موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
207034
۱۳ مهر ۱۳۹۸

دستگاه‌های متولی کودک و نوجوان ناهمدما هستند/ برگزاری مهرواره کتاب

نظری با بیان اینکه درس زندگی باید اصلی‌ترین سرفصل آموزشی ما باشد، گفت: پایه‌های آموزشی و بنیان‌های محتوایی آموزشی در نظام آموزش و پرورش باید تغییر کند.

به گزارش کودک پرس ، «فاضل نظری» در نشست رسانه ای هفته ملی کودک که در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: ریشه دعواها و نزاع ها در سطح خانواده، ادارات و شهر باید مشخص شود. بسیاری از مهارت ها را باید در مدرسه می آموختیم. سیاست، مذهب، فلسفه، مسایل اقتصادی و عاطفی را می شود در طبقه بندی مهارت ها قرار داد. اگر می خواهیم به بچه ها تاریخ بیاموزیم باید به حوزه اثربخشی توجه داشته باشیم. پایه های آموزشی و بنیادهای محتوایی آموزشی در نظام آموزش و پرورش ما باید تغییر کند. درس زندگی باید اصلی ترین سرفصل آموزشی ما باشد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از اصلی ترین نقش آفرینان عرصه پرورش کودک و نوجوان در دهه های گذشته تلاش خود را معطوف به این جنس از مهارت ها کرده است. توانایی و امکانات کانون در یک گستره محدود است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: کانون در دهه 6 عمر خود باید تصدی گری اش را به بخش های دیگر موکول کند و به تولی گری بپردازد. در طول یکی دو سال گذشته این نگاه بوده است، برای هفته کودک دستگاه های مختلف با ما همکاری کردند. فکر کردن به مسایل و مشکلات کودکان کار یک هفته نیست. کانون با رویکرد تمرکززدایی از مرکز هسته فعالیت های مهارتی خود را به خوزستان منتقل کرده است و در سال های بعد این تجربه به سایر استان ها منتقل می شود. متولی کودک و نوجوان نه از حیث آموزشی بلکه از حیث فرهنگی کیست؟ طبیعی است که دستگاه های مختلف در این میان نقش آفرینی می کنند و وظایف بین آنها تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه های متولی کودک و نوجوان ناهمدما هستند، عنوان کرد: سازمانی یک محصول را نامناسب برای کودک و نوجوان تشخیص می دهد و سازمانی دیگر آن محصول را مناسب می داند. آنچه مورد پسند یک دستگاه است، از سوی دستگاه دیگر به مصلحت کودک و نوجوان نیست و این یکی از مشکلات اصلی ماست.

نظری با اشاره به اهمیت قصه افزود: بچه ها داستان پردازی می کنند، حتی یک بچه دو سه ساله در خیال اش به خرید و فروش می پردازد. دنیای کودک و نوجوان نیاز به قهرمان دارد. وقتی ما این قهرمان ها را معرفی نکنیم، قهرمانان دیگری جایگزین می شوند؛ به همین دلیل است که از تعبیر تهاجم فرهنگی گذشته و مسئله شبیخون فرهنگی مطرح شده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان کم فروغ شده است، افزود: ناهمدمایی دستگاه ها در این مسئله بی تاثیر نبوده است. انشاءالله یک اتاق فکر عملیاتی تشکیل شود و بسان یک ضرورت به این مقوله توجه شود. آنچه ما را نگران می کند آن است که فرهنگ مسئله دست چندمی تلقی شود. ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی است. آلودگی هوا و مسئله ترافیک با تغییر فرهنگ حل می شود. اگر فرهنگ، اسلامی شد جامعه ما که میراث دار فرهنگ بزرگی است پیشرفت بیشتری می کرد. اولویت امروز اقتصاد نیست. آنچه در دوران دفاع مقدس باعث پیروزی حق بر باطل شد، امکانات و تجهیزات نبود بلکه روحیه و باور مردم بود. بر این اساس عوامل فرهنگی بسیار موثر است.

نظری در مورد تولید کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: تغییر مدیریت یا تغییر برخی رویدادها در دوره هایی باعث شده که چشمه جوشنده این رودخانه آن طور که باید نجوشد. کانون در سال های گذشته نسبت به تولید فیلم سینمایی آنچنان که باید اهتمام نداشته است. در یکی دو سال گذشته سه فیلم سینمایی بلند در کانون ساخته شد که به شبکه اکران راه یافت و چهارمین فیلم بلند سینمایی در حال ساخت است. تولید یک کتاب از مرحله ایده تا تصویر و تصویرسازی و آماده سازی از تولید فیلم بیشتر زمان می برد. کانون خود را رقیب ناشران دیگر نمی داند بلکه خود را در حوزه تولی گری مسئول می داند. انشاءالله سال آینده کانون مهرواره کتاب را با هدف ایجاد هم افزایی در حوزه کتاب برگزار می کند. کانون مجموعه کتاب آوا را نیز منتشر می کند. قلب تپنده کانون کتاب بوده و هست.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار