون دست کم ۶۵۰ کودک کار در اصفهان شناسایی شدند که آموزش و درمان مهمترین مشکلات آنهاست.

به گزارش کودک پرس ، نوید مسائلی اظهارداشت: سعی این تشکل مردم نهاد این است که به بهانه برگزاری مناسبت های مختلف این کودکان را شناسایی کنیم و پیگیر مطالبات و نیازهای آنها باشیم.

وی تصریح کرد: شناسایی کودکان کار را به صورت میدانی در پارکها، خیابانها و چهار راهها انجام می‌دهیم و بر حسب وضعیت خانوادگی آنها از نظر اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و زیستی برای آنها اولویت بندی و کودکان نان آور را حمایت ویژه  می کنیم.

به گفته وی خدماتی در حوزه های آموزشی، سلامت روان، فرهنگی و تفریحی، درمان، کارآفرینی و اشتغال و خدمات زیستی به این کودکان و خانواده های آنها ارائه می شود.

وی بر ضرورت حمایت مسوولان امر به تشکلهای مردم نهاد فعال در حوزه آسیب های اجتماعی تاکید کرد.

 

مدیرعامل موسسه مردم نهاد طلوع مهرو دوستی اصفهان به ویژه برنامه ای در همین ارتباط اشاره و تصریح کرد: این برنامه روز گذشته بمناسبت روز جهانی کودک با همکاری شهرداری منطقه ۱۰ اصفهان برای بیش از ۲۰۰ کودک کار نان‌آور برگزار شد.

وی دیده شدن کودکان کار در این روز جهانی و ایجاد شرایطی برای آنان تا بتوانند این روز بزرگ را همانند سایر کودکان شهر  درک کنند از مهمترین اهداف برگزاری این جشن برشمرد.

مسائلی تصریح کرد: جوانان و نوجوانان با حضور در این برنامه و مشاهده این کودکان، بیشتر قدر شرایط و موقعیت خود را می دانند و انگیزه بیشتری برای رشد و پیشرفت خود پیدا می‌کنند.

 

وی بیان کرد: در این مراسم از کودکان کاری که در مسابقات کتابخوانی در قالب باشگاه کتابخوانی بین ۲ هزار و ۳۰۰ باشگاه در اصفهان رتبه های اول تا سوم را کسب کرده بودند قدردانی و جوائزی به آنها اهدا شد تا انگیزه ای برای رشد بیشتر کودکان در عرصه فرهنگ و آموزش شود.

مسائلی اضافه کرد: مؤسسه طلوع مهر و دوستی در جهت حمایت از کودکان کار در سال ۹۴ تأسیس شد و با موضوع ترویج فعالیت‌های بشردوستانه بین جوانان فعالیت خود را به‌صورت تخصصی در حمایت از کودکان کار شروع کرد.

مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی اصفهان خاطرنشان کرد: معاونت آموزش یکی از بخش های فعال این مؤسسه است که تاکنون برای این کودکان کلاس‌های سوادآموزی، کلاس‌های فوق برنامه و آموزش‌های مهارت‌آموزی برگزار کرد و معاونت مشاوره و روان‌شناسی بخش دیگری است که در زمینه سلامت روان  کودکان فعالیت می‌کند و مشاوره‌های فردی و گروهی را برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها را برگزار می کند.

 

وی افزود: معاونت کارآفرینی و اشتغال سعی بر ایجاد کار و کسب درآمد برای مادران و سرپرستان این کودکان دارد تا بار اقتصادی روی دوش کودکان کمتر شود و سعی بر آشنایی مردم با نحوه برخورد صحیح با کودکان کار و جذب افراد داوطلب برای فعالیت در این مؤسسه، برگزاری بازارچه‌های خیریه به نفع کودکان کار و غیره را برعهده دارد.

مسایلی تصریح کرد: معاونت بهداشت و درمان این مؤسسه معاینه و درمان را به‌ صورت فردی و گروهی برای این کودکان تاکنون انجام داده است و سعی بر فرهنگ‌ سازی برای کودکان و خانواده‌هایشان و جذب مشارکت پزشکان داوطلب را داشته است.

طبق تعریف کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، کودکان کار به کودکان زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود که تحت هر شرایطی از جمله به اجبار، رضایت، توسط خانواده یا مافیا به کار گرفته می شوند و به واسطه آن امرار معاش می کنند.

در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل به‌ منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که نخست ‘انجمن بین‌المللی ویژهٔ کودکان سازمان ملل’ نام گرفت.

 

در سال ۱۹۵۳، یونیسف یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد شد و روز هشتم اکتبر مصادف با ۱۶ مهرماه روز جهانی کودک نام‌گذاری شد.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار