موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
206852
۱۰ مهر ۱۳۹۸

بهره مندی ۱۲۰ کودک از خدمات مرکز حمایتی کودک و خانواده گیلان

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان از فعالیت مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از کار کودکان خبر داد و گفت: ۱۲۰ کودک به صورت روزانه از خدمات مستمر حمایتی و آموزشی مرکز مذکور بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، ساسان جهانبخش با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک به عنوان معتبرترین سند حقوقی، اظهار کرد: ایران از سال 1372 با حق تحفظ به این کنوانسیون ملحق شده است.

وی با بیان اینکه هر فرد شاغل زیر 18 سال کودک کار محسوب می شود، تصریح کرد: کودکان کار که اغلب با کودکان خیابان یکسان در نظر می آیند،‌ کودک خیابانی نیستند، بلکه کودکانی هستند که به دلیل مشکلات معیشتی و تنگناهای مالی سرپرستانشان و یا نداشتن سرپرست مجبور به تامین هزینه های زندگی خود و اغلب اعضای خانواده خود هستند. این نان آوران کوچک طیف وسیعی را تشکیل می دهند و ویژگی مشترکشان کار کردن در شرایط سنی کمتر از سن قانونی کار است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان افزود: آنچه که مردم در خیابان ها مشاهده می کنند بخشی از کودکان کار است. به لحاظ سنی کارکردن گروه سنی زیر 15 سال ممنوع است، اما قانون کار کردن گروه سنی 15 تا 18 سال را طبق ضوابط مجاز می داند. گروه سنی 15 تا 18 سال به دو دسته کار کردن طبق قوانین کار و کار کردن خلاف قوانین کار تقسیم می شوند و لذا دسته دوم از لحاظ ساعت کار و نوع کاری که انجام می دهند مورد حمایت قانون نیستند.

 

جهانبخش بیش از 80 درصد کودکان کار را عمدتا کسانی دانست که به دلیل تامین معاش خانواده مجبور به کار هستند و گفت: سرپرستان بعضی از این کودکان حتی توان جسمی کار کردن ندارند و مابقی اکثرا دست فروش یا کارگر هستند که درآمد بسیار پایینی دارند.

وی با بیان اینکه کودکان کار معمولا از حق تحصیل، آموزش و بهداشت و درمان محرومند، عنوان کرد: این کودکان اغلب با خانواده ها ارتباط دارند، بخشی هم در خیابان دستفروش هستند، گروهی دیگر با خانواده ها در سر چهارراهها کار می کنند و یا به کار در کارگاه ها و کار خانگی می پردازند. متاسفانه این کودکان دچار سوء تغذیه و انواع بیماری های جسمی و روحی می شوند و یا مورد سوء استفاده و استثمار از سوی باندهای بزهکار فروش مواد مخدر و … قرار می گیرند.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان گفت: از آنجا که پدیده کودکان کار محصول مناسبات ناکارآمد اقتصادی، فقر پایدار و کسری درآمد خانواده‌ها در جوامع است لذا تمهیداتی باید برای بهبود شرایط اندیشیده شود. در واقع مهم این است که کودکان در کنار کار بتوانند از سایر حقوقشان برخوردار شوند. در این راستا مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده با هدف کاهش آسیب های ناشی از کار کودکان فعالیت خود را زیر نظر بهزیستی استان گیلان و در قالب طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان آغاز کرده است.

جهانبخش با بیان اینکه 120 کودک به صورت روزانه از خدمات مستمر حمایتی و آموزشی مرکز مذکور بهره مند می شوند، اضافه کرد: از جمله اقدامات مرکز می توان به گشت زنی کارشناسان در شهر و معرفی مرکز و اهداف آن به کودکان کار، جلوگیری از ترک تحصیل و فراهم کردن ادامه تحصیل موفق تر کودکان، برگزاری جلسات انفرادی و گروهی روان شناسی و مشاوره، برگزاری کلاس های آموزشی و درسی، توزیع بسته های حمایتی و سبد کالا، تشکیل کلاس و تیم های ورزشی، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی به مشهد مقدس، مشاوره تحصیلی و پیگیری وضعیت سلامتی و درمانی کودکان از طریق دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار