موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
207018
۲۶ تیر ۱۳۹۸

ماجرای «خانه دیوانه» از زبان محمدرضا شمس

کتاب «خانه دیوانه» نوشته محمدرضا شمس از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی (پرنده آبی) منتشر شد.

به گزارش کودک پرس ، «خانه دیوانه» تازه‌ترین اثر محمدرضا شمس، نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان، است که با تصویرگری ایلگار رحیمی، از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی (پرنده آبی) برای کودکان منتشر شده است.

شمس در این کتاب، داستان خانه‌ای را بیان می‌کند که یک آجرش کم است و به همین دلیل بسیار بداخلاق است و تمایلی به دوستی و هم‌نشینی با دیگران ندارد اما سرانجام دچار گرفتاری می‌شود که برای رهایی از آن به کمک دیگران نیاز دارد.

نویسنده تلاش کرده در کتاب «خانه دیوانه» به کمک داستانی ساده با زبان کودکانه فواید دوستی و تعامل با دیگران را مطرح کند و به مخاطبش یادآوری کند که اگر امروز به دلیل اینکه مشکلی ندارد، نیازی به تعامل و دوستی با دیگران حس نمی‌کند، ممکن است در آینده دچار گرفتاری شود که نتواند به تنهایی از پس آن برآید و فقط با کمک و همراهی دوستانش قابل حل باشد و به این ترتیب علاوه بر اهمیت دوستی و ارتباط با دیگران به آینده‌نگری و عاقبت‌اندیشی نیز اشاره می‌شود.

این کتاب در قالب مجموعه صلح و دوستی منتشر شده که شامل 9 کتاب تصویری ترجمه شده و 7 کتاب تصویری تالیفی است. به گفته مرتضی خسرونژاد، دبیر این مجموعه، برای ساخته شدن این آثار گروهی از برجسته‌ترین تصویرگران و نویسندگان ادبیات کودک ایران و جهان گرد هم آمده‌اند تا بهترین‌های خویش را برای کودکان بیافرینند. همه مربیان، آموزگاران، کتابداران و مادران و پدران می‌توانند با اطمینان کامل این مجموعه را در اختیار کودکان قرار دهند. مربیانی که به کار آموزش تفکر (فلسفی، خلاق و انتقادی) مشغول‌اند محتوای این آثار را بهترین موضوع برای بحث در گروه‌های آموزشی خویش خواهند یافت.

جملات «خانه دیوانه» مخاطب را به یاد داستان «مهمان‌های ناخوانده» اثر فریده فرجام می‌اندازد که سال‌ها پیش از سوی انتشارات کانون پرورش‌ فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

​در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «خره آمد و گفت: «من که عرعر می‌کنم برات/ همه رو خبر می‌کنم برات/ خونم می‌شی؟» خانه گفت: «نه که نمی‌شم.» و با ستونش یک لگد بهش زد. خره با خودش گفت: «عجب خریه‌ها!» و عروعروعر فرار کرد و رفت…»

محمدرضا شمس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، در سال 1336 در تهران متولد شد. نخستین کتاب این نویسنده با عنوان «اگر این چوب مال من بود» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. از جمله کتاب‌های این نویسنده می‌توان به «خواب و پسرك»، «مراد شمر»، «ديوانه و چاه»، «عروسي»، «شير، اسب و بشقاب چيني گلدار»، «بادكنك و اسب‌آبي»، «قصه بهار»، «قصه پلي كه بود و ديگر نيست»، «خورشید مال كیه؟»، «كلوچه خانم»، «دختره خل و چل»، «دزدى كه پروانه شد» و «صبحانه‌ى خیال» اشاره کرد.

شمس تاکنون جوایزی همچون لوح تقدیر كتاب سال كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، كتاب سال سلام، قصه‌ سال مجله‌ سروش كودک، لوح زرین جشنواره مطبوعات كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان،‌ جشنواره مطبوعات، كتاب سال شوراى كتاب كودک و دیپلم افتخار ازIBBY، انجمن فرهنگی را از آن خود کرده است.

بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی (پرنده آبی)، کتاب «خانه دیوانه» را با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 120هزارریال منتشر کرده است.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار